پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات جدی می باشد که اکثر افراد در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان با آن مواجه می شوند.

به این نکته توجه کنید که دندان ها به آهستگی دچار پوسیدگی شده و در صورت مراجعه به موقع فرد به بهترین کلینیک دندانپزشکی می توان دندان را درمان و حفظ نمود.

اما افرادی که دیر برای ترمیم دندان پوسیده به دندانپزشکی مراجعه می کنند، وسعت پوