چگونگی مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان : برای زیبایی و جذابیت چهره باید عناصر متفاوتی در کنار یکدیگر حضور داشته باشند که از مهم ترین آن ها دندان ها می باشد. وجود دندان هایی مرتب هنگام خندیدن در دهان طرح لبخند بسیار جذابی برای فرد به ارمغان می آورد. برخی از افراد به دلایل متفاوتی برخی یا تمامی دندان های خود را ازدست داده اند ، این افراد می توانند با استفاده از ایمپلنت دندان به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.

فرآیند ایمپلنت دندان مراحل متعددی دارد که در این مقاله به اطلاع شما می رسانیم.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

در فرآیند درمانی ایمپلنت دندان از پروتز هایی که از نظر شکل ، ظاهر ، رنگ و عملکرد همانند دندان ها می باشند بر روی لثه بیمار استفاده می شود. توجه داشته باشید که این درمان تنها در یک جلسه انجام نمی شود ، زیرا ایمپلنت دندان از پیچیدگی و سختی برخوردار است و به چندین مرحله جهت انجام نیاز دارد.

موفقیت آمیز بودن این درمان به عوامل متعددی ؛ از جمله تکنولوژی ساخت ، جنس ، رعایت بهداشت دهان و دندان و غیره بستگی دارد.

ساختار ایمپلنت دندان

ایمپلنت از سه بخش تشکیل می شود که عبارت اند از :

بخش اول آن پایه فلزی است که معمولا از جنس فلز تیتانیوم یا آلیاژ آن می باشد. این پایه در داخل حفره ای که در استخوان فک به وجود آمده است ، قرار می گیرد و نقش ریشه دندان را ایفا می کند ، بخش دوم تاج یا پروتز دندان است و بخش سوم آن ابزار کوچکی می باشد که بین پایه و تاج ارتباط برقرار می کند.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان به شرح زیر می باشد :

  • بررسی و معاینه بیمار
  • کاشت پایه تیتانیومی
  • اتصال دهنده توسط تاج یا اباتمنت
  • اتصالات اوردنچری برای دندان های کامل
  • تاج یا روکش ایمپلنت

مراحل ایمپلنت دندان

 

 

 

 

 

 

 

کاشت دندان به روش بریج

با پیشرفت علم و تکنولوژی یک روش جدید برای اصلاح دندان های از دست رفته به وجود آمده است که بریج دندان نام دارد. این درمان در سال های اخیر جزو پرکاربرد ترین درمان های دندانپزشکی محسوب می شود به گونه ای که علاوه بر پرکردن محل خالی دندان ، دندان های کناری را نیز برای آماده سازی درگیر می کند به گونه ای که جهت قرار گرفتن بریج دندان ، دندان های کناری را تراش می دهد.

پس از انجام بریج دندان به مراقبت هایی نیاز است که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

هزینه ایمپلنت دندان جلو

پس از مراجعه به دندانپزشکی و بررسی دندان ها این هزینه مشخص می گردد.

شما نیز می توانید برای چکاپ ، درمان ، زیبایی دندان های خود از کاندیدای ایمپلنت دندان باشید که بهترین نتیجه را با ما تجربه کرده اند. دندانپزشکان و جراحان حاذقی در کلینیک دندانپزشکی ما حضور دارند که آماده ارائه بهترین خدمات به شما می باشند.

در صورت تمایل با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید.

انواع ایمپلنت

در شرکت های تولید ایمپلنت ، بدیهی است که به دلیل به کار گیری مواد مختلف ، جنس ، کیفیت و نوع ایمپلنت دندان در هر یک متفاوت خواهد بود. یکی دیگر از عواملی که ایمپلنت ها را متمایز از یکدیگر می سازد ، نحوه جای گذاری آن ها در دهان و موقعیت و شکل ایمپلنت ها می باشد.

در واقع می توان ایمپلنت ها را به دو دسته تقسیم بندی نمود :

ایمپلنت های ساب پریو استیل و ایمپلنت های اندواستیل

برای استفاده از ایمپلنت های ساب پریو استیل ، لازم است به روی استخوان فک ، داربستی فلزی قرار بگیرد که در زیر لثه پنهان شود. در این حالت پست های ایمپلنت از لثه بیرون می زند تا پس از پیوند خوردن داربست با استخوان فک ، تاج ( اباتمنت ) به روی آن قرار بگیرد.

این روش حتی برای افرادی که استخوان فک شان کوتاه است ، مناسب می باشد. در این حالت داربست فلزی جای استخوان را پر می کند.

ایمپلنت های اندواستیل

یکی دیگر از انواع ایمپلنت ها ، اندواستیل است که درون استخوان فک قرار می گیرد. این نوع ایمپلنت به استخوان وصل شده و جراحی طی دو مرحله انجام خواهد شد.

دندانپزشک با استفاده از جراحی ، ایمپلنت را مستقیما نزدیک استخوان فک قرار می دهد. این نوع ایمپلنت به جای بریچ و دندان مصنوعی عمل خواهد کرد. البته در دهان ثابت است و هیچ حرکتی نمی کند. این نوع ایمپلنت خود به چند نوع تیغه دار ، پیچی و استوانه ای یا صاف تقسیم بندی می شود.

انواع ایمپلنت طبق نحوه جایگذاری

ایمپلنت های دو مرحله ای

این ایمپلنت شامل دو قسمت تاج و بدنه می شود. به منظور افزایش استحکام ایمپلنت ها ، طی دو مرحله ایمپلنت در دهان جایگذاری شده و بافت لثه بخیه می شود.

در این روش حداقل نیم ساعت زمان می برد تا ایمپلنت در دهان محکم شده و به استخوان فک متصل گردد. پس از این مدت جراحی دوم به منظور باز شدن روی ایمپلنت انجام می شود تا تاج به پایه ایمپلنت متصل گردد.

مراحل ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت های یک مرحله ای

این ایمپلنت ها یک قطعه بلند هستند که در لثه قرار می گیرند و به استخوان فک وصل خواهند شد. این روش طی یک مرحله صورت می گیرد و نیازی به مرحله دوم نیست. چرا که ارتفاع این ایمپلنت به اندازه کافی بلند است و بافت لثه کنار زده نمی شود. پس از گذراندن دوره التیام ، تاج یا اباتمنت به روی پای قرار می گیرد.

ایمپلنت از نظر سطح و بدنه

به طور کلی ایمپلنت ها از نظر شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می شوند :

  • متصل کننده هشت ضلعی داخلی
  • متصل کننده شش ضلعی داخلی
  • متصل کننده شش ضلعی خارجی

مزایای ایمپلنت چیست و چرا باید ایمپلنت انجام دهم ؟

ایمپلنت دندان ، در موقعیت هایی که در آن دندان یا لثه های مناسبی برای پشتیبانی از دندان سالم ، تاج یا پل دندان وجود ندارد ، گزینه فوق العاده ای به شمار می آید.

آیا ایمپلنت دردناک است ؟

میزان سطح درد ، متغیر بوده و معمولا داروی مسکن ؛ از قبیل پاراستامول یا ایبوپروفن مورد نیاز است ، که در تمام داروخانه ها موجود می باشد ؛ بهتر است ، این داروهای مسکن را قبل از خنثی شدن اثر داروی بی حسی ، در فواصل زمانی و حداکثر دوز تجویز شده بر روی بسته ، برای 48 ساعت اول ، مصرف کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

  1. بهبود سریع پس از ایمپلنت دندان ، نیازمند استراحت می باشد ؛ در ساعات های ابتدایی پس از درمان ، دراز کشیده و استراحت کنید ؛ بهتر است ، در این مدت سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.
  2. تا مدتی پس از ایمپلنت دندان ، باید از انجام فعالیت و ورزش های شدید خودداری نمایید.
  3. استفاده از کمپرس یخ ، تاثیر به سزایی بر روی کاهش تورم ناشی از ایمپلنت دندان دندان ، خواهد داشت ؛ بنابراین ، استفاده از آن را در روزهای ابتدایی پس از درمان فراموش نکنید.
  4. در صورت احساس درد در دوران نقاهت ایمپلنت دندان ، با اجازه از پزشک معالج خود اقدام به مصرف مسکن نمایید.
  5. احتمالا پزشک در دوران نقاهت ایمپلنت دندان ، برای تان دارو تجویز نماید ؛ در مصرف به موقع و منظم آن ها ، دقت کرده و به هیچ عنوان ، سهل انگاری نکنید.
  6. از استعمال دخانیات تا مدتی پس از ایمپلنت دندان ، خودداری نمایید.
  7. به منظور شستشوی دهان در دوران نقاهت ایمپلنت دندان ، می توانید از دهان شویه و همچنین ، محلول آب گرم و نمک استفاده نمایید.

مراحل ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین مواردی است که همه افراد در هر سنی باید به آن توجه کنند و به صورت منظم از مسواک استفاده نمایند. علاوه بر مسواک ، استفاده از نخ دندان نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که خورده های مواد غذایی که با مسواک از بین نرفته اند هم از دهان خارج شده و مانع بروز پوسیدگی می شوند.

افرادی که علی رغم رعایت بهداشت دهان و دندان ، باز هم از بوی بد دهان رنج می برند باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایند. چرا که در برخی موارد بوی دهان ارتباطی به بهداشت نداشته و می تواند بر اثر برخی بیماری ها باشد.

توصیه می شود به هنگام مسواک زدن از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمایید. همچنین به هیچ عنوان مواد غذایی سرد و گرم را به صورت همزمان مصرف نکنید. در صورتی که با آفت دهانی مواجه شدید در کوتاه ترین زمان از شوینده های دهان استفاه کنید و چنانچه برطرف نشد ، حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

بهتر است روزانه حداقل سه مرتبه مسواک بزنید. مسواک زدن اصولی حدود بیست دقیقه به طول می انجامد.

بلافاصله پس از مصرف بستنی و خوراکی های شیرین از مسواک و دهانشویه استفاده نمایید. چرا که قند به شدت باعث آسیب دیدگی دندان ها می شود.

مسواک زدن پیش از خواب ، بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است چرا که در طول شب که دهان بسته است ، میکروب ها زمان بیشتری برای از بین بردن دندان ها در اختیار دارند.

همچنین بهتر است هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض خمیر دندان خود اقدام کنید تا میکروب ها مقاومت خود را در برابر خمیر دندان از دست بدهند.