ایمپلنت دندان ، برای افرادی که به هر دلیلی دندان یا دندان های خود را از دست داده اند ، مناسب می باشد ؛ افرادی که قصد استفاده از ایمپلنت دندان را دارند ، باید نکاتی را در مورد اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان رعایت نمایند ؛ تا بهترین دوران بهبودی را پشت سر بگذارند ؛ ایمپلنت ، در حقیقت یک نوع پایه از جنس تیتانیوم است که جایگزین بسیار مناسبی برای دندان های از دست رفته می باشد.

اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان

اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان شامل :

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

  • از مهم ترین نکاتی که قبل از انجام ایمپلنت دندان باید به آن توجه کنید ، انتخاب صحیح دندانپزشک می باشد.
  •  یک هفته قبل از ایمپلنت ، از مصرف داروهای گیاهی ، آسپرین ، وارفارین و امثال این ها جدا پرهیز کنید.
  • به مدت دو هفته قبل از درمان ، از مصرف الکل بپرهیزید.
  • دو هفته قبل از درمان ، کشیدن سیگار و قلیان را کنار گذارید.
  • شب قبل از درمان با ایمپلنت ، خواب کافی داشته باشید.
  • بهتر است قبل از درمان ، غذا میل کنید تا حین درمان ، دچار ضعف و گشنگی نشوید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

  1. برای کاهش تورم پس از ایمپلنت دندان ، از کیسه یخ استفاده کنید.
  2. در هفته های ابتدایی از مصرف غذاهای سفت که نیاز بیشتری به جویدن دارند ، پرهیز کنید.
  3. خونریزی پس از این درمان امری طبیعی است ، در این شرایط ممکن است با خونابه نیز مواجه شوید که در این صورت می توانید از یک لایه گاز استریل شده بر روی دندان های خود استفاده کنید.
  4. تورم پس از ایمپلنت دندان ، طبیعی است و برای درمان و برطرف شدن آن ، می توانید از کیسه یخ به مدت 24 ساعت استفاده کنید ؛ توجه داشته باشید که از قرار دادن کیسه یخ به صورت مستقیم بر روی پوست پرهیز کنید.
  5. به محض این که اثر دارو بی حسی از بین رفت از داروهایی که دندانپزشک خوب برای شما تجویز کرده است ، استفاده کنید.
  6. از مسواک نرم ، برای مسواک زدن استفاده کنید.

ادامه مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

  • پس از جراحی ، از ساعات باقی مانده روز جهت استراحت کردن استفاده کنید و هنگام استراحت سر خود را بالاتر از بدن تان قرار دهید.
  • با رعایت موارد بهداشتی ، می توانید از تحلیل رفتن استخوان و لثه جلوگیری کنید.
  • فعالیت های بدنی خود را به حداقل برسانید.
  • پس از گذشت 10 _ 7 روز باید برای کشیدن بخیه ها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • پس از کشیدن بخیه ها از غذاهای نرم استفاده کنید تا آسیبی به لثه هایتان وارد نشود.
  • در هفته اول پس از کشیدن بخیه ها از استفاده نخ دندان پرهیز کنید.
  • از مسواک های مخصوصی برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.
  • حتما برای تمیز کردن دهان و دندان های خود از دهانشویه استفاده کنید.
  • دو هفته پس از کشیدن بخیه ها ، برای چکاب به دندانپزشکی مراجعه کنید.

اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت چیست ؟

ایمپلنت ، به منظور جایگزینی دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه طرفداران بسیاری به خود اختصاص داده است ؛ ایمپلنت ها ، شباهت بسیاری به دندان های طبیعی داشته و سال های سال در دهان فرد باقی خواهند ماند.

نکته قابل توجه درباره ایمپلنت ها ، این است که از نظر ظاهری شبیه به هم نبوده و انواع مختلفی دارند ، که در ادامه قصد داریم به بررسی انواع آن ها بپردازیم.

انواع ایمپلنت

شرکت های مختلفی اقدام به تولید ایمپلنت می نمایند ، از این رو ایمپلنت ها از جنس ، کیفیت و انواع مختلفی برخوردارند ؛ یکی دیگر از عواملی که موجب تمایز ایمپلنت ها می شود ، چگونگی جایگذاری آن ها در دهان می باشد.

