لمینت دندان در کرج در این روزها که دندانپزشکی زیبایی در کرج طرفداران زیادی پیدا کرده است، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

بطور کلی دندانپزشکی در حال گذار از دندانپزشکی ترمیمی به دندانپزشکی زیبایی است و در این دندانپزشکی زیبایی ، لمینت دندان یا کامپوزیت دندان و همچنین روکش های پرسلنی نقش مهمی در این گذار دارند. درمان های زیبایی دندانپزشکی اگر به درستی انجام شود، با ایجاد لبخندی زیبا به افزایش اعتماد به نفس فرد، کمک شایانی می کند.

لمینیت دندان در کرج اصولاً باید توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی در کرج انجام شود اما گاهی برخی از دندانپزشکان که اصطلاحاً دست هنرمندی دارند نیز می توانند لمینت های دندانی خوبی تحویل دهند. در مقاله پیش رو قصد داریم ابتدا به معرفی لمینت های دندانی بپردازیم، درباره مزایا و معایب لمینت ها بحث کنیم و راجع به جزئیات انجام لمینت دندان در کرج با شما گفتگو نماییم.

لمینت دندان در کرج - کلینیک مهرویلا

کاربرد لمینیت دندان چیست؟

لمینیت دندان در اصل ورقه یا پوسته نازکی از مواد دندانپزشکی است که به روی دندان چسبانده می شود و این پوسته نازک، ترمیمی زیبایی برای بهبود ظاهر دندان فراهم می کند. لمینیت دندان می تواند برای تغییر رنگ نامناسب دندان بکار رود.

همینطور از لمینت دندان می توان برای پرکردن فضای بین دندان ها نیز استفاده نمود. برای دندان هایی که ساختار بیرونی دندان های آن ها ضعیف شده است نیز لمینت دندان می تواند درمان مناسبی باشد. گاهی اوقات که سطح دندان پر از حفره یا ترک باشد نیز لمینت دندان درمان مناسبی محسوب می شود. گاهی برخی از دندان ها بطور مادرزادی دارای مشکل سایز می باشند و کوچکتر از حالت معمول می باشند، در این موارد نیز لمینت دندان می تواند برای بازسازی دندان ها به کار رود.

انواع لمینت دندان

به طور کلی لمینت دندان به دو شکل لمینت کامپوزیتی و لمینت پرسلنی انجام می شود. در لمینت کامپوزیتی ، قسمتی از ماده کامپوزیت روی دندان گذاشته می شود و با قالب های ریز پیش ساخته ای فرم داده می شود و سپس سخت می شود.

لمینت سرامیکی نوع شایع تر لمینت دندان می باشد و برای تهیه آن، سطح دندان با فرزها (وسایل برنده دندانپزشکی) سایش داده می شود و سپس از سطح دندان قالب گرفته می شود و پس از ساخته شدن این پوسته سرامیکی، با چسب مخصوص روی دندان چسبانده می شود.

نکته جالب اینکه گاهی اوقات دیده می شود که در تقسیم بندی های انواع لمینت دندان ، به لمینت دندان با تراش و به لمینت بدون تراش دندان اشاره می شود که مبنای علمی ندارد. اصولاً حداکثر تراش برای لمینت دندان باید در حد نیم تا یک میلی متر باشد و نباید از مینای دندان فراتر رود.

نوع خاصی از لمینت دندان که لمینت لومینیرز نام دارد، ظاهر بسیار درخشان و ساختاری شبیه دندان دارد و کیفیت بسیار مناسبی را ارائه می کند که البته برای ساخت به لابراتوار مخصوص نیاز دارد.

مزایای لمینت دندان

عمده مزیت لمینت دندان ، زیبایی لبخند و بهبود طرح لبخند می باشد. البته همه هدف برای ساخت لمینت دندان ، این نیست و گاهی مسائلی همچون بهبود ساختار دندان و برطرف نمودن نقایص ساختاری دندان نیز با لمینت دندان حل می شود. یکی از مهمترین مزیت های لمینت دندان، برطرف نمودن نواقص ساختاری مادرزادی در سطح دندان ها می باشد.

گاهی بطور مادرزادی، مینای دندان ها سطحی متخلخل یا لکه های سفید دندان دارند که جزو ساختار دندان می باشند و این مشکل بجز با قراردادن پوسته نازک لمینت دندان حل نمی شود. دیگر مشکل مادرزادی که لمینت دندان به برطرف نمودن مشکل آن کمک می کند، تغییر رنگ دندان ها در اثر قطره تتراسایکلین یا لکه های بدرنگ مادرزادی دندانی است.

