نکاتی درباره ی کامپوزیت دندان

نکاتی درباره ی کامپوزیت دندان : کامپوزیت دندان ترکیبی از یک ماده زمینه ای رزینی می باشد که با ذراتی دیگری به نام فیلر در شکل ها و اندازه های متعدد پر شده و استحکام یافته است. در واقع ماده کامپوزیت نوعی رزین بوده که از نظر استحکام ، پولیش پذیری و ضریب شکست نوری درجات متفاوتی دارد.

نکاتی درباره ی کامپوزیت دندان

توجه داشته باشید هر کامپوزیتی که سفید رنگ و مستحکم است ، مناسب برای استفاده در کار های زیبایی نیست. در واقع کامپوزیت باید قابلیت بازسازی لایه به لایه را داشته باشد و از استحکام و قابلیت پولیش بالا برخوردار باشد.

با به کارگیری کامپوزیت ها می توان بدون تراشیدن و آسیب زدن به دندان ، زیبایی و سلامت آن ها را افزایش داد. ماده کامپوزیت به صورت خمیری بوده و بدون نیاز به لابراتوار و به کمک تکنیکی بسیار حساس و همچنین با توجه به رنگ دندان های مجاور ساخته می شود.

ترکیب فوق ابتدا خمیری بوده و پس از تابش نور با طول موج های خاص سخت شده و پس از پولش کردن مانند نسج دندان می شود.

نکاتی درباره ی کامپوزیت دندان

ماده ونیر کامپوزیت نوعی رزین صناعی است که با استفاده از وسایل مخصوص و تکنیک دندانپزشک به دندان چسبانده می شود.

چسبندگی دندان در مرحله اول با توان کم بوده و برای چسبندگی این ماده به دندان نیاز است تمامی پوسیدگی ها دندان به طور کامل رفع شود و پس از شستشوی دندان و خشک شدن آن دندان بیمار برای چسباندن کامپوزیت آماده می شود.

در این مرحله به این نکته توجه داشته باشید که نباید بزاق ، خون  غیره به دندان برسد تا کامپوزیت با کیفیت بیشتری بر روی دندان قرار گیرد.

امروزه تلاش علم مواد دندانی بر این است که میزان کیفیت و شفافیت و رنگ آن را افزایش دهد و میزان حساسیت این روش درمانی را کاهش دهند.

نکاتی درباره ی کامپوزیت دندانمراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

  • به مدت چند ساعت از خوردن مواد خوراکی خودداری کنید.
  • ممکن است پس از درمان هنگام خوردن یا نوشیدن مواد سرد یا گرم دچار مشکل شوید که طبیعی است و پس از گذشت چند روز این مشکل برطرف می شود.
  • سعی کنید در روز مسواک بزنید و مسواک زدن را فراموش نکنید.
  • از چای و قهوه زیاد استفاده نکنید.
  • اگر عادت به دندان قروچه دارید جهت جلوگیری از آسیب دیدن کامپوزیت ها این عادت را ترک کنید.
  • برای مصرف دهانشویه با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف دخانیات و سیگار را کنار بگذارید.

قیمت کامپوزیت دندان

هزینه ی کامپوزیت بین دندانپزشکان متفاوت است، مقدار زیاد این هزینه بيش از هر چيزى به كيفيت ماده مصرفى بستگی دارد. هر چقدر کیفیت موادی که استفاده شده است بهتر باشد هزینه بیشتر می شود.

کاربرد های کامپوزیت دندان

  • پرکردن دندان های جلویی
  • ترمیم دندان های شکسته
  • ترمیم و اصلاح ترک خوردگی
  • پر کردن فضای بین دندان ها
  • اصلاح بد رنگی و بد فرمی دندان
  • پرکردن دندان هایی که در سطح وسیع تخریب شده اند.
  • از کامپوزیت دندان می توان به منظور پر کردن دندان به جای آمالگام نیز استفاده نمود تا بدرنگی و بد شکلی دندان ها اصلاح شوند.

نکاتی درباره ی کامپوزیت دندانمراحل انجام کامپوزیت دندان

در ابتدا دندان ها کاملا شسته و تمیز می شوند تا سطح دندان بدون هیچگونه جرم باشد و شرایط برای کارگذاری کامپوزیت ها محیا گردد.

سپس باید دندان ها کاملا خشک شوند و هیچگونه خون ، رطوبت یا بزاقی به روی سطح دندان وجود نداشته باشد.

در مرحله بعد با استفاده از مواد اسیدی سطح جلوی دندان متخلخل شده تا برای کارگذاری کامپوزیت ها مناسب شوند. در واقع این کار در چسبیدن کامپوزیت ها بسیار موثر است.

در این مرحله مواد خمیری کامپوزیت ها با استفاده از چسب مخصوص به روی دندان ها قرار می گیرند.

سپس به منظور سخت و فعال کردن ماده خمیری کامپوزیت ، پرتو نوری با طول موج مخصوص به کامپوزیت ونیر تابانده خواهد شد.

در آخر کامپوزیت پولیش زده شده و فرم دلخواه و متناسب با دندان ها حاصل می شود.

توجه داشته باشید که کسب نتیجه مطلوب از کارگذاری کامپوزیت دندان ، بسته به میزان مهارت و تجربه دندانپزشک می باشد ، بنابراین در انتخاب دندانپزشک زیبایی خود نهایت دقت را داشته باشید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن های 02634235001 و 02634236001 تماس حاصل فرمایید.