به طور کلی ، ایمپلنت ها به صورت زیر دسته بندی می شوند :

ایمپلنت های ساب پریو استیل

برای استفاده از این نوع ایمپلنت ، دندانپزشک داربستی به روی استخوان فک قرار می دهد که زیر لثه پنهان می شود ؛ پست های ایمپلنت باید خارج از لثه باشند تا پس از پیوند استخوان لثه با داربست ، تاج به روی آن قرار بگیرد ؛ استفاده از این نوع ایمپلنت حتی برای افرادی که ارتفاع لثه آن ها کوتاه است نیز مجاز می باشد.

ایمپلنت های اندواستیل

ایمپلنت اندواستیل ، در داخل استخوان فک کارگذاری می شود ؛ به این صورت که پایه ایمپلنت به صورت کامل به استخوان وصل خواهد شد ؛ برای به کارگیری از این ایمپلنت ، جراحی طی دو مرحله انجام خواهد شد.

در ابتدا از طریق جراحی ، ایمپلنت نزدیک استخوان فک قرار می گیرد ؛ در این روش ایمپلنت همچون دندان مصنوعی یا بریج عمل می کند ، اما متحرک نیستند ؛ ایمپلنت های اندواستیل خود به چند دسته پیچی یا رزوه دار ، استوانه ای یا صاف و تیغه دار تقسیم بندی می شوند.

انواع ایمپلنت بر اساس نحوه جایگذاری

از نظر نحوه جایگذاری ، ایمپلنت ها به دو دسته تقسیم می شوند :

ایمپلنت های دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله ای ، شامل تاج و پایه می شود ؛ برای به کار گیری از این روش ایمپلنت ها در دهان بیمار جایگذاری شده و هر بار بافت لثه بخیه خواهد شد ؛ این کار موجب افزایش استحکام آن خواهد شد.

در این روش ، حداقل سه ماه برای محکم شدن پایه ایمپلنت در دهان و متصل شدن استخوان فک زمان لازم است ؛ پس از این مدت و طی جراحی دوم ، روی ایمپلنت ها باز شده تا تاج و پایه ایمپلنت به هم متصل شوند.

کاشت ایمپلنت های یک مرحله ای

این نوع ایمپلنت ، همچون قطعه ای بزرگ هستند که پس از قرار گرفتن در داخل لثه ، به استخوان فک متصل خواهند شد ؛ برای کارگذاری ایمپلنت های یک مرحله ای تنها یک جراحی لازم است ؛ بعد از اینکه بیمار دوران نقاهت را پشت سر گذاشت ، دندانپزشک نسبت به کارگذاری تاج به روی پایه اقدام می نماید.

اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندان

به طور معمول برای جوش خوردن ایمپلنت فک پایین ، حدود 3 ماه و برای جوش خوردن ایمپلنت فک بالا ، حدود 5 ماه زمان لازم است ؛ البته این مدت زمان بسته به شرایط مختلف می تواند کمتر یا بیشتر شود. به عنوان مثال در صورتی که در فک بالا لیفت سینوس هم انجام شود ، زمان بیشتری ( حدود یک الی دو ماه ) لازم است تا استخوان جدید به تراکم بیشتر برسد ؛ همچنین انواع گرافت استخوانی یا اسپلیت کردن استخوان نیز به زمان بیشتر نیاز دارد.

در صورتی که استخوان از تراکم کمتری برخوردار باشد نیز زمان بیشتری برای تراکم استخوان لازم است.

سن مناسب برای ایمپلنت دندان

به طور کلی برای کاشت ایمپلنت ، سن افراد باید بیشتر از 18 سال باشد تا اسکلت شکل کامل پیدا کند؛ چرا که اگر زود تر از این سن این کار انجام شود ، این امکان وجود دارد که در آینده به دلیل رشد فک و صورت ایمپلنت کوتاه تر به نظر برسد.

حتی در مواردی که ایمپلنت دندان در یک ناحیه کاشته شده باشد و به روی آن پروتز همچون بریج نصب شود ، مقاومت بریج از رشد اسکلتال جلوگیری کرده و صورت بیمار را دفرمه می کند. اما پس از 18 سالگی دیگر محدودیت سنی وجود نداشته و افراد در هر سنی می توانند نسبت به کاشت ایمپلنت دندان اقدام نمایند.