لمینت دندان در کرج

معایب لمینت دندان

معایب لمینت دندان بیشتر از آنچه مربوط به خود لمینت دندان باشد، مربوط به مراحل نامناسب ساخت لمینت دندان می باشد. گاهی میزان تراش برای لمینت دندان، از حد مجاز آن بالاتر می رود و موجب آسیب به ساختار آن می شود؛ مثلاً برای برطرف کردن بی نظمی دندان ها در یک جلسه، با تراش هایی که موجب آسیب به ساختار دندان می شود، بجای انجام درمان ارتودنسی، لمینت دندان انجام می شود.

اصولاً تبلیغاتی مانند مرتب کردن دندان ها در یک جلسه یا برطرف کردن نامرتبی دندان ها بدون ارتودنسی معمولاً بیشتر از آنچه جنبه درمانی داشته باشند، آسیب زننده به دندان ها می باشند. یکی از معایب لمینت ها در مواردی است که افراد درگیر استرس ها و در نتیجه آن سایش های دندانی باشند و در این موارد نیز استفاده از لمینت ها ممکن است به سایش بیشتر دندان های مقابل منجر شود.

در چه مواردی بهتر است از لمینت دندان استفاده کرد ؟

  • دندان های ناهموار
  • تغییر رنگ دندان ها
  • دندان های شکسته شده
  • تراز نبودن دندان ها
  • ناموزونی در شکل دندان ها
  • وجود شکاف بین دندان ها

در چه مواردی افراد نباید از لمینت دندان استفاده کنند ؟

  • ناسالم بودن دندان به دلیل پوسیدگی یا بیماری های لثه
  • ضعیف بودن دندان در اثر پوسیدگی ، شکستگی و پر کردن
  • عدم وجود مینای کافی در سطح دندان
  • ابتلای فرد به دندان قروچه ( باعث ترک خوردن و شکستن روکش ها می شود).

مراحل لمینت گذاری دندان ها

آماده کردن دندان ها

در این مرحله برای کاهش ضخامت دندان های طبیعی، بخشی از مینای دندان تراشیده می شود. این تراش به گونه ای انجام می شود که بیمار هنگام کاشت لمینت در دهان ، احساس وجود جسم اضافی نکند و ظاهر دندان ها طبیعی باشد. موارد زیر ممکن است ، در میزان تراشیدن مینا تفاوت ایجاد کنند :

  1. تراشیدن بیشتر مینای دندان برای برطرف کردن پوسیدگی دندان
  2. برداشتن کامل روکش کامپوزیت قبلی برای ایجاد پیوند بین لمینت و مینای دندان
  3. تراش دادن دندانی که برای رفع پوسیدگی با کامپوزیت پر شده و استفاده از کامپوزیت جدید
  4. کاهش ارتفاع دندان ها و تراشیدن لبه های دندان برای تراز شدن دندان ها
  5. عدم برخورد بین لمینت دندان با دندان های مقابل و عدم تشخیص راحت لمینت دندان
  6. جلوگیری از ایجاد آسیب به عاج دندان برای به حداقل رساندن عوارض

انتخاب رنگ لمینت توسط بیمار

با توجه به سلیقه بیمار و بهره گیری از تکنیک رنگ و سایه با توجه به میزان شفافیت دندان ها ، دندانپزشک رنگ لمینتی را که جلوه ای طبیعی و زیبا به دندان می بخشد ، انتخاب می کند. معمولا بهتر است ، رنگ لمینت ها دو تا سه درجه روشن تر از دندان طبیعی باشند.

لمینت دندان در کرج

تهیه قالب از دندان

پس از آماده سازی دندان ها و انتخاب رنگ لمینت ، قالبی از دندان ها جهت ارسال به لابراتوار تهیه می شود. این قالب خمیری یک کپی از دندان ها و بافت های اطراف لثه است که با قرار گیری در دهان بیمار و گاز زدن آن توسط بیمار، خمیر شکل طرح دندان و لثه فرد را به خود می گیرد. در کلینیک های دندانپزشکی مجهز به تکنولوژی دوربین داخل دهانی ، به جای استفاده از قالب خمیری ، از تصاویر سه بعدی دهان به کمک دوربین دیجیتالی مخصوص برای طراحی لمینت استفاده می شود.

