متخصص پروتزهای دندانی در کرج

متخصص پروتزهای دندانی در کرج : پروتز دندان چیست؟ احتمالاً تا بحال راجع به چشم‌ مصنوعی یا گوش مصنوعی و از این قبیل شنیده اید، در اصل همه این اجزایی که می توانند جایگزین عضو یا قسمتی از بدن شوند، پروتز گفته می شود. پروتز دندان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و هر قسمتی که جایگزین دندانهای طبیعی فرد شود پروتز دندان نامیده می شود.

با این حساب روکش دندان ، بریج دندان ، دست دندان مصنوعی ، دست دندان تکه ای و حتی ایمپلنت نیز پروتز دندان نامیده می شوند. متخصص پروتزهای دندانی نیز در واقع دندانپزشکی است که بصورت تخصصی به درمان پروتزهای دندانی می پردازد. در کرج چندین متخصص پروتزهای دندانی مشغول به کار می باشند که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

پروتز ثابت دندان

همانطور که از اسم آن پیداست پروتز ثابت به پروتزی گفته می شود که بصورت غیرمتحرک به اجزا بدن فیکس شده است. پروتز فیکس می تواند برای یک دندان به کار رود ( مثلاً  یک دندان روکش شود ) یا اینکه چند دندان را دربربگیرد. ( مثلاً دو‌دندان در دو انتهای ناحیه بی دندانی پایه شده و حدفاصل آنها به مانند پل دندان قرار داده شود). ایمپلنت نیز به نوعی پروتز ثابت محسوب می آید چرا که قابل برداشتن و گذاشتن مجدد نیست.

متخصص پروتزهای دندانی در کرج

پروتز متحرک دندان

منظور از پروتز متحرک دندان،دست دندانی است که بصورت مصنوعی ساخته شده است ولی گذاشته و برداشته می شود.پروتز متحرک دندان یا تکه ای است(که پروتز پارسیل نامیده می شود)و روی دندانها تکیه می کند یا ممکن است بصورت پروتز کامل نیز باشد که در اصطلاح عام به آن دنچر یا دست دندان مصنوعی گفته می شود.دنچر متحرک از هر نوعی که باشد، ساخت آن نیاز به چندین جلسه رفت وآمد دارد و بایستی مراحل لابراتواری ساخت آن طی شود.

لابراتوار پروتز دندان

تهیه پروتز دندان از هر نوعی که باشد شامل مراحل کلینیکی و لابراتواری است. در کلینیک یک دندانپزشک یا متخصص پروتزهای دندانی کار بر روی بیمار را انجام می دهد و برای ساخت نهایی پروتز،قالب گرفته شده و به لابراتوار دندانسازی ارسال می شود. یک لابراتوار دندانسازی مراحل ساخت و پخت پروتز دندان را انجام می دهد و در نهایت برای چک شدن به کلینیک ارسال می کند. یک لابراتوار پروتز دندان توسط تکنسین پروتزهای دندانی اداره می شود.

متخصص پروتزهای دندانی

یک متخصص پروتزهای دندانی ، دندانپزشکی است که سه یا چهار سال ( علاوه بر دوره دکترای دندانپزشکی ) در این زمینه بصورت تخصصی تحصیل کرده است و بصورت تخصصی کارهای مربوط به انواع پروتزهای دندانی را انجام می دهد. ساخت انواع روکش های دندانی و بریج ها ، ساخت انواع پروتزهای متحرک ( از قبیل پروتز پارسیل متحرک، پروتز متحرک کامل )، ساخت پروتزهای صورتی ( برای جایگزینی اندامهایی از صورت که از دست رفته اند ) و همچنین ساخت پروتز ایمپلنت از جمله خدماتی است که یک متخصص پروتزهای دندانی ارائه می کند.

متخصص پروتزهای دندانی در کرج

پروتز ایمپلنت

با ورود ایمپلنت به دنیای دندانپزشکی، نقش متخصصین پروتزهای دندانی برجسته تر شده است. مراحل ایمپلنت گذاری به دو بخش قراردهی فیکسچر یا پایه ایمپلنت و قراردادن پروتز ایمپلنت تقسیم می شود. پس ازینکه جراح پایه ایمپلنت را قرار می دهد، بایستی پس از مدتی پروتز ایمپلنت ( یا همان روکش ایمپلنت ) قرار داده شود.

قراردهی پروتز ایمپلنت نیاز با قالبگیری خاص دارد و سبک و شیوه تهیه پروتز ایمپلنت در سیستم های مختلف ایمپلنت با همدیگر متفاوت است. پس ارینکه پروتز مخصوص ایمپلنت تهیه شد، در دهان بیمار قرار داده می شود و رنگ و عملکرد آن ارزیابی می شود. پس از چکاپ های مورد نیاز،پروتز ایمپلنت تهیه شده و به  پایه ایمپلنت چسبانده می شود.

این مراحل کلینیکی و لابراتواری تهیه ایمپلنت جزو درمانهای تخصصی دندانپزشکی محسوب می شوند و بهتر است زیر نظر متخصص پروتزهای دندانی انجام شوند.

متخصص پروتزهای دندانی کرج

کرج جمعیتی حدود دو میلیون نفر دارد ولی تعداد متخصصین پروتزهای دندانی این شهر زیر ۱۰ نفر می باشند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دکتر حمید جلالی
  2. دکتر رضا باقرپور
  3. دکتر صادق پوراحمدی
  4. دکتر زینب عبدی
  5. دکتر امیرحسین شکیبامهر
  6. دکتر فاطمه بیدگلی

قبلاً که کرج از لحاظ تعداد متخصص پروتزهای دندانی دچار کمبود بود، ساکنین کرج نیاز خود را با مراجعه به تهران برطرف می نمودند اما در حال حاضر این متخصصین پروتزهای دندانی نیاز انجام دهندگان ایمپلنت  جهت روکش  ایمپلنت را نیز برطرف می نمایند.

متخصص پروتزهای دندانی در کرج

متخصص پروتزهای دندانی در کلینیک دندانپزشکی مهرویلای کرج

کلینیک دندانپزشکی مهرویلای کرج مرکزی مدرن و مجهز برای خدمات دندانپزشکی در غرب کرج می باشد. دسترسی مناسب، امکانات درمانی ویژه و تفکیک درمانهای عمومی و تخصصی دندانپزشکی موجب شده است تا این کلینیک دندانپزشکی تبدیل به مجموعه ای منحصر به فرد در استان البرز شود.

کلینیک دندانپزشکی مهرویلا بر اساس اصول درمانی شناخته شده دندانپزشکی، اقدام به تغکیک درمانهای دندانپزشکی عمومی و تخصصی نموده است و ازینرو در کنار دندانپزشکانی کاربلد و مجرب، متخصصین رشته های مختلف دندانپزشکی نیز با این کلینیک دندانپزشکی همکاری دارند.

بهترین متخصص پروتزهای دندانی کرج با درمانگاه دندانپزشکی مهرویلا همکاری می نماید و همین موضوع موجب بالاتر رفتن کیفیت خدمات پروتزی در این مجموعه شده است. متحصص پروتزهای دندانی کلینیک مهرویلا علاوه بر پروتزهای ثابت و پروتزهای متحرک، ساخت روکش ایمپلنت های این مجموعه را نیز برعهده دارند.