راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد که در آن معمولا به افراد توصیه می شود 2 الی 3 بار در روز دندان های خود را مسواک زده و از نخ دندان و دهانشویه استفاده کند.

همچنین توصیه می شود که هر 4 الی 6 ماه یکبار برای چکاپ دندان ها به بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مراجعه کنید.

علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان روش های دیگری نیر برای کاهش احتمال بروز پوسیدگی در دهان و دندان کودکان وجود دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندانراه های جلوگیری از پوسیدگی دندان به شرح ذیل می باشد :

  • فلوراید تراپی

فلوراید نوعی ماده است که به صورت طبیعی نیز در طبیعت وجود دارد و با استفاده به صورت موضعی از این ماده بر روی دندان ها باعث افزایش استحکام آن در برابر پوسیدگی می شود.

فلوراید معمولا در آب ، خمیر دندان و غیره وجود دارد اما در برخی از مواقع دندانپزشک کودکان تشخیص می دهد که لازم است برای افزایش مقاومت دندان از این ماده به صورت موضعی استفاده شود.

در این وضعیت ابتدا مشکلات دهان و دندان کودک برطرف شده و ماده وارنیش فلوراید به صورت موضعی بر روی سطح دندان ها زده می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که که تا چند شاعت پس از انجام فلوراید تراپی از دادن خوراکی و نوشیدنی به کودک پرهیز کنید.

  • فیشورسیلانت

فیشوسیلانت یا شیار پوش از دیگر روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد که در آن تمامی سطوح دندان های عقبی یا همان دندان های جونده با سیلانت پوشیده می شوند.

انجام این روش درمانی از گیر کردن مواد غذایی در میان شیارهای دندان جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر و کاهش احتمال پوسیدگی دندان می شود.

هزینه فلورایدتراپی و فیشورسیلانت چقدر می باشد؟

هزینه انجام روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان با توجه به دستمزد دندانپزشک ، روش درمانی و غیره تعیین می شود.

اما به این نکته توجه داشته باشید که صرفا انجام این دو روش برای جلوگیری از بروز پوسیدگی و جرم روی دندان ها کافی نبوده و فرد باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند.

در صورت داشتن سوال درباره هر یک از روش های فوق می توانید از طریق وب سایت و صفحه اینستاگرام کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مهرویلا پرسیده و پاسخ آن ها را درریافت کنید.

انواع پوسیدگی دندان ها

  • ایجاد پلاک

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان

پلاک دندان بر اثر خوردن بیش از حد مواد قندی و نشاسته ای ایجاد می شود و لایه ای چسبنده است که سطح دندان را می پوشاند. زمانی که این پلاک ها به روی دندان باقی بمانند و شسته نشوند ، باکتری های موجود در دهان از آن تغذیه کرده و منجر به پوسیدگی دندان می شوند.

  • حملات پلاک ها

پلاک ها دارای اسید هستند و اسید موجود در آن ها سبب از بین بردن مواد معدنی دندان و مینای بیرونی آن می شود. زمانی که این ها از بین برود به روی دندان ها حفره و شکاف ایجاد می شود و این مرحله اول پوسیدگی است. زمانی که مینای دندان فرسوده و ساییده شود ، باکتری و اسید لایه بعدی دندان را هم از بین می برند. این لایه که عاج دندان نام دارد نرم تر است و در برابر اسید مقاومت کمتری دارد. عاج دندان به وسیله راه هایی با عصب دندان در ارتباط هستند باعث حساس شدن دندان می شوند.

  • خرابی ادامه دار

زمانی که پوسیدگی دندان شدت پیدا کند ، باکتری و اسید پیشروی کرده و تا لایه درونی دندان ادامه دارد. لایه درونی شامل عصب و رگ های خونی می شود. مغز دندان که پالپ نام دارد ، ورم می کند و به وسیله باکتری ها تحریک می شوند. از آنجایی که برای ورم دندان فضای کافی نیست ، به عصب فشار وارد می شود و درد ایجاد خواهد شد. هرچه تورم بیشتر شود ، درد دندان نیز افزایش خواهد یافت.

علائم پوسیدگی دندان

بسته به موقعیت و میزان شدت پوسیدگی دندان نشانه های مختلفی بروز می دهد. این علائم عبارتند از:

  • دندان درد ، درد خود به خود یا بدون دلیل خاص
  • حساسیت دندان
  • درد ملایم یا شدید زمان خوردن یا نوشیدن مواد غذایی سرد ، داغ یا شیرین
  • ایجاد حفره یا شکاف مشخص در دندان ها
  • بروز لکه های قهوه ای ، مشکی یا سفید به روی سطح دندان
  • درد داشتن به هنگام جویدن

چه عواملی موجب افزایش احتمال پوسیدگی دندان می شوند؟

  1. دهان خشک
  2. موقعیت قرارگیری دندان
  3. نوشیدن و خوردن غذای خاص
  4. غذا دادن به خردسالان به هنگام خواب
  5. عدم مسواک زدن کافی
  6. عدم استفاده از فلوراید ب
  7. افرادی که در سنین پایین تر یا خیلی بالا هستند.
  8. پرکننده های دندان
  9. اختلال اشتها