ساخت لمینت دندان در لابراتوار

معمولا در مدت زمان یک تا دو هفته لمینت توسط لابراتوار ساخته می شود. در طول این مدت بسته به میزان تراشیدن دندان و موقعیت قرار گیری آن ممکن است دندانپزشک برای پوشاندن سطح دندان تراشیده شده از لمینت موقت استفاده کند.

نحوه قرار گیری لمینت بر روی دندان ها

دندانپزشک ابتدا لمینت را روی دندان ها قرار می دهد تا از اندازه، شکل و رنگ آن اطمینان حاصل کند. در صورتی که لمینت مناسب باشد ، برای چسباندن دائمی آن بر روی دندان ها از چسب مخصوص باندینگ استفاده می کند.

حذف لمینت از روی دندان ها

در مواردی ممکن است بیمار از تصمیم خود پشیمان شود و دیگر نخواهد از لمینت بر روی دندان هایش استفاده کند. در این موارد حذف کامل لمینت از روی دندان ها به میزان آماده سازی دندان ها قبل از نصب لمینت بستگی دارد. در بیشتر موارد قبل از قرار گیری لمینت بر روی دندان ها، مینای دندان به مقدار کمی تراشیده می شوند. در این صورت امکان حذف کامل لمینت از روی دندان ها نیست و می توانید لمینت را تعویض نمایید. زیرا پس از آماده سازی دندان ها به دلیل حذف اندک مینای دندان، دندان ها بسیار حساس خواهند شد.

استفاده از لمینت دندان به جای ارتودنسی

در موارد خفیف ناهنجاری های دندان در صورت صلاحدید دندانپزشک می توان به جای درمان طولانی با ارتودنسی از لمینت استفاده کرد. در موارد شدید ناهنجاری های دندان نمی توان این تکنیک را جایگزین ارتودنسی کرد.

عوارض لمینت دندان

معمولا عمر لمینت دندان از کامپوزیت دندان بیشتر است و چون ساختار آن بصورت یکپارچه ساخته می شود، شکنندگی آن نیز از کامپوزیت دندان پایین تر است. با اینحال لمینت دندان نیز عمر مفیدی دارد و می توان انتظار داشت که پس از مدتی نیاز به ترمیم یا حتی تعویض لمینت های دندان وجود داشته باشد.

یکی از مهمترین عوارض لمینت های دندانی، ایجاد حساسیت در دندان ها می باشد که خود این موضوع به دلیل تراشی است که به سطح دندان ها وارد شده است. البته این حساسیت دندانی معمولاً موقت است و بزودی و ‌بعد از چند روز برطرف می شود. شکستن یا کنده شدن لمینت دندان نیز یکی دیگر از مهمترین عوارضی است که برای لمینت دندان ایجاد می شود. معمولاً لمینت ها نیاز به بازبینی و چکاپ سالیانه دارند و در این جلسات ویزیت، مشکلات آن ها ارزیابی می شوند.

رنگ پذیری لمینت دندان از کامپوزیت دندان کمتر است اما به هرحال صفر نیست و اگر در استفاده از غذاهای رنگی، ملاحظه نشود، لمینت دندان نیز ممکن است رنگ بگیرد.

یکی از مسائلی که بعد از انجام لمینت دندان در افراد پیش می آید، تمایل آنها به انجام درمان ارتودنسی است. با وجود اینکه می توان براکت های ارتودنسی را روی لمینت ها چسباند، اما تغییر رنگی که در آن ها ایجاد می شود، معمولاً موجب می شود که نیاز به تعویض لمینت ها بعد از درمان ارتودنسی وجود داشته باشد.

گاهی مدتی بعد از قراردادن لمینت دندان، لثه های افراد ملتهب و دچار خونریزی می شود که معمولا به دلیل ضخیم تر گرفته شدن لمینت دندان مجاور لثه می باشد و نیاز به تصحیح لمینت دارد.

نکته

یک مسئله مهمی که باید متخصص لمینت دندان قبل از قراردادن لمینت دندان، آن را مدنظر قرار دهد، بررسی اکلوژن یا الگوی روی هم نشستن دندان ها می باشد. چنانچه فک پایین فرد جلوتر باشد یا دندان های فرد نوک به نوک باشند، امکان انجام لمینت دندان وجود ندارد چرا که در این حالت معمولاً در اثر ضربه زدن معکوس از سمت فک پایین، لمینت ها عمر زیادی نخواهند داشت و دچار شکستگی خواهند شد.

