متخصص بیماری های دهان در کرج جزو تخصص های مرتبط با دندانپزشکی است که  متقاضیان آن در کرج چندان با کارکردها و دامنه تخصصی این رشته آشنایی ندارند. برای اینکه یک متخصص دهان در کرج در زمینه تخصصی خود مشغول به کار شود، بایستی که غیر از شش سال دوره دندانپزشکی عمومی، یک دوره تخصصی سه ساله نیز در فراگیری بیماری های دهان سپری نماید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی  ابتدا قصد داریم دامنه عملکرد تخصص بیماری های دهان را بررسی نماییم و سپس به معرفی متخصصین بیماری های دهان در کرج بپردازیم.

متخصص بیماری های دهان در کرج

تخصص تشخیص بیماری های دهان به بررسی، تشخیص و طرح درمان بیماری های بافت سخت و بافت نرم حفره دهان می پردازد و در اصل این متخصصان بیماری خای دهان دندانپزشکانی هستند که در حوزه بررسی پزشکی بیماری های دهان فعالیت می نمایند.

متخصص بیماری های دهان در کرج

این متخصصان با گذراندن یک دوره ساله تخصصی در موارد زیر اقدام به مداخله درمانی می نماید:

کار او ابتدا با مراجعه یک فرد با شکایت از مشکلی در حفره دهان شروع می شود. این مشکل می تواند بصورت تومور، ضایعه و یا درد و بیماری در حفره دهان باشد. سپس با بررسی کلینیکی و پاراکلینیکی اقدام به بررسی مشکل موجود می نماید.

در راه تشخیص بیماری دهان یک متخصص بیماری های دهان در کرج یا سایر شهر های ایران ممکن است آزمایش های پزشکی نظیر آزمایش خون و انواع رادیوگرافی های مورد نیاز را تجویز کند و یا حتی از بافت مورد نظر نمونه ( بیوپسی ) تهیه کند و آن را برای بررسی میکروسکوپی به پاتولوژیست دهان در کرج ارسال نماید. در واقع متخصصین بیماری های دهان در کرج معمولاً ارتباط تنگاتنگی با آسیب شناسان دهان در کرج دارند و در تشخیص بیماری های دهان، در امتداد هم عمل می نمایند.

متخصصین بیماری های دهان علاوه بر تشخیص ضایعات و تومورهای داخل دهان، به بررسی دردهای ناحیه دهان و حتی صورت نیز می پردازند. انواع سردردهای میگرنی می تواند در دامنه فعالیت وی قرار گیرد؛ همچنین دردهای عصبی این ناحیه و بخصوص دردهای مفصلی از جمله مسائلی هستند که یک متخصص متبحر و کار آزموده به تشخیص، بررسی و طرح درمان آنها می پردازد.

دردهای مزمن ناحیه دهان نیز در محدوده عملکرد یک متخصص بیماری های مربوط به دهان قرار می گیرند. در کنار این دردها، بررسی خشکی دهان نیز از دیگر مسائلی است که وی  اقدام به حل آن می نماید. در واقع باید این افراد یک درمانگر پزشکی در محدوده دهان و دندان دانست که باید به زوایای مختلف مشکلات و بیماری های این ناحیه صورت آشنایی کامل داشته باشد.

متخصص بیماری های دهان در کرج

کلینیک تخصصی بیماری های دهان

همانطور که قبلاً اشاره شد متخصصان این حوزه در اصل دندانپزشکی است که بعداً دوره تخصصی بیماری های دهان را گذرانده است. یک متخصص بیماری های دهان در کرج یا هر منطقه از ایران قادر است که درمان های دندانپزشکی معمول را انجام دهد ولی امروزه و با تخصصی شدن درمان ها، یک متخصص بیماری های  مرتبط با دهان اقدام به تاسیس کلینیک تخصصی بیماری های دهان می کند.

ضایعات ناحیه دهانی ( چه بافت سخت و چه بافت نرم ) از جمله موارد مورد بررسی در یک کلینیک تخصصی بیماری های دهان می باشند. این ضایعات دهانی و ضایعات زبانی گاهی بصورت تومورال رشد می کنند و تبدیل به سرطان  دهان یا سرطان زبان می شوند که تشخیص و طرح درمان این سرطانهای دهان نیز در کلینیک تخصصی بیماری های دهان انجام می شود.

درمان آفت، زگیل و تبخال های دهانی نیز از جمله موارد شایع مراجعه به کلینیک تخصص بیماری های دهان می باشند به نحوی که حتی گاهی متخصص  در زبان افراد عامه به عنوان دکتر آفت نیز یاد می شود!

متخصص بیماری های دهان در کرج و فردیس

تعداد کل متخصصین دندانپزشکی در شهر کرج و فردیس به سختی به صد نفر می رسد و با توجه به اینکه این تعداد  ده تخصص دندانپزشکی را شامل می شود، باید بتوان حدس زد که تعداد متخصصین در زمینه در کرج به ده نفر نمی رسد که از آن جمله می توان به پزشکان زیر اشاره نمود:

  1. دکترسودابه مهدوی
  2. دکتر سعید رضا ملکی

در فردیس کرج هنوز هیچ متخصصی در رابطه با بیماری های دهان و دندان ، کلینیک تخصصی دایر ننموده است. لازم به ذکر است که تخصص بیماری های دهان، مقطع نهایی تحصیلی در این زمینه است و درمانگری با عنوان فوق تخصص بیماری های دهان و دندان وجود خارجی ندارد.