فواید استفاده از نخ دندان

فواید استفاده از نخ دندان : مسواک زدن فقط سه سطح از پنج سطح دندان را تمیز می کند به همین دلیل، برای پیشگیری از تجمع پلاک میکروبی و ذرات مواد غذایی در میان دو سطح باقی مانده به توجه و دقتی بیشتری نیاز است. از آنجایی که پوسیدگی دندان و بیماری لثه اغلب از این نواحی شروع می شوند، استفاده از نخ دندان از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است.

فواید استفاده از نخ دنداندرباره فواید استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان بهترین روشی است که فضای بین دندان ها را پس از هر وعده غذا و در مدت زمان کوتاهی تمیز می کند.

استفاده از نخ دندان به تمیز کردن نواحی دور از دسترس مسواک کمک می کند.

با استفاده درست از نخ دندان ، از تمیز شدن پلاک های میکروبی باقی مانده در میان دندان هایتان اطمینان حاصل پیدا می کنید.

تاثیر گذار ترین ابزار برای نظافت دقیق دندان‌ ها و پیشگیری از پوسیدگی آن ها استفاده از نخ دندان می باشد.

اغلب دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده شود تا از ایجاد آلودگی لثه و تجمع جرم مابین دندان ها جلوگیری شود.

نخ دندان تنها برای بیرون آوردن غذا از بین دندان ها نیست، حتی اگر هیچ غذایی هم بین دندان های شما گیر نكرده باشد باز هم لازم است حداقل یک بار در شبانه روز از نخ دندان استفاده كنید تا از تجمع رسوبات حاصل از آب دهان جلوگیری شود.

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان وارد و موقع خارج کردن از دیواره مقابل آن راخارج کنید، به عبارت دیگر نخ دندان باید یک حلقه کامل بین دو دندان مجاور بزند.

فواید استفاده از نخ دندان

نخ دندان را حتما به لثه مجاور دو دندان بکشید تا خوب آن را تمیز کند، در روز های ابتدایی ممکن است از لثه قدری خون بیاید که به مرور زمان برطرف می شود.

پوسیدگی در بین دو دندان ، وجود جرم در آن ناحیه و پرکردگی ناهموار و نامناسب، احتمال پاره شدن نخ دندان را افزایش می دهد. در این حالت توصیه می شود هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان استفاده از نخ دندان در حین مسواک زدن است، به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردید، زمانی که خمیر دندان بخوبی کف کرده، مسواک را موقتا کنار گذارید و با نخ دندان خوب لابلای دندان ها را تمیز کرده و دوباره به مسواک زدن ادامه دهید، اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید، بهتر است پیش از مسواک زدن اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید، دهان را آب بگردانید و سپس مسواک بزنید .

رعایت مواردی که در این مقاله و مقالات قبلی ذکر کردیم به زیبایی و عملکرد دندان های شما کمک می کند.

اهمیت استفاده فلوراید

همانطور که می دانید مینای دندان لایه خارجی تاج دندان است و به طور طبیعی روزانه مقداری از مواد معدنی خود را از دست داده (دمنیرالیزه ‌شدن ) و مجددا به دست می آورد ( رمنیرالیزه ‌شدن ). در صورتی که این دو فرایند صورت نگیرد ، استحکام مینای دندان از بین رفته و دندان دچار پوسیدگی می شود.

در واقع در مرحله اول کریستال هالی مینای دندان توسط مواد حاوی باکتری ( قند ها و اسید ها ) از بین خواهند رفت. اما مصرف فلوراید می تواند به حفظ استحکام دندان ها کمک کند. بنابراین به افرادی که در رژیم غذایی خود از مواد چسبنده و قندی استفاده می کنند به شدت توصیه می شود به منظور جلوگیری از ، از بین رفتن مینای دندان و افزایش مقاومت دندان های خود حتما از فلوراید استفاده کنند.

فواید استفاده از نخ دنداننحوه استفاده از فلوراید

به طور کلی از سه طریق می توان فلوراید را مصرف نمود :

  • برخی از مواد غذایی و دارو ها حاوی فلوراید هستند. شما می توانید با مصرف آن فلوراید مورد نیاز را تامین کنید. با این کار فلوراید وارد خون شده و از طریق جریان خون تبدیل به قسمتی از دندان ها شده و بدین ترتیب مقاومت دندان ها افزایش می یابد.
  • استفاده از دهانشویه یا خمیر دندان حاوی فلوراید یکی دیگر از روش های رساندن فلوراید به دندان هاست. این روش باید به صورت مرتب و روزانه تکرار شود و باید دندان ها هر روز توسط این مواد شسته شوند.
  • روش دیگر ، انجام فلورایدتراپی در مطب دندانپزشکی است. با این کار یون فلوراید به مینای دندان نفوذ کرده و مقاومت دندان در برابر مواد غذایی ، قندی و باکتری ها افزایش می یابد. در نتیجه از پوسیدگی دندان و حساس شدن دندان ها به سرما و گرما نیز جلوگیری می شود.

انجام فلورایدتراپی محدودیت سنی نداشته و حتی برای کودکان 6 ساله که دارای دندان های شیری هستند نیز انجام می شود.

عوارض فلوراید

علی رغم اینکه فلوراید ماده ای موثر و مفید برای افزایش استحکام دندان هاست ، اما دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می تواند فرد را با عوارضی مواجه کند. همچنین این ماده برای کودکان حساسیت زا بوده و گاها ممکن است سبب مسمویت آن ها شود. بعنوان مثال اگر کودک دهانشویه ای که حاوی فلوراید باشد را میل کند ، دچار تهوع ، استفراغ و دل درد خواهد شد که در این شرایط باید به پزشک مراجعه نماید.