یکی از خدماتی که در کلینیک دندانپزشکی مهرویلا انجام می شود ، جرم گیری دندان است ؛ با ما همراه باشید تا درباره آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما عزیزان جزو آن دسته از افرادی باشید که زیبایی و تمیزی دندان ها از موارد بسیار مهم برای تان باشد ؛ در طول روز به دندان های افراد دقت می کنید ؛ برخی از افراد دندان هایی زیبا و سفید و برخی دیگر برعکس این افراد هستند. اشخاصی که به بهداشت دهان و دندان هایشان اهمیتی نمی دهند و روزانه به هر نحوی که شده از انجام آن شانه خالی می کنند ، دهان شان بوی بدی می دهد و دندان های نامرتبی دارند.

 

جرم گیری دندان

 

روش های جرم گیری دندان در کرج

همانطور که در طول مقاله گفته شد به فرایند پاک کردن و تمیز کردن جرم از روی دندان جرم گیری گفته می شود. جرم گیری کردن دندان در طی چند جلسه انجام می شود که باید در فاصله بین هر جلسه متقاضی دستورات پزشک خود را رعایت کند و به بهداشت دهان و دهان خود اهمیت دهد. به طور کلی برای انجام این پروسه دو روش وجود دارد. البته برخی از دندانپزشکان برای دریافت نتایج بهتر از هر دو روش استفاده می کنند. ما برای آشنایی بیشتر شما هر دو روش را به طور کامل توضیح داده ایم تا در صورت انجام هر یک از آن ها نگرانی در رابطه با نتایج نداشته باشید.

  • جرم گیری با ابزار دستی

یکی از متداول ترین روش های تمیز کردن دندان ، جرم گیری با استفاده از ابزار های دستی است. دندانپزشک شما در چنین حالتی از یک جرم گیر مخصوص دندان استفاده می کند تا به صورت دستی پلاکت های ایجاد شده بر روی دندانتان را از بین ببرد. از آنجایی که دندانپزشک توانایی مشاهده پلاک ها را ندارد نیاز دارد تا از حس لامسه خود برای شناسایی نواحی به وجود آمده پلاک و روسوب بر روی دندان ها استفاده کند.

  • جرم گیری دندان با ابراز های اولتراسونیک

دستگاه اولتراسونیک پلاک ها را با استفاده از لرزش یکسر فلزی ، پاک می کند. در این روش از اسپری کردن آب برای تمیز کردن پلاک ها از روی دندان و خنک نگه داشتن دندان ها استفاده می گردد. زمانی که با انجام این تکنیک همچنان عوامل ایجاد کننده عفونت در بافت اپیتلیوم لثه ای ، باقی بماند ،  با انجام کورتاژ لثه ای می توان عفونت را درمان کرد.

هر دو تکنیک استفاده شده توسط بهترین و مجرب ترین متخصصان دندانپزشکی در کلینیک مهرویلا با بالاترین کیفیت انجام می شود برای مشاهده نمونه کار ها می توانید به گالری تصاویر سایت مراجعه نمایید.

دلیل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

تاکنون توجه کردید که چرا هر زمان به دندانپزشکی خوب ( دندانپزشکی در کرج ) مراجعه می کنید، دندانپزشک به شما توصیه می کند در سه وعده غذایی یعنی پس از صبحانه ، ناهار ، شام دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید ؟ پس از میل کردن هر وعده غذایی ، خورده های غذا بر روی دندان ها باقی می مانند ؛ اگر مسواک زده نشود ، به مرور زمان لایه ای بر روی دندان های تان ایجاد می شود که رنگ اصلی دندان های شما را پوشش می دهد و دندان های تان به رنگ زرد تبدیل می شوند. جرم گیری دندان یکی از روش هایی است که می توانید با استفاده از آن دندان هایی تمیز و درخشنده داشته باشید.

