ارتودنسی و جراحی فک

ارتودنسی و جراحی فک در چه مواردی کاربرد دارند ؟ داشتن لبخندی زیبا و دلنشین نعمتی است که خداوند به برخی از افراد عطا نموده است. برخی از افراد از این نعمت برخوردار نیستند و از ظاهر نامرتب دندان های خود رنج می برند. این افراد عموما دندان های خود را از دیگران مخفی می کنند و به مرور زمان اعتماد به نفس شان کاهش پیدا می کند. ارتودنسی یکی از راه هایی می باشد که این افراد می توانند با استفاده از آن لبخندی زیبا داشته باشند.

ارتودنسی و جراحی فک

برخی افراد ناهنجاری های فک و دندان هایشان به گونه ای است که باید از ارتودنسی و جراحی فک به صورت همزمان استفاده کنند.

در درمان های ارتودنسی ، ارتودنتیست ابتدا استخوان فکین را مورد ارزیابی قرار می دهد. اگر فكين دچار مشکل باشند بیمار باید ارتودنسی و جراحی فک را با هم انجام دهد.

این فرایند درمانی تنها موجب زیبایی دندان ها و ایجاد طرح لبخندی دلنشین نمی شود، بلکه بر روی عمل بلعیدن غذا، جلوگیری از ایجاد مشکلات معده، نحوه صحبت کردن فرد تاثیر بسزایی می گذارد.

ارتودنسی و جراحی فک چه زمانی انجام می شوند؟

در برخی افراد، دندان ها بر روی یکدیگر قرار نمی گیرند و این امر مشکلاتی در عمل بلع و جویدن غذا برای وی ایجاد می کنند. در این شرایط متخصص ارتودنسي ابتدا توسط ارتودنسی ، دندان ها را بر روی هم قرار می دهد و سپس به انجام جراحی فک می پردازد.

پس از انجام جراحی فک ، مراحل بعدی ارتودنسی انجام می شود که این فرآیند جدود 9 _ 6 ماه به طول می انجامد. در حقیقت ارتودنسی که در مرحله ابتدایی انجام می شود برای برطرف کردن مشکلات دندان ها و نیز منظم کردن آن ها و ارتودنسی دوم جهت هماهنگی بیشتر بین دو فکی که جراحی بر روی آن ها صورت گرفته است و همچنین تثبیت درمان جراحی می باشد.

جراحی فک بدون ارتودنسی

جراحی اصلاحی فک با هدف رفع مشکلاتی انجام می شود که در ارتودنسی و با متخصص ارتودنسى به تنهایی قادر به برطرف کردن آن ها نیست.

این امر در حالی است که ارتودنسی با هدف ردیف و مرتب کردن دندان ها و همچنین دستیابی به یک بایت سالم انجام می شود اما دندان های برخی از بیماران به دلیل انحراف فک روی هم قرار نمی گیرند که در این شرایط دندان ها هرچقدر هم که مرتب باشند باز هم بر روی یکدیگر قرار نمی گیرند و دهان بسته نمی شود.

به همین دلیل جراح فک و متخصص ارتودنسی با همکاری یکدیگر جراحی اصلاحی فک را انجام می دهند تا بتوانند بهترین نتیجه ممکن را برای فرد به وجود آورند.

توصیه جراحان فک برای افراد یکه قصد جراحی فک خود را دارند این است که بعد از سن هجده سالگی که رشد فک به اتمام رسیده اقدام به جراحی نمایند.

ارتودنسی و جراحی فک

انواع جراحی فک

جراحی ارتوگناتیک ( جراحی فک ) با هدف حرکت استخوان فک به سمت موقعیت اصلی آن و همچنین متعادل ساختن وضعیت استخوانی آن انجام می شود. انتخاب نوع جراحی فک به میزان انحراف فک بستگی دارد و ممکن است لازم به تغییر موقعیت هر دو فک بالا و پایین باشد.

جراحی فک انواع متفاوتی دارد که شامل:

  •     جراحی اصلاحی فک بالا
  •     جراحی اصلاحی فک پایین ، می شود.

