دندانساز در کرج

دندانساز در کرج

دندانساز در کرج : دندانسازی در کرج جزو آن دسته از مشاغلی است که افراد عادی اطلاعات چندانی در مورد آن ندارند و ازینرو گاهی برداشت اشتباهی راجع به آن می کنند. دندانساز تجربی ، دندانپزشک دندانساز ، تکنسین پروتز دندان و متخصص پروتزهای دندانی همه اصطلاحات گوناگونی هستند که اگرچه در مورد مسائل مربوط به دندانپزشکی و دندانسازی در کرج به کار می روند؛ اما هر یک تعریف مخصوص به خود را دارند.

در مقاله پیش رو قصد داریم این اصطلاحات مربوط به دندانسازی در کرج را توضیح دهیم و در مورد تفاوت یک تکنسین پروتزهای دندانی در کرج و متخصص پروتز های دندانی در کرج توضیحاتی را ارائه نماییم.

تکنسین دندانسازی در کرج

مطابق قانون سال ۱۳۶۴ مجلس، دارنده مدرک تکنسین دندانسازی اجازه تاسیس و اداره لابراتوار دندانسازی را دارا می باشد. یک تکنسین دندانسازی پس از کسب مدرک دیپلم خود، پس از آزمون کنکور سراسری وارد رشته تکنسین پروتز دندان می شود و پس از گذراندن این دوره موفق به اخذ مدرک خود می گردد.

چنانچه یک دندانساز از طریق تحصیلات دانشگاهی وارد این رشته نشود و با یادگیری این حرفه در لابراتوار دندانسازی، توانایی دندانسازی را بدست آورد، دندانساز تجربی نامیده می شود. یک دندانساز تجربی مدرک آکادمیک در این زمینه ندارد و گواهینامه از مراکزی که در آن آموزش دیده است دریافت می نماید.

دندانساز در کرجلابراتوار دندانسازی در کرج

لابراتوار دندانسازی در واقع به کارگاهی اطلاق می شود که انواع پروتزهای دندانی ( دندان های مصنوعی جایگزین شونده ) در آن ساخته می شود. مجوز تاسیس لابراتوار دندانسازی یا کارگاه دندانسازی از طرف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای فارغ التحصیلان رشته تکنسین پروتزهای دندانی و دندانسازان تجربی دارای گواهی و تجربه در این مورد صادر می شود.

دندانپزشک در کرج

یک دندانساز کرج بر روی قالب هایی که توسط یک دندانپزشک در کرج تهیه شده است، کار خود را شروع می نماید و هیچ علم و آموزشی برای درمان روی بیماران ندیده است. در واقع یک دندانپزشک در کرج درمان پروتزی بیمار را طرح ریزی می نماید و سپس از دندان های وی قالب تهیه نموده و برای دندانساز می فرستد. سپس دندانساز بر اساس طرح درمان دندانپزشک ، دندان های مصنوعی مورد نظر را می چیند و دست دندان یا روکش دندان مورد نظر را به دندانپزشک تحویل می نماید.

متخصص پروتزهای دندانی در کرج

یک دندانپزشک اگر علاقه مند به پروتزهای دندانی باشد، می تواند پس از فارغ التحصیلی دندانپزشکی، وارد رشته تخصصی پروتزهای دندانی شود و سه الی چهار سال بصورت تخصصی در این زمینه آموزش ببیند. متخصص پروتزهای دندانی در زمینه پروتزهای ثابت تک دندان ( روکش تک دندان ) پروتزهای ثابت چند دندانی ( بریج ) پروتز پارسیل ( دست دندان تکه ای ) پروتز کامل ( دست دندان ) پروتز ایمپلنت ( روکش ایمپلنت ) و حتی پروتز های ماگزیلوفشیال ( که جایگزین اعضای از دست رفته صورت می شوند ) آموزش های مخصوصی می بیند. چندین متخصص پروتزهای دندانی در کرج نیز مشغول به فعالیت می باشند.

