انواع ایمپلنت دندان

عموما از انواع ایمپلنت دندان به عنوان پروتز مصنوعی که جایگزینی برای دندان های طبیعی می باشند ، یاد می شود. ایمپلنت ها انواع متفاوتی دارند که در این مقاله قصد داریم درباره آن ها با شما عزیزان صحبت کنیم.

انواع ایمپلنت دندان

در اغلب موارد ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم یا آلیاژ تیتانیوم می باشند ؛ که در برخی مواقع ممکن است ایمپلنت با لایه ای دیگر پوشانده شود ؛ تا استحکام کافی برای درمان را داشته باشد.

ایمپلنت ها انواع متفاوتی دارند ؛ اما متداول ترین و مشهور ترین آن ها ساختار پیچ مانندی هستند ، که جایگزین ریشه دندان می شوند و در فک قرار می گیرند.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان جایگزین مصنوعی برای ریشه های دندان می باشد ؛ که در استخوان فک برای کمک به پشتیبانی از دندان مصنوعی ، تاج یا پل های دندان قرار داده می شود. اگر شما به دنبال داشتن دندانی شبیه به دندان واقعی خود هستید ؛ ایمپلنت ها می توانند جایگزین دائمی برای دندان های از دست رفته شما باشند.

در طول ایمپلنت چه اتفاقی می افتد ؟

درمان به طور نرمال ، به دو یا سه مرحله تقسیم می شود ، که هر یک از آن ها در بر گیرنده چندین جلسه ویزیت توسط دندانپزشک می باشند.

ارزیابی قبل از جراحی

قبل از اینکه بتوان ایمپلنت را قرار داد ، اشعه X و گرفتن عکس هایی از دهان شما ، مورد نیاز می باشد. این کار به دندانپزشک اجازه می دهد ، تا بهترین روش را برای درمان شما انتخاب کند.

مرحله اول درمان

مرحله بعدی ، قرار دادن ایمپلنت می باشد. در صورت نیاز به پیوند جزئی ، بطور همزمان با ایمپلنت ، پزشک شما را در جریان قرار می دهد.

این کار به طور نرمال ، تحت بی حسی موضعی انجام می شود ( با یک تزریق ، ناحیه ای که قرار است روی آن کار شود ، بی حس می شود ). سپس لثه از استخوان پایه کنار زده می شود و حفاری در استخوان فک ، به آرامی و ملایمت انجام می شود.

ایمپلنت در استخوان قرار داده می شود و لثه در موقعیت قبلی خود قرار گرفته و با بخیه بسته می شود. بخیه ها در حدود یک هفته بعد ، کشیده می شوند.

در پی جاگذاری ایمپلنت ، برخی انواع ایمپلنت ها به لثه چسبیده و از آن بیرون زده اند. در حالی که در برخی انواع دیگر ، ایمپلنت در زیر لثه مدفون می شود.

معمولاً قبل از استفاده از ایمپلنت برای پشتیبانی از دندان مصنوعی ، سه ماه به حال خود رها می شود. ایمپلنت هایی که در زیر لثه مدفون شده اند ، به یک روند کوچک جراحی دیگر برای اندکی بیرون کشیدن ، قبل از استفاده ، نیاز دارند.

درمان ترمیمی

برای ساخت تاج ، پل یا دندان مصنوعی ، چند جلسه ویزیت مورد نیاز است. این فرایند شامل کنترل متناسب بودن بخش های استفاده شده برای جاگذاری دندان می باشد.

بطورکلی ، درمان طی یک دوره 6 تا 12 ماهه تکمیل می شود. درمان ایمپلنت توسط یک دندانپزشک واجد شرایط و متخصص انجام می شود.

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت ریشه ای

این نوع ایمپلنت همانند ریشه دندان هستند و جزو محبوب ترین نوع ایمپلنت در سراسر دنیا شناخته شده اند. ایمپلنت های ریشه ای شکلی چون استوانه ای ، پیچ صاف یا پیچ مخروطی دارند.

مینی ایمپلنت

از این نوع ایمپلنت ها جهت ثابت و محکم نگه داشتن دندان های مصنوعی استفاده می شود. مینی ایمپلنت ها روشی بسیار سریع ، ارزان، آسان تر از ایمپلنت ها با اندازه های معمولی می باشند.

استفاده از مینی ایمپلنت ها برای سالمندانی که در فک بالا دندان های مصنوعی دارند ؛ و فشار زیادی به دندان های پایین وارد نمی کنند مناسب می باشد.

ایمپلنت تیغه ای

این نوع ایمپلنت دندان اولین بار در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت. اما امروزه در مقایسه با دیگر ایمپلنت ها کاربرد اندکی دارد. ايمپلنت تیغه ای توسط کانالی که در استخوان ایجاد می شود کاشته و روکش دندان بر روی آن متصل می گردد.

ایمپلنت دندان ساب پریوستیال

این نوع ایمپلنت قبل از ایمپلنت ریشه ای شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است به گونه ای که بر روی استخوان ها قرار می گیرند و توسط لثه و غشای پریوستیال در محل مورد نظر محکم می شوند. غشای پریوستیال همانند لایه ای چسبنده عمل می کند و ایمپلنت را در جای مناسب خود محکم نگه می دارد.

ایمپلنت دندان زایگوماتیک

به دلیل بلند بودن این نوع ايمپلنت ، در نواحی خاصی مانند پشت فک بالا از آن استفاده می شود. در افرادی که قصد دارند یک ست کامل دندان مصنوعی متحرک داشته باشند ، از این روش درمانی استفاده می شود.