 

 

بروساژ چیست ؟

ممکن است بسیاری از افراد نام بروساژ را همراه با جرم گیری دندان شنیده باشند. در واقع بروساژ کاری است که پس از برداشتن جرم ، بر روی دندان ها انجام می شود و منجر به ایجاد سطحی صاف و صیقلی به روی دندان ها خواهند شد . همچنین ، می توانند رنگ و لکه هایی که چندان چسبندگی ندارند را هم از بین ببرند. در حقیقت باید بدانید که پزشکان برای تمیز کردن و جلا دادن به دندان ها با استفاده از ابزار مخروطی شکلی که به برس پولیش و یا برس دندان نیز شناخته می شود به سلامت دهان و دندان کمک بسزایی می کند که به طور معمول در کنار جرم گیری دندانی ، آینه های دندانی و مته های دندانی به کار می رود . البته باید بدانید که بروساژ ها انواع مختلفی دارند و براساس کاربرد شان در شکل و اندازه های مختلفی تولید می شوند زیرا برخی از آن ها برای تمیز کردن عمومی دندان و برخی دیگر برای از بین بردن لکه ها و یا پرداخت مواد کامپوزیتی تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند . این ابزار از موهای نایلونی ساخته شده که آن را به یک ساقه فلزی مخروط متصل می کنند و از این طرق به بهداشت دندان ها پیش از جرم گیری اقدام می کنند.

انواع بروساژ دندان

بروساژ فنجانی : یکی از انواع بروساژ ها که جهت صیقل دادن سطح دندان ها و از بین بردن لک های آن موثر است یروساژ فنجانی است و وجه تمایز آن با انواع دیگر این است که از مواد لاستیکی و یا سیلسکونی نرمی ساخته شده و بسیار انعطاف پذیر هستند.

بروساژ برس شکل : در حقیقت این نوع بروساژ جهت صیقل دادن سطوح کوچک تری از دندان ها نظیر دندان های جلو که در آن دست جراح برای استفاده از بروساژ های بزرگ بسته است استفاده می کند که شکل کوچکی از بروساژ فنجانی می باشد .

بروساژ نوک تیز : باید بدانید که تمیز کردن نواحی مانند بین دندان ها امری مشکل است اما استفاده از بروساژ نوک تیز این مشکل را برطرف کرده است زیرا این ابزار می تواند حتی برای تمیز کردن براکت های دستگاه های ارتودنسی نیز مفید باشد . جنس این نوع بروساژ از نایلون و سیلیکون است .

تفاوت جرم گیری دندان و بلیچینگ

جرمگیری تنها رسوبات رنگی و املاح ته نشین شده روی دندان ها را از بین می برد ؛ لازم به ذکر است با جرم گیری کردن دندان ها علی رغم اینکه کمی رنگ دندان ها روشن تر می شود ، اما نباید انتظار سفید شدن دندان ها را داشت. این در حالی است که در بلیچینگ ماده ای به نام پراکسید هیدروژن وارد ساختار مینای دندان شده و با ایجاد تغییر در رنگدانه های دندان ، موجب سفید شدن آن ها خواهد شد. بلیچینگ جنبه زیبایی داشته ، اما جرم گیری یک اقدام درمانی محسوب می شود . در ادامه می خواهیم با یکی از محبوب ترین روش هایی که امروزه افرادی زیادی به انجام آن اقدام می کنند بپردازیم . درحقیقت بلیچینگ دندان روش خوبی برای شماست وبا اینکار می توانید با داشتن دندان های درخشان تر و جذاب تر ، زیبایی را برای صورت خود به ارمغان بیاورید .

در فرآیند انجام بلیچینگ دندان ، پزشک به ساختار دندان چیزی اضافه نکره و تنها توسط مواد شیمیایی مخصوص به سفید کردن دندان ها اقدام می کند . در ادامه می خواهیم به معرفی انواع بلیچینگ و مزایای انجام آن بپردازیم تا بتوانید علاوه بر جرم گیری دندان از این روش نیز استفاده کنید . به طور کلی پزشک در بلیچینگ دندان می تواند با دو روش به سفید کردن دندان های بیمار بپردازیم :

آفیس بلیچینگ : در این روش پزشک توسط ماده شیمیایی خاصی به نام هیدروژن پراکسید با غلظت بالا دندان های فرد را سفید می کند که این پروسه بسیار ایمن و راحت است به طوری که فرد می تواند در کمترین زمان دندان هایی سفید آن هم با بیشترین ماندگاری را داشته باشد .

پاور بلیچینگ : روند انجام سفید کردن دندان با پاور بلیچینگ با روش قبلی تفاوت چندانی ندارد اما باید اظهار کنیم که پاور بلیچینگ روشی جدید و نوین است که در آن دستیابی به نتیجه سریع و فوری می باشد اما میزان ماندگاری آن به نسبت آفیس بلیچینگ کمتر است .

البته میزان ماندگاری بلیچینگ دندان به مراقبت های فرد پس از انجام این پروسه نیز بستگی دارد به گونه ای فرد باید تا مدتی از مصرف غذاها و یا انجام کارهایی که منجر به ایجاد لکه و زردی دندان می شوند خودداری کند. برای مثال تا مدتی بعد از بلیچینگ دندان مصرف غذاهای سرد ، نوشیدنی هایی شامل قهوه یا نوشابه ، سیگار کشیدن ، توصیه نمی شود .

اقدامات لازم پس از جرم گیری دندان

  • توسط آب ولرم و کمی نمک دندان های خود را شستشو دهید.
  • 3 _ 2 بار در روز شستشو دندان های خود را با آب نمک انجام ادامه دهید.
  • پس از جرم گیری به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید.
  • روش صحیح مسواک زدن را از دندانپزشک خود آموزش ببینید.
  • بهترین مدت برای مسواک زدن 4 _ 2 دقیقه می باشد.
  • لازم است حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

خونریزی لثه پس از جرم گیری دندان

این عارضه قابل انتظار است که بعد از جرمگیری ، خونریزی لثه اتفاق بیفتد. اگر در امتداد خطوط لثه ، جرم و پلاک جمع‌ شده باشد و متقاضی از نخ دندان به طور روزانه استفاده ‌نکند ، احتمال این که پس از بروساژ دندان به خونریزی دچار شود زیاد است. در این قسمت از مقاله می خواهیم به علت وقوع این اتفاق بپردازیم. هنگامی که ابزار جرمگیری موجب پاشیده شدن باکتری‌های جمع ‌شده در نواحی زیرین لبه‌های لثه شود،  بافت‌های متورم به خونریزی دچار می‌شوند. از این رو می توان گفت این عارضه در مدت زمان 24 تا 48 ساعت پس از جرمگیری لثه طبیعی می باشد. در صورت ادامه دار بودن خونریزی در اسرع وقت به دندانپزشک مربوط مراجعه کنید. زیرا پس از این زمان احتمال ایجاد عفونت لثه وجود دارد.

برخی از دلایل خونریزی لثه پس از جرم‌گیری عبارتند از :

  • باکتری‌ و جرم های باقیمانده

گاهی به دلیل آناتومی دندان فرد ، باکتری و جرم به طور کامل از روی لثه و دندان‌ها پاک نمی‌شوند و بین سطح ریشه دندان و جرم ، پیوند شیمیایی قوی ایجاد می‌شود. این پیوند باعث می شود در طول تلاش برای تمیزکردن لثه و دندان این جرم شکسته شده و تشخیص آن سخت تر شود. میکروب‌هایی که نه‌ تنها روی سطح ریشه دندان‌ها ، بلکه به بافت‌های کنار حمله می‌کنند منجر به خونریزی بافت‌ها می‌شوند و جرم گیری دندان به ‌تنهایی نمی تواند به حل این مشکل بپردازد. در این مواقع به مصرف آنتی بیوتیک ها ، تجزیه ‌و تحلیل آزمایشگاهی و یا جراحی پریودنتال برای حذف و شناسایی میکروب‌ها نیاز است.

  • تجربه دندانپزشک

هر چه تجربه دندانپزشک بالا باشد ، نتیجه‌ی جرمگیری بهتر و عوارض آن کمتر می باشد. از این رو پیش از انتخاب دندانپزشک بهتر است به‌ خوبی تحقیق کنید.

