کراودینگ دندان (Crowding) یا بهم ریختگی دندان ها از شایع ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد دچار آن هستند. کراودینگ بر اثر عوامل گوناگون می تواند ایجاد شود اما خوشبختانه قابل درمان است. کلینیک دندانپزشکی مهرویلا در کرج ، با بهره گیری از متخصصان مجرب و با به کارگیری مجهزترین امکانات ، مناسب ترین راه های درمان بهم ریختگی دندان را در اختیار مراجعان قرار می دهد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا از علت ایجاد بهم ریختگی دندان ها ، مشکلات ناشی از آن و راه های درمان کراودینگ بیشتر بدانید.

 

کراودینگ دندان https://karajdentalclinic.com/

 

کراودینگ دندان چیست ؟

کراودینگ (Crowding) عبارت است از بهم ریختگی و نامنظمی دندان ها که از رایج ترین مسائل مربوط به دهان و دندان است. کراودینگ زمانی ایجاد می شود که دندان ها فضای کافی برای رشد ندارند و مجبورند به صورت نامنظم روی هم سوار شوند. ناهماهنگی و نامنظمی دندان ها در سنین مختلف و به دلایل گوناگون می تواند بروز یابد که در کلینیک دندانپزشکی مهرویلا کرج قابل درمان است.

علت ایجاد بهم ریختگی دندان ها

اصلی ترین علت ایجاد بهم ریختگی دندان ها نبود فضای کافی برای رشد دندان ها است. البته عوامل گوناگونی وجود دارد که باعث ایجاد کراودینگ دندان خواهد شد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • عوامل ارثی و ژنتیکی در بروز همه انواع اختلالات نقش دارند. از آنجا که مقدار رشد دندان ها و تناسب فضای دندان و دهان تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد ، نامنظم شدن دندان ها نیز می تواند حاصل همین عوامل ارثی باشد.
  • اندازه بزرگ دندان ها و عدم تناسب میان دندان ها و دهان یکی از عوامل دیگر کراودینگ و نامنظم شدن دندان ها است. هنگامی که دندان ها به دلایل مختلف بیشتر از حد طبیعی رشد کنند و بزرگ شوند ، فضای لازم برای نظم آن ها وجود نخواهد داشت.
  • دیگر علت ایجاد بهم ریختگی دندان ها این است که فک به اندازه کافی رشد نمی کند و فضای کافی برای قرارگیری درست دندان ها وجود ندارد. این اتفاق می تواند بر اثر عوامل ژنتیکی یا عوامل محیطی رخ دهد.
  • برخی عادت ها در طول زندگی ، به ویژه در دوران کودکی که سن رشد است ، باعث بهم ریختگی نظم و ترتیب دندان ها می شود. از جمله این عادت ها عبارتند از : استفاده زیاد از پستانک ، مکیدن انگشت و … که بر روند رشد فک و دندان ها موثر است.
  • کشیدن دندان های شیری زودتر از موعد یک علت دیگر نامرتب شدن دندان ها است. اگر دندان های شیری خارج از روال طبیعی و خیلی زود کشیده شوند ، فضای دهان باز شده و دندان ها به سمت فضای خالی رشد می کنند. در نتیجه دیر یا زود و با افزایش سن و رشد دندان ها شاهد کراودینگ خواهیم بود.
  • تغییر شکل فک و دندان ها با بالارفتن سن یک امر طبیعی است. پس عجیب نیست اگر در سنین بالا به مرور بهم ریختگی دندان ها پدیدار شود.

مشکلات ناشی از کراودینگ دندان

بهم ریختگی و نامنظم بودن دندان ها مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری را به همراه خواهد داشت. کراودینگ نه تنها ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد ، بلکه باعث ایجاد مشکلات جدی تر برای دهان و دندان می شود. از مهم ترین مشکلات ناشی از کراودینگ دندان عبارتند از :

  • ایجاد ظاهر نامناسب و نامنظم در فرد : اولین چیزی که در کراودینگ به چشم می آید ظاهر نامرتب و آشفته فرد است که می تواند تبعات بسیاری برای او داشته باشد.
  • پوسیدگی دندان : بهم ریختگی و روی هم افتادن دندان ها مانع مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می شود. پس انتظار می رود خیلی زود بر اثر تجمع ذرات و باکتری ها در لا به لای دندان ها شاهد پوسیدگی آن ها باشیم.
  • خورده شدن و فرسایش دندان ها : از بارزترین مشکلات ناشی از کراودینگ دندان برخورد دندان های نامرتب به یکدیگر است. این مسئله به مرور زمان باعث خورده شدن و فرسایش دندان ها می شود. گاهی نیز ممکن است بر اثر فعالیت های ورزشی دندان ها دچار شکستگی شوند.
  • بروز بیماری های لثه : قرارگرفتن نامتعادل دندان ها باعث ایجاد فضاهای خالی در لثه می شود. بنابراین ، احتمال تجمع باکتری ها و بروز بیماری های مربوط به لثه نیز افزایش می یابد.
  • مشکل تکلم : از جمله مشکلات ناشی از کراودینگ دندان اخلال در صحبت کردن و نحوه بیان کلمات است.
  • مشکل در غذا خوردن : به تبع بهم ریختگی دندان ها ، در هنگام غذا خوردن و جویدن نیز ممکن است فرد احساس درد و ناراحتی داشته باشد.

راه های درمان کراودینگ

انتخاب مناسب ترین راه های درمان کراودینگ برای هر فرد به وضعیت دندان ها و فک و سایر شرایط مختص به هر فرد بستگی دارد. کلینیک دندانپزشکی مهرویلا کرج با کمک متخصصان مجرب در این حوزه به تشخیص راه درمان مناسب کمک خواهد کرد. در ادامه این بخش ، به رایج ترین و موثرترین راه های درمان کراودینگ دندان می پردازیم.

ارتودنسی

ارتودنسی رایج ترین راه درمان دندان های بهم ریخته است. فشار مداومی که از طریق وایرها و براکت های ارتودنسی به دندان ها وارد می شود ، به شکل گیری مرتب آن ها کمک بسیاری می کند. ارتودنسی می تواند هم به روش کلاسیک و هم با استفاده از الاینرهایی همچون اینویزیلاین انجام شود.

جراحی

گاهی اوقات شدت کراودینگ دندان ها به حدی است که ارتودنسی به تنهایی موثر نخواهد بود. در این شرایط ، برای اصلاح فک و موقعیت دندان ها عمل جراحی انجام می شود.

روش های کمکی

در موارد جزئی تر ممکن است برای اصلاح کراودینگ استفاده از ابزارهای کمکی همچون اکسپندرهای فک و سربندهای ارتودنسی نیز تجویز شود. گاهی هم با توجه به آسیب های ناشی از بهم ریختگی ، دندان ها نیاز به کشیدن یا روش های ترمیمی مانند روکش گذاشتن و پر کردن دارند.

کراودینگ دندان مسئله ای است که با پیگیری مداوم قابل درمان است. کلینیک دندانپزشکی مهرویلا با به روز ترین امکانات مناسب ترین درمان برای مشکلات ناشی از کراودینگ را ارائه می دهد و شما را در این زمینه راهنمایی می کند.