لازم به ذکر است ، در سنین پایین تر می توان به صورت تک دندان ایمپلنت دندان را انجام داد ؛ اما پس از سن 18 سالگی باید حتما تعویض شوند و متناسب با سایر دندان های مجاور باشند.

ایمپلنت فوری چیست ؟

در مواردی که استخوان آمادگی لازم را داشته باشد ، می توان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده وصل کرد ؛ اما در این شرایط احتمال شکست خوردن درمان تا 20 درصد بیشتر می شود.

برای این کار ، ابتدا عرض و طول استخوان بررسی می شود و باید تراکم استخوان به اندازه ای باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز ایمپلنت فوری باید از جنس کامپوزیت یا آکریل بوده و کوتاه باشد تا زمان جویدن به فیکسچر فشاری وارد نکند.

توصیه می شود ایمپلنت فوری تنها برای 6 دندان جلویی که بیشتر جنبه زیبایی دارند استفاده شود و در قسمت های خلفی که فشار بیشتری را متحمل می شوند ، انجام نشود.

لازم به ذکر است پس از گذشت پنج ماه روکش اصلی جایگزین روکش موقت خواهد شد.

اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

زیبایی و بهبود اعتماد به نفس

یکی از عواملی که سبب می شود ، دهان و دندان های شما ظاهری نامناسب داشته باشند ، جای خالی دندان ها در دهان شماست. ایمپلنت با جایگذاری دندان های از دست رفته ، سبب می شود زیبایی تان را مجددا به دست آورده ، و از این طریق اعتماد به نفس خود را بازیابید.

کاشت در کوتاه ترین مدت

ایمپلنت به عنوان روشی سریع ، برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته شناخته می شود. اگر مشکلی در استخوان های فکتان نداشته باشید ، و در وضعیت جسمانی مناسبی باشید ، می توانید در زمانی کوتاه جای دندان های خالی خود را به کمک ایمپلنت ، پر کنید و دندان هایی جدید داشته باشید.

دوام طولانی و عمر بالا

معمولا ایمپلنت های دندانی ، از طول عمر نسبتا بالایی برخوردارند و این امر سبب می شود ، محبوبیت ایمپلنت در میان بیماران و دندان پزشکان روز به روز افزایش چشمگیری داشته باشد. در بعضی موارد حتی ایمپلنت ، در صورت رعایت صحیح و مناسب بهداشت دهان و دندان می تواند ، تا آخر عمر کارایی لازم را برایتان داشته باشد.

کمک به حفظ سلامت دهان و دندان

وجود فضای خالی میان دندان ها ، می تواند روند تمیز کردن دندان ها و رعایت بهداشت دهان ، را با مشکلاتی مواجه کند. به کمک ایمپلنت ، به جای دندان های از دست رفته ، دندان های جدید جایگزین می شوند که این امر سبب می شود ، تمیز کردن دندان ها برای فرد راحت تر باشد.

ثابت بودن

پایه های ایمپلنت در درون استخوان فک قرار می گیرد و همین امر سبب می شود ، که ایمپلنت همیشه ثابت باشد و شما متوجه تفاوتی ، میان دندان ایمپلنتی و دندان طبیعی خودتان نشوید.

اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت گذاری

ایمپلنت گذاری ، جراحی سرپایی محسوب می شود که با توجه به نوع ایمپلنت ، فرایند جایگذاری آن در دهان به صورت مرحله ای انجام می شود. مراحل ایمپلنت دندان عبارتند از :

  1. معاینه بیمار توسط دندانپزشک و تصمیم گیری ، درباره نوع ایمپلنت و تعداد مورد نیاز آن
  2. کشیدن دندان آسیب دیده در صورت لزوم
  3. آماده کردن استخوان فک برای کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان ، در صورت لزوم
  4. قرار دادن و کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک
  5. رشد کردن و ترمیم استخوان
  6. انجام قالب گیری و انتخاب رنگ ایمپلنت ، و ارسال قالب و مشخصات به لابراتوار
  7. قرار دادن ایمپلنت در دهان به صورت کامل