 

جرم گیری دندان

 

مزایای جرم گیری دندان یا بروساژ دندان ها

مهم نیست که چقدر از دندان هایتان مراقبت می کنید، قرار گرفتن پلاک و تار تار بر روی دندان هر کسی ممکن است. جمع شدن باکتری ها بر روی دندان ها بعد از هر وعده غذایی که می خوریم یا می نوشیم ، با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن یا استفاده از دهانشویه سریع از بین می رود. با استفاده از این روش ها می توان از شر این ذرات ریز خصلا شد. به بیانی دیگر استفاده از این روش ها یکی از استراتژی های خوب و مفید برای بر طرف کردن پلاک های قرار گرفته بر روی دندان می باشد.

اما اگر بعد از انجام تمامی این کار ها یا رعایت نکردن نکات مراقبتی عدم استفاده از مسواک و دهانشویه و نخ دندان دهانتان بوی بسیار بدی دهد یا گاهاً با مشکل malodor برایتان پیش بیاید ، جرم گیری دندان به طور قابل توجهی آن را بهبود و درمان خواهد کرد. با استفاده از این روش می توانید خیلی سریع از دست پلاک ها و جرم های قرار گرفته بر روی دندان خلاص شوید. بسیاری به اشتباه بر این باور هستند که بوی بد بدهان به دلیل غذاهای که استفاده می کنیم و وجود مشکل در سیستم گوارش بدن به وجود می آید. اما این دلیل اصلی و همیشگی نمی باشد. تار تار ها اصلی ترین و مهم ترین دلیل برای به وجود آمدن بوی بد دهان می باشد و تنها راهی که می توان آن ها را از بین برد جرم گیری و حذف آن ها از روی دندان می باشد.

با انجام این پروسه می توان احتمال بروز پوسیدگی دندان ها را تا میزان قابل توجهی کاهش داد. علاوه بر آن نیز باعث بهبودی ورم و التهاب لثه و جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک بیماری و مشکل شدید در دهان می شود. با این وجود می توانیم بگویم مزیت های استفاده از این تکنیک تنها تا زمانی ادامه خواهند داشت و ماندگار می باشد که مجدداً بر روی دندان ها جرم به وجود نیاید. برخی از بیماران که بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل و به خوبی رعایت نمی کنند به جرم گیری دوره ای دندان ها نیاز پیدا خواهند کرد.

مضرات جرم گیری دندان چیست ؟

این روش  نیز همانند سایر روش های زیبایی ، با عوارض جانبی ؛ از جمله حساسیت دندان ها ، سوزش ، قرمزی و تورم لثه و از این قبیل موارد همراه خواهد بود که با گذشت زمان ، برطرف می گردند ؛ بنابراین ، در صورت مواجه با علائم فوق ، نگران نشوید. به طور دقیق تر ، باید ذکر کرد که جرم گیری ، همانند مسواک سفت و سختی می باشد که بر روی دندان ها ، کشیده می شود ؛ در نتیجه ، منجر به آسیب دیدگی دندان ها ، نمی شود ؛ لازم به ذکر است ، در صورتی که جرم گیری کردن دندان توسط بهترین دندانپزشک و به شکل تخصصی ، انجام گیرد ؛ امنیت آن نیز بیشتر بوده و احتمال بروز عوارض ناشی از آن ، کاهش می یابد.

جرم گیری دندان درد دارد ؟

اگر شما عزیزان به دندانپزشکی معتبری مراجعه کرده باشید و دندانپزشک دستگاه را با میزان حساسیت دندان هایتان تنظیم کرده باشد ، شما عزیزان حین جرم گیری دردی احساس نخواهید کرد. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی ما  از بهترین ، ماهر ترین ، با تجربه ترین پزشکانی هستند که در کرج حضور دارند ؛ تجربه درمان با دکتر دندانپزشک ما بهترین نتیجه را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد ؛ جهت مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ما با شماره هایی که در سایت وجود دارند ، تماس بگیرید. همانطور که گفته شداین تکنیک درد ناچیزی دارد که می توان آن را با بی حسی کنترل نمود.

چرا بروساژ یا جرم گیری ضرورت دارد؟

 

 

آیا جرم گیری دندان را خراب می کند ؟

این سوال بسیاری از بیماران است که می گویند ؛ ما شنیده ایم جرم گیری ضرر دارد. در ابتدا ؛ پیش از پاسخ به این پرسش ، باید ذکر شود ؛ در صورت عدم استفاده از مسواک ، لایه ای چسبنده به نام پلاک ، بر روی دندان ها خصوصا در خط لبه لثه ، رسوب می کند که با گذشت زمان و همچنین عدم استفاده از مسواک ، به رسوبات آهکی سفید ، زرد یا تیره رنگ تبدیل می شوند که دیگر ، با مسواک قابل برداشتن نیست ؛ حال ، در اصطلاح پزشکی این رسوبات ، جرم دندان نامیده می شوند ؛ جرم ها ، به مرور زمان موجب از بین رفتن بافت نگهدارنده لثه ، شده و این امر ، سست شدن پایه های دندان ها را به همراه دارد ؛ بنابراین ، این روش نه تنها ضرر ندارد ؛ بلکه ، از سست شدن پایه های دندان و همچنین ، بروز بسیاری از مشکلات دندان ها و لثه نیز جلوگیری می کند.

چه زمانی باید جرمگیری دندان انجام شود؟

طبق توصیه های عموم دندانپزشکان ، بهتر است جرمگیری دندان در سال ، حداقل دو بار انجام شود. اما در بعضی موارد ، نیاز به این پروسه ، زودتر از زمان بوده و در برخی افراد هر 6 ماه یک بار اعمال می شود. در این خصوص بهتر است با دندانپزشک خود به جهت زمان ‌بندی مناسب انجام این فرایند زیبایی و درمانی صحبت کنید.

آیا جرم گیری دندان در منزل امکان‌ پذیر می باشد؟

جرم گیری دندان در زمان های دور در خانه و از طریق مواد طبیعی انجام می‌ شد که نتیجه ای مشابه روش‌ ها و دستگاه‌ های جدید امروزی را به آن ها نمی داد. در حقیقت باید گفت که بهترین نتیجه از جرمگیری دندان به دست دندانپزشکی با تجربه و با استفاده از تجهیزات مدرن امروزی انجام می شود. با مراجعه به پزشک و مشاهده عکس‌ های قبل و بعد جرم گیری دندان ، متوجه رفع سطح جرم و تمیزی دندان می ‌شوید ، زیرا در این صورت دندان ‌ها سفیدتر شده و درخشندگی خاص تری پیدا می ‌کنند که این نتایج در متد‌های خانگی یافت نمی‌ شود. از این رو توصیه می‌ شود که جرمگیری دندان خود را به دندانپزشکی متبحر بسپارید تا نه تنها سطح دندان‌هایتان در عمیقی استاندارد تمیز شوند ، بلکه مشکلی نیز در سلامت لثه‌ها به وجود نیاید.

در صورتی که دندان را جرمگیری نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

تجمع جرم و آلودگی درسطح دندان باعث انباشته شدن این جرم‌ ها می شود تا سلامت دندان‌ و لثه‌ها را به خطر اندازد. هنگام انجام نشدن جرم گیری ، برای مدتی طولانی این مواد روی دندان باقی می مانند و استخوانی که نگهدارنده دندان و لثه‌ ها است ، تحلیل می‌ رود که در نهایت موجب شلی و پوسیدگی دندان‌ ها می شود. به علاوه بی ‌توجهی به برداشت جرم‌ ها موجب تیره تر شدن رنگ‌ دندان و ایجاد ظاهری زشت در آن ها می شود.

هزینه جرم گیری کردن دندان در کرج

برای در نظر گرفتن قیمت این روش درمانی باید فاکتور های بسیار زیادی مانند هزینه تصویر برداری ، تخصص و مهارت پزشک ، میزان عمق جرم گیری و غیره را در نظر گرفت.  در رابطه با هزینه های تصویر برداری می توانیم بگویم که در برخی از موارد افراد مجبور نیستند آن را انجام دهند و پزشم با توجه به شرایط دهان و دندان مشکل را تشخیص خواهد داد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر شرایط جرم دندان هایتان زیاد و شدید باشد و دچار خونریزی های لثه باشید شاید پزشک تشخیص دهد که شما باید بیشتر از یک بار نسبت به جرم گیری دندان ها اقدام نمایید.

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد می پرسند این است که آیا بیمه هزینه را تقبل می کند یا خیر؟ از آنجایی که جرم گیری دارای کاربرد درمانی بوده و با هدف زیبایی دندان ها انجام نمی شود بیشتر بیمه های درمانی هزینه آن را متقبل می شوند. اما برای اطلاع بیشتر بهتر است با بیمه درمانی خود در این زمینه صحبت کنید. از همین رو برای آگاهی از این هزینه لازم است ، دندان های شما عزیزان مورد بررسی بهترین دندانپزشک قرار بگیرد تا میزان جرم روی دندان هایتان مشخص گردد.

سوالات متداول

  • آیا بروساژ دندان ها را سفید می کند ؟

در حین جرم گیری دندان ، تنها لک هایی که در اثر رسوب جرم و پلاک ها بر روی دندان ها ، ایجاد شده اند ، بر طرف می گردند و تیرگی های ناشی از مصرف داروهای متفاوت ، وراثت ، خونریزی پالپ و از این قبیل موارد با انجام آن،  قابل رفع نخواهد بود ؛ بنابراین ، افراد می توانند در کنار جرم گیری ، اقدام به سفید کردن دندان های خود نیز نمایند.

  • چرا پس از جرم گیری کردن ، دندان ها به سرما حساس می شوند ؟

به طور کلی دندان ها حاوی حس هستند که این حس در قسمت طوق بسیار بیشتر است ؛ زمانی که به روی طوق دندان جرم وجود دارد ، به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و از حس دندان جلوگیری می کند ؛ به همین دلیل با برداشتن جرم ، دندان ها به سرما حساس خواهند شد.

  • آیا امکان لق شدن دندان پس از جرم گیری وجود دارد ؟

به هیچ عنوان جرم گیری موجب لق شدن دندان ها نمی شود ، در واقع در این حالت دندان از قبل لق شده اما به دلیل اجتماع جرم و چسبیدن دندان به آن ، قابل رویت نبوده است ؛ زمانی که جرم ها از بین می روند لق شدگی دندان ها نمایان می شوند.

  • آیا استفاده از خمیر دندان های ضد جرم مفید است ؟

مسواک و خمیر دندان نمی توانند موجب از بین رفتن جرم دندان ها شوند ؛ در واقع خمیردندان های ضد جرم تنها به از بین رفتن لکه ها و رسوبات باقی مانده به روی دندان کمک می کند ؛ لازم به ذکر است دندانپزشکان توصیه می کنند به طور مداوم از خمیر دندان های ضد جرم استفاده نشود. برای خلاصی از جرم ها و پلاک های روی دندان بهتر است جرم گیری دندان انجام شود.

 

جرم گیری دندان

 

  • هر چند مدت یکبار به جرم گیری ها نیاز است ؟

مدت انجام جرم گیری به میزان مراقبت شما عزیزان از دندان ها بستگی دارد ؛ برخی افراد پس از مراجعه به دندانپزشکی و انجام جرم گیری و نیز بر طرف شدن جرم های دندان هایشان ، مراقبت از دندان ها را شروع می کنند. اما بهتر است هر 6 ماه یک بار به دندانپزشکی جهت چکاب دندان ها مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان صورت گیرد.

در مواردی که افراد کاملا بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنند ، تا مدت ها نیازی به این روش ندارند. اما بهتر است هر 6 ماه یکبار نسبت به انجام آن اقدام شود.