رادیولوژی دندان در کرج

رادیولوژی دندان در کرج

رادیولوژی دندان در کرج : رادیولوژی دندان یا رادیولوژی دهان، فک و صورت یکی از تخصص های ده گانه دندانپزشکی است و یک متخصص رادیولوژی فک و صورت در حقیقت دندانپزشک متخصصی است که پس از دوره دندانپزشکی بصورت تخصصی در رابطه با رادیولوژی دندان آموزش می بیند.

رادیولوژی دندان با رادیولوژی پزشکی متفاوت است ولی رادیولوژیست های پزشکی نیز با تهیه دستگاه های رادیولوژی دندان می توانند عکسهای مربوطه را تهیه نمایند. متخصصین رادیولوژیست های دهان، فک و صورت کرج با احداث رادیولوژی دندان، خدمات عکسبرداری دهان، فک و صورت را در کرج انجام می دهند.

در مقاله پیش رو ابتدا به معرفی رادیولوژی دندان در کرج خواهیم پرداخت و در ادامه متخصصین رادیولوژی دهان، فک و صورت کرج را معرفی خواهیم کرد.

عکس پری اپیکال کرج

معمولترین گرافی دندانپزشکی، کلیشه های رادیوگرافی پری اپیکال ( یا همان عکس کوچک از تک دندان ) می باشد. گاهی دندانپزشکان کرج این کلیشه های رادیوگرافی را در مطب خود و توسط دستگاه رادیوگرافی داخل دهانی تهیه می کنند و البته برخی دیگر نیز با توجه به تمهیداتی که برای تهیه این گرافی ها در مطب باید انجام شود ( سربی نمودن اتاق گرافی ) ترجیح می دهند تهیه این گرافی ها را به رادیولوژیست دندان بسپارند. رادیوگرافی مشابهی به نام رادیوگرافی بایت وینگ نیز در مراکز رادیولوژی دندان تهیه می شود که برای تشخیص پوسیدگی های بین دندانی مناسب است.

عکس opg کرج

رادیوگرافی اوپی جی یا رادیوگرافی پانورامیک نیز توسط دندانپزشکان کرج زیاد تجویز می شود. این گرافی ساختار فک بالا و پایین و همچنین دندانهای فک بالا و پایین را در یک‌ نما نشان می دهد. رادیوگرافی opg وضعیت دندان های نهفته و همچنین دندانهای عقل را نیز بخوبی نشان می دهد. رادیوگرافی پانورامیک دستگاه مخصوص تهیه به خود را دارد و توسط رادیولوژیست دهان، فک و صورت تهیه می شود. رادیوگرافی پانورکس دندان های خراب و مشکل دار را در یک نما به دندانپزشک نشان می دهد.

عکس لترال سفالومتری کرج

رادیولوژی دندان در کرج

رادیوگرافی لترال سفالومتری عموماً توسط متخصص ارتودنسی و برای بررسی وضعیت رشدی فک و دندان های افراد نیازمند ارتودنسی تجویز می شود. این رادیولوژی نیز توسط دستگاه مخصوص به خود و در رادیولوژی فک و صورت تهیه می شود. امروزه هر دو رادیوگرافی opg  و لترال سفالومتری توسط یک دستگاه به نام pan/ceph  تهیه می شوند. رادیولوژی های فک و صورت مراکز تهیه کننده رادیوگرافی لترال سفالومتری در کرج می باشند.

عکس cbct  در کرج

عکس سی بی سی تی دندان در مواردی که دندان نهفته ای وجود دارد و یا قرار است در جایی از فک ایمپلنت گذاشته شود، تهیه می شود. عکس سی بی سی تی دارای قدمت زیادی در رادیولوژی دندان نیست و در ده بیست سال گذشته وارد شهر کرج شده است ولی به دلیل تقاضا و کاربرد های مهم آن، اکثر مراکز رادیولوژی دندان کرج در حال حاضر به آن مجهز می باشند. تفسیری که یک رادیولوژیست دهان، فک و صورت از عکس سی بی سی تی ضمیمه می نماید، برای دندانپزشکان کرج بسیار کمک کننده می باشد.

فوتوگرافی پزشکی در کرج

در چند سال اخیر تهیه فوتوگرافی پزشکی در کرج نیز جاافتاده است. مهمترین دلیل برای تهیه فوتوگرافی پزشکی ثبت قبل و بعد درمان برای مستند کردن تغییرات در درمان مورد نظر است. علاوه بر دندانپزشکان زیبایی و متخصصین ارتودنسی، متخصصین گوش و حلق و بینی، جراحان فک و صورت،جراحان پلاستیک و دیگر متخصصین پزشکی نیز از این فوتوگرافی های پزشکی استفاده می کنند.

در بین دندانپزشکان کرج تهیه فوتوگرافی های دندانپزشکی در حال گسترش می باشد و برخی از مراکز رادیولوژی دندان ترجیح می دهند با اختصاص بخشی از فضای رادیولوژی خود به این امر، در کنار رادیولوژی دندان مراجعین، فوتوگرافی های مورد نیاز آنها را نیز تهیه نمایند.

لیست مراکز رادیولوژی دندان کرج

رادیولوژی دندان در کرج

تعداد متخصصین رادیولوژی دهان، فک و صورتی که در کرج اقدام به تاسیس رادیولوژی دندان نموده اند زیاد نیست که در ادامه به برخی از این مراکز رادیولوژی دندان در کرج اشاره می کنیم:

  1. رادیولوژی دهان، فک و صورت البرز
  2. رادیولوژی دهان، فک و صورت گلشهر
  3. رادیولوژی دهان، فک و صورت دکتر باهمت
  4. رادیولوژی دهان، فک و صورت دکتر نیکزاد
  5. رادیولوژی دهان، فک و صورت دکتر سامان نیر
  6. رادیولوژی دهان، فک و صورت فراز
  7. رادیولوژی دهان، فک و صورت مهرگان

رادیولوژی دندان در فردیس کرج

علاوه بر خود کرج، فردیس کرج نیز دارای مراکز رادیولوژی دندان می باشد که مراجعین می توانند به آنها مراجعه نمایند؛برخی از آنها عبارتند از:

  1. رادیولوژی دهان، فک و صورت ایرانیان
  2. رادیولوژی دهان، فک و صورت دکتر مریم عدالت

قیمت رادیولوژی دندان در کرج

تعرفه های عکسبرداری معمولاً بصورت سالانه و در فروردین ماه همان سال اعلام می شوند. هزینه ها و تعرفه های رادیولوژی دندان در سال ۱۳۹۸ به شرح زیر اعلام شده است :

هزینه رادیوگرافی دندان هر فیلم پری اپیکال یا بایت وینگ در سال ۱۳۹۸ با تعرفه خصوصی بیست و یک هزار و چهارصد و چهل و سه تومان و با تعرفه دولتی نه هزار و پنج تومان اعلام شده است.

تعرفه خصوصی رادیوگرافی پانورکس پنجاه و سه هزار و هفتصد و سی و هفت تومان و تعرفه دولتی آن  بیست و دو هزار و ششصد و پنجاه تومان اعلام شده است.

همین ارقام برای تعرفه خصوصی و دولتی رادیوگرافی لترال سفالومتری نیز تعیین شده است.

تعرفه خصوصی کلیشه رادیوگرافی سی بی سی تی برای هر نیم فک دویست و سه هزار و سیصد تومان و تعرفه دولتی آن هشتاد و چهار هزار و هشتصد و شصت تومان اعلام شده است.