درمان با ایمپلنت دندان

روش درمانی بسیار مناسب برای افرادی می باشد که به هر دلیلی دندان های خود را از دست داده اند. با استفاده از این روش این دسته از افراد ، می توانند دندان هایی به زیبایی دندان های طبیعی خود بلکه بیشتر نیز داشته باشند.

برای انجام چنین درمان هایی بهتر است کلینیکی مورد اعتماد را انتخاب کنید. از دوستان و آشنایان خود درباره کلینیک دندانپزشکی که درمان دندان های خود را در آن انجام می دهند ، پرس و جو کنید.

دكتر ايمپلنت كلينيك دندانپزشكى ما ، از بهترین و با تجربه ترین جراحان  دندانپزشکی كرج می باشند که می توانید بهترین نتیجه درمانی را با وی تجربه کنید. برای مراجعه با شماره هایی که در سایت وجود دارند ؛ جهت انجام هماهنگی های لازم تماس بگیرید.

کاربرد ایمپلنت دندان چیست ؟

زمانی که یک یا چند دندان از بین بروند و میان دندان های اصلی فاصله زیادی وجود داشته باشد ، ایمپلنت کاشته می شود. هنگامی که انتهای هر قوس دندان ، یک یا چند دندان از بین رفته و تنها یک سمت آن دندان طبیعی وجود داشته باشد. در شرایطی که دندان های یک یا هر دو فک از بین رفته باشند.

ایمپلنت ها چه تفاوتی باهم دارند ؟

به طور کلی ایمپلنت ها ساخته شده از تیتانیوم هستند. اما از نظر شکل ظاهری ، استحکام ، درصد آلیاژ و گرید با هم یکسان نبوده و مختلف می باشند. همچنین برخی از شرکت ها با به کارگیری روش های به خصوص به ایمپلنت این امکان را می دهند که بهتر و سریع تر جوش بخورد.

آیا می توان همزمان با کشیدن دندان ، کاشت ایمپلنت را انجام داد ؟

در این مورد ابتدا باید دید که آیا لثه و شرایط بیمار برای کاشت ایمپلنت آمادگی لازم را دارد یا خیر؟ بنابراین پس از کشیدن دندان ابتدا دندانپزشک شرایط را بررسی می کند. اما توصیه می شود این کار پس از چند وقت صورت گیرد تا لثه ترمیم شده و در صورت وجود عفونت ، برطرف شود.

مزیت های کاشت انواع ایمپلنت دندان چیست ؟

  • ایمپلنت برای افرادی که علاقمند به دندان مصنوعی نیستند مناسب می باشد.
  • افرادی که می خواهند دندان ثابت و غیر متحرک داشته باشند.
  • این روش برای افرادی که نمی خواهند دندان های مجاورشان تراشیده شود ، بسیار مناسب است.
  • ماندگاری ایمپلنت ها بسیار بیشتر از سایر روش ها خواهد بود.
  • ایمپلنت بسیار طبیعی بوده و همچون دندان های مجار ساخته خواهد شد.

کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان چه افرادی هستند ؟

کلیه افرادی که از جای خالی دندان خود رنج می برند و می خواهند دندان دائمی داشته باشند ؛ بهترین کاندید برای کاشت ایمپلنت هستند. اما انجام این کار برای افرادی که از بیماری لثه رنج می برند یا دچار بیماری دیابت غیر قابل کنترل هستند ، محدودیت دارد.

مراقبت های بعد از کاشت انواع ایمپلنت دندان

  • در روز های اول پس از کاشت ایمپلنت ، استفاده از مسواک و نخ دندان بیش از هر زمان دیگری ضرورت پیدا می کند. همچنین به صورت مرتب با دندان پزشک خود در ارتباط باشید و از محلول های شستشو نیز استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید ؛ به گونه ای که مصرف مواد خوراکی و نوشیدنی های اسیدی را به حداقل برسانید. بهتر است در روز های اول از مواد غذایی نرم و آبکی که نیازی به جویدن ندارند استفاده کنید.
  • در 48 ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت ، سعی کنید به روی پانسمان گازی دندان فشار وارد نمایید و از تعویض آن خودداری کنید.
  • البته در صورتی که خونریزی ادامه داشت ، می توانید هر نیم ساعت یکبار نسبت به تعویض گاز استریل خود اقدام نمایید.
  • این امکان وجود دارد که در روز های اول با عوارضی همچون درد ، تورم ، خونریزی و ترشحات خونی مواجه شوید. که این علائم کاملا طبیعی هستند و به تدریج برطرف خواهند شد.

سایر مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان

  • در روز های اول پس از کاشت ایمپلنت از دستکاری کردن محل جراحی بپرهیزید.
  • با استفاده از مسواک نرم دندان های خود را بشویید.
  • در روز اول بهتر است حداقل سه مرتبه با سرم آب و نمک دهان خود را شستشو دهید.
  • در صورت لزوم می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در صورتی که طی دو سه روز اول با کبودی یا خون مردگی در اطراف دهان خود مواجه شدید ، اصلا جای نگرانی نیست. این عوارض به تدریج بهبود می یابند. شما می توانید برای سرعت بخشیدن به روند بهود آن ها از گرمای ملایم استفاده کنید.
  • در صورتی که احساس می کنید ایمپلنت بزرگ است یا لبه تیزی دارد ، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا نسبت به رفع آن اقدام نماید.
  • چنانچه  دو سه روز اول با خونریزی مواجه شدید ، می توانید با فشار وارد کردن به گاز استریل خود از شدت آن جلوگیری نمایید.
  • توجه داشته باشید که جمع شدن آب دهان و بیرون ریختن آن می تواند سبب افزایش احتمال خونریزی شوند.

انواع ایمپلنت دندان