دندانساز در کرجدندانسازی خوب در کرج

همانطور که در قسمت های پیشین توضیح دادیم دندانسازی یک رشته مرتبط به دکتر دندانپزشک می باشد و طبق طرح ریزی درمان یک جراح دندانپزشک اقدام به ساخت پروتز دندان مورد نظر می نماید. از این رو لغت دکتر دندانساز ترکیبی نادرست می باشد و اگر قرار است منظور دندانپزشکی باشد که برای مراجعین خود دندان مصنوعی می سازد بایستی لغت دکتر دندانپزشک به کار رود.

دندانسازی از آن رشته هایی است که در هماهنگی تنگاتنگ با دندانپزشک می باشد و گاهی حتی همراه با وی کار می کند. البته اکثر دندانسازان کرج ، لابراتوار دندانسازی در کرج تاسیس نموده اند و طبق دستور کار و قالب هایی که از دندانپزشک می گیرند کار را به مطب وی و یا کلینیک دندانپزشکی کرج تحویل می نمایند.

دندانساز خوب در کرج مسلماً از آن دسته علاقه مندی هایی است که هر دندانپزشک کرج را به  خود جلب می نماید.

دندانسازی ارزان در کرج

هزینه نهایی و قیمت دست دندان یا هر دندان مصنوعی را یک دندانپزشک با مراجعه کننده محسوب می نماید و لابراتوار دندانسازی هزینه ساخت دست دندان را بصورت کارمزد از دندانپزشک اخذ می نماید. هر چقدر یک دندانپزشک با یک دندانساز خوب در کرج کار کند، طبیعتاً کیفیت روکش یا دست دندان تحویلی وی به بیمار بالاتر خواهد بود.

دندانسازی ارزان در کرج اگر به معنای دندانسازی خوب و ارزان باشد، بسیار مورد توجه بوده و مطلوب هر دندانپزشک دندانسازی می باشد ولی اگر دندانسازی ارزان در کرج به معنای نادیده گرفتن کیفیت دندان مصنوعی ساخته شده باشد، در دراز مدت نارضایتی مراجعین را در پی خواهد داشت.

دندانساز در کرجهزینه دندان مصنوعی در کرج

هزینه دندان مصنوعی در کرج چقدر است؟ این سوال بسیاری از عزیزان مراجعه کننده بزرگسال برای ساخت دندان مصنوعی می باشد. پاسخ این سوال را باید اینگونه داد: هزینه دندان مصنوعی در کرج بستگی به مجموعه ای از فاکتورهای تاثیر گذار دارد.

اینکه دندان مصنوعی روکش ثابت باشد یا بصورت تکه ای گذاشته شود و با حتی بصورت  دست دندان کامل گذاشته شود، کاملاً هزینه و تعرفه متفاوتی را دارد. جنس خود پروتز نیز تاثیر به سزایی در قیمت دندان مصنوعی دارد. روکش ثابت تمام چینی گرانتر از بقیه انواع روکش ها می باشد. روکش چینی با پایه زیرکونیا در درجه بندی بعدی تعرفه قرار دارد و روکش معمولی که پایه فلزی دارد قیمت کمتری نسبت به سایر انواع دندان مصنوعی دارد.

دست دندان مصنوعی کامل نیز بر اساس مرغوب بودن جنس ماده مصرفی نیز تعرفه و قیمت متفاوتی را دارد. هزینه ساخت دندان مصنوعی بر اساس درمانگر انجام دهنده نیز متفاوت است. اگر نزد متخصص پروتزهای دندانی ، دست دندان مصنوعی انجام دهید بالاترین تعرفه را به عنوان تعرفه تخصصی خواهید پرداخت و اگر دندانپزشک دست دندان مصنوعی قرار دهد، تعرفه آن نسبت به متخصص پروتز کمتر خواهد بود.

یک دندانساز در کرج توانایی علمی ورود به بحث های درمانی و کلینیکی بیمار را ندارد و یک مراجعه کننده برای ساخت دندان مصنوعی بایستی مستقیماً با دندانپزشک در ارتباط باشد اما در بعضی موارد یک دندانساز یا دندانپزشک تجربی مستقیماً اقدام به ساخت دندان مصنوعی برای بیماران می کند ک طبیعتاً تعرفه و هزینه پایین تری خواهد داشت.​