دوران نقاهت جراحی فک

  • دوران نقاهت پس از جراحی فک متناسب با میزان ناهنجاری های فک در هر فردی متفاوت است.
  • لازم به ذکر است که مهارت دندانپزشک در دوران نقاهت این فرایند جراحی تاثیر گذار می باشد.
  • مراقبت هایی پس از انجام جراحی فک وجود دارد که در مقالات بعدی به صورت جامع درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

اقدامات قبل از ارتودنسی و جراحی فک

  1. اقدامات قبل از ارتوسرجری جزء مهم ترین موارد درمان می باشد که افراد باید آن ها را دانسته و رعایت کنند.
  2. انتخاب بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی یکی از موارد بسیار مهم محسوب می شود که افراد می توانند برای انتخاب آن از دوستان و آشنایان یا گوکل کمک بگیرند.
  3. پس از انتخاب تهیه لیستی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی درباره آن ها تحقیق کنید.
  4. همچنین درباره میزان تحصیلات و سوابق کاری پزشکانی که در آن مجموعه فعالیت دارند تحقیق کنید.
  5. خدماتی که در آن مجموعه ارائه می شود را بررسی کرده و پس از آن برای مشاوره به آنجا بروید.
  6. در جلسه مشاوره تمامی انتظارات و مشکلات خود را به دندانپزشک بگویید.
  7. پس از انجام مراحل فوق ارتودنتیست تمامی دندان های بیمار را بررسی کرده و در صورت وجود جرم ، پوسیدگی و غیره آن ها را برطرف می کند.
  8. سپس از دندان های بیمار قالب تهیه کرده و درمان ارتودنسی و جراحی فک را آغاز می کند.

ارتودنسی و جراحی فک

مراقبت های بعد از ارتودنسی و جراحی فک

  1. پس از انجام ارتودنسی و جراحی فک مهم ترین موردی که افراد باید به آن توجه کنند رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد تا دچار مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان ، جرم وغیره نشوند.
  2. پس از نصب براکت ها بر روی دندان بیمار توصیه می شود تا مدتی از خوردن مواد غذایی سفت ، چسبنده و غیره خودداری کند.
  3. از مسواک مخصوص و نخ دندان برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.
  4. مراقب باشید در دوره درمان ضربه ای با دهان شما برخورد نکند.
  5. رژیم غذایی مخصوص بعد از ارتودنسی و جراحی فک را رعایت کنید.
  6. پس از جراحی فک برای تمیز کردن دندان های خود از یک دستمال مربوط و نرم استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات جامعی که تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.

چرا در ارتودنسی دندان کشیده می شود؟

از جمله نگرانی های افراد که در هنگام ارتودنسی با آن مواجه هستند کشیدن دندان می باشد، باید بگوییم که کشیدن دندان در درمان ارتودنسی برای همه افراد انجام نشده و تنها دندان کسانی کشیده می شود که میزان فشردگی دندان در دهان شان زیاد باشد و پس از مرتب شدن دندان ها و قرار گیری هر دندان در وضعیت خود دیگر فضای خالی دندان کشیده شدن در دهان قابل مشاهده نخواهد بود.

عوارض ارتودنسی و جراحی فک چیست؟

باید به افرادی که درباره عوارض این روش درمانی می پرسند بگوییم ، ارتوسرجری نه تنها عوارضی نداشته بلکه باعث بهبود وضعیت دندان ها ، فکین و غیره شده و زیبایی چهره تان چند برابر می شود.

تنها عیب این روش درمانی پوسیدگی در دوره ارتودنسی می باشد که اگر بیمار بهداشت دهان  دندان خود را رعایت کند دچار این مشکل نیز نخواهد شد.

ارتودنسی و جراحی فک

هزینه ارتودنسی و جراحی فک

اگر قصد انجام این درمان را دارید پیشنهاد ما به شما عزیزان، تجربه درمان ارتودنسی و جراحی فک در کلینیک دندانپزشکی ما می باشد.

ارتودنتيست ها و جراحان بسیار حاذقی در کلینیک دندانپزشکی ما حضور دارند که می توانند بهترین لحظات درمان به همراه بهترین نتیجه را برای شما عزیزان به ارمغان آورند.

در جلسه مشاوره ای که با یکی از متخصصين زبردست ما خواهید داشت می توانید از نحوه درمان و هزینه انجام آن اطلاعاتی کسب کنید. جهت مراجعه با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید.