پالپوتومی نوعی درمان دندان است برای زمانی که عفونت ریشه به بخشی از پالپ دندان نیز سرایت کرده است. در حقیقت ، در بسیاری از موارد پالپوتومی دندان پوسیده را نجات می دهد و آن را حفظ می کند. کلینیک دندانپزشکی مهرویلا در کرج با ارائه خدمات نوین از جمله پالپوتومی در بزرگسالان و کودکان ، درمان بسیاری از مشکلات پوسیدگی و عفونت دندان را به ارمغان آورده است. برای اینکه بدانید پالپوتومی چیست ، چگونه انجام می شود و در چه مواردی به کار می رود ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پالپوتومی https://karajdentalclinic.com/

پالپوتومی چیست ؟

در بسیاری از مواقع ممکن است عفونت و پوسیدگی به پالپ دندان ، که همان هسته دندان و داخلی ترین بخش آن است و زیر مینا و تاج قرار دارد ، نفوذ کند. شاید تا مدت ها پیش تنها راه درمان ، عصب کشی و در نهایت کشیدن دندان پوسیده بود. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی ، روش درمانی پالپوتومی آمده تا راهی برای نجات دندان پوسیده باشد. در این روش ، با ایجاد سوراخی در تاج دندان قسمتی از پالپ که عفونی و پوسیده شده برداشته می شود تا بخش های دیگر دندان سالم بماند.

پالپوتومی چگونه انجام می شود ؟

در کلینیک دندانپزشکی مهرویلا پالپوتومی دندان شیری و دندان های دیگر به دست دندانپزشکان مجرب و با طی تمامی مراحل لازم پیش از درمان انجام می شود و مشاوره های لازم صورت می گیرد. دندانپزشک پیش از هرچیز ، به عکس دندان که با اشعه ایکس گرفته می شود نیاز دارد تا وضعیت دندان را به دقت بررسی و نوع درمان مناسب را مشخص کند. در صورت نیاز و پیچیدگی شرایط دندان ، درمان به روش پالپوتومی به دست متخصص اندودنسی صورت می گیرد. مراحل انجام پالپوتومی دندان شیری و سایر دندان ها به شرح زیر است :

• مصرف آنتی بیوتیک : در برخی موارد با توجه میزان عفونت و پوسیدگی دندان ممکن است پزشک مصرف آنتی بیوتیک از سه یا چهار روز پیش از انجام درمان را تجویز کند.
  • بی حسی : پالپوتومی دندان شیری همانند بسیاری از روش های درمانی دیگر با بی حسی انجام می شود. معمولا توصیه می شود در روز انجام کار شش الی 8 ساعت پیش از بی حس کردن دهان چیزی نخورید.
  • تخلیه پالپ و پوسیدگی : بعد از بی حس شدن دهان و دندان ، دندانپزشک مینا و عاج دندان را سوراخ کرده و سپس قسمت عفونی و پوسیده پالپ را با دریل دندانپزشکی تخلیه می کند. به این شکل ، از نفوذ پوسیدگی و عفونت به سایر بخش های دندان جلوگیری می کند.
  • پر کردن پالپ : قسمت تخلیه شده و فضایی که خالی مانده با موادی مخصوص پر می شود که خاصیت ضدعفونی کننده دارد. این مواد نقش مهمی در پاکسازی و از بین بردن باکتری ها دارد.
  • روکش دندان : در مرحله آخر پس از اتمام کار ، روی تاج دندان با روکش پر می شود تا از پالپ و دندان محافظت کند و مقاومت از دست رفته آن را باز گرداند.

پالپوتومی دندان

پالپوتومی اطفال

پالپوتومی اطفال یکی از مناسب ترین روش ها برای درمان عفونت و پوسیدگی دندان کودکان است. زیرا هنگامی که کودکان در سنین رشد هستند و دچار عفونت و پوسیدگی دندان می شوند ، عصب کشی کامل انجام نمی شود. دلیل آن این است که با برداشتن پالپ در سن رشد کودک ، رشد دندان نیز متوقف خواهد شد.

در برخی موارد پالپوتومی اطفال ممکن است با بیهوشی سبک انجام شود. این بستگی به این دارد که کودک چند ساله باشد و اینکه آیا تحمل درد را دارد یا بیقرار است. گاهی برای آرام کردن کودک و کاهش بیقراری او از گاز اکسید نیتروس که به گاز خنده هم معروف است ، استفاده می شود.

هنگامی که دندانپزشک پالپوتومی اطفال را برای کودک تان تجویز می کند ، بهتر است اگر تجربه دردناکی از دندانپزشکی دارد ، او را آماده کنید و به او قوت قلب بدهید. کودک را مطمئن کنید که این کار در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد و دردی حس نخواهد کرد. برای این کار می توانید از پزشکان اطفال مجرب در کلینیک دندانپزشکی مهرویلا کمک بگیرید.

مراقبت های بعد از پالپوتومی در بزرگسالان و کودکان

بعد از پالپوتومی دندان شیری در بزرگسالان و کودکان ممکن است مصرف آنتی بیوتیک تا یک هفته بعد از درمان نیز تجویز شود که تشخیص آن به دندانپزشک بستگی دارد. در صورت مشاهده کمی خونریزی نگران نشوید ، این اتفاق تا چند ساعت بعد از پالپوتومی در بزرگسالان و کودکان طبیعی است. تا چند روز اول بعد از درمان غذاهای نرم بخورید و از مصرف غذاهای سفت  بپرهیزید. هنگام خوردن مراقب باشید به ناحیه درمان شده فشار زیادی وارد نشود.

پالپوتومی در بزرگسالان و کودکان اگر با تشخیص درست و دقت دندانپزشک انجام شود ، راه موثری برای درمان پوسیدگی و عفونت است. به ویژه زمانی که عفونت به ریشه دندان نرسیده باشد. بنابراین ، برای اطمینان از انتخاب درست روش درمان لازم است از دندانپزشکان مجرب کلینیک مهرویلا کمک بگیرید تا با خیالی آسوده درمان مناسب برای دندان تان انجام شود.