 

لمینت دندان در کرج

مراقبت های بعد از لمینت دندان

لمینت دندان نیز مانند هر درمان زیبایی دندانپزشکی نیاز به مراقبت و محافظت دارد.

  • بعد از لمینیت دندان فرد باید از گاز زدن ناگهانی غذاهای سفت اجتناب نماید.
  • غذاهای چسبنده را با حجم کم و با احتیاط مصرف نماید.
  • هنگامی که دندان های خود را لمینت کرده اید، باید بیش از پیش به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید. استفاده از مسواک و نخ دندان مهمترین پارامترهای بهداشت دهان و دندان می باشند.
  • هنگامی که از درمان های زیبایی دندانپزشکی استفاده می نمایید باید بصورت مرتب و سالیانه تحت چکاپ دندانپزشکی قراربگیرید.
  • هنگام جرمگیری دندان های شما باید با احتیاط عمل شود تا لمینت های شما کنده نشود یا شکسته نشود.
  • استفاده از برخی دهانشویه ها ممکن است خاصیت رنگ پذیری روی لمینت های شما ایجاد کند و باید مراقب این نکته باشید.
  • همینطور برخی غذاهای دارای افزودنی و رنگدانه نیز می توانند روی لمینت های شما تغییر رنگ ایجاد نمایند که باید از مصرف آن ها اجتناب نمایید.
  • سرد و گرم شدن ناگهانی محیط دهان نیز می تواند بر روی لمینت دندان موثر باشد و توصیه می شود از استفاده متناوب از غذاها و یا نوشیدنی های سرد و گرم اجتناب شود.
  • سیگار یا دخانیاتی مانند قلیان نیز می تواند خاصیت رنگ پذیری را روی لمینیت دندان داشته باشد.

رنگ لمینت دندان

یکی از بحث برانگیز ترین مباحث، در زمینه انتخاب رنگ لمینت دندان ها می باشد. این موضوع بیشتر به سلیقه افراد مرتبط می باشد تا ملاحظه دندانپزشکی. گاهی برخی افراد رنگ های بسیار سفید برای لمینت های خود انتخاب می کنند که بیشتر حالت توی چشم بودن دندان ها را ایجاد می نماید. پیشنهاد ما و اغلب دندانپزشکان، انتخاب لمینت های همرنگ دندان ها می باشد.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان نیز مانند سایر درمانهای دندانپزشکی زیبایی ، طیف بسیار وسیعی دارد. اگر لمینت دندان توسط متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انجام شود، هزینه آن بالاتر از زمانی خواهد بود که توسط دندانپزشک عمومی انجام شود.

انجام لمینت های نیازمند تجهیزات و مواد خاص مانند لومینرز، هزینه بالاتری نسبت به درمان های لمینت معمول خواهند داشت. بطور کلی هزینه لمینت های سرامیکی نیز بالاتر از لمینت های کامپوزیتی می باشد.

مسئله ای که در پرداخت هزینه لمینت دندان وجود دارد این است که اغلب بیمه های تکمیلی دندانپزشکی، این خدمات دندانپزشکی را دندانپزشکی زیبایی محسوب می نمایند و از پرداخت کمک هزینه درمان های زیبایی دندانپزشکی اجتناب می نمایند. معمولاً برای ساخت لمینیت دندان چند جلسه بیشتر مورد نیاز نیست و پرداخت اقساطی هزینه لمینت دندان امکان پذیر نمی باشد.

لمینیت دندان در کلینیک دندانپزشکی مهرویلا

کلینیک دندانپزشکی مهرویلای کرج برای بالاتر بردن کیفیت درمان های زیبایی دندانپزشکی ( از جمله لمینیت دندان، کامپوزیت دندان و سفید کردن دندان ) خود کادر دندانپزشکی زیبایی خود را به شکل مناسبی تقویت نموده است.

درمان لمینت دندان در کرج در این کلینیک توسط متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی در کرج انجام می شود و لابراتوار های دندانپزشکی که با کلینیک دندانپزشکی مهرویلا طرف قرارداد می باشند؛ از بهترین لابراتوار های دندانسازی استان البرز می باشند. اگر به دنبال لمینت دندان در کرج هستید پیشنهاد می کنیم با کلینیک دندانپزشکی زیبایی مهرویلا مشاوره نمایید.