10 مارس

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات جدی می باشد که اکثر افراد در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان با آن مواجه می شوند.

به این نکته توجه کنید که دندان ها به آهستگی دچار پوسیدگی شده و در صورت مراجعه به موقع فرد به بهترین کلینیک دندانپزشکی می توان دندان را درمان و حفظ نمود.

اما افرادی که دیر برای ترمیم دندان پوسیده به دندانپزشکی مراجعه می کنند، وسعت پوسیدگی بیشتر شده و به عصب دندان می رسد و در این مواقع ممکن است با عصب کشی دندان نیز نتوان دندان را حفظ نمود و دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

• وضعیت بزاق دهان بیمار
  • فرم دندان  ( دندان هایی که نامرتب هستند احتمال بروز پوسیدگی در آن ها بیشتر است)
  • سلول های موجود در بزاق دهان افراد
  • ژنتیک و جنس دندان

پوسیدگی دندان

نشانه های پوسیدگی دندان چیست ؟

زمانی که دندان دچار پوسیدگی می شود دارای علائمی می باشد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. تغییر رنگ مینای دندان در محل پوسیدگی می تواند از علائم پوسیدگی مینای دندان باشد، در این مواقع مینای دندان قهوه ای یا سیاه رنگ می شود.
  2. گاهی میزان تخریب ناشی از پوسیدگی بسیار کم بوده و به صورت سوراخ کوچکی در دندان ظاهر می شود که تنها با معاینه توسط دندانپزشک قابل تشخیص است.
  3. پوسیدگی بیش از اندازه دندان باعث شکسته شدن دندان می شود.
  4. حساس شدن و درد دندان هنگام خوردن مواد غذایی سرد، گرم ، ترش و شیرین.
  5. درد و حساس شدن دندان هنگام فشار دادن آن می تواند از دیگر علائم پوسیدگی دندان باشد.
  6. گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها و پاره شدن نخ دندان نیز می تواند علت پوسیدگی دندان باشد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق برای معاینه به بهترین کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت وجود پوسیدگی سریعا درمان شده و دندان از بین نرود.

نحوه درمان پوسیدگی دندان

پس از معاینه و گرفتن عکس از دندان ، دندانپزشک وسعت پوسیدگی را مشخص کرده و پس از آن روش درمانی مناسبی را برای برطرف کردن آن انتخاب می کند.

برای درمان ابتدا پوسیدگی های موجود با استقاده از دستگاه های مخصوص در دندانپزشکی برداشته می شود و در صورتی که وسعت پوسیدگی کم باشد با آمالگام یا کامپوزیت دندان پر می شود.

اما در صورتی که پوسیدگی به ریشه دندان رسیده باشد دندانپزشک ابتدا به عصب کشی دندان پرداخته و پس از آن دندان را با استفاده از مواد مخصوص پر می کند.

گاهی لازم است برای زیباتر شدن دندان پوسیده از روکش دندان نیز استفاده کرد.

کلینیک دندانپزشکی مهرویلا
( ارتودنسی و جراحی فک – ایمپلنت دندان – لمینیت دندان – دندانپزشکی کودکان )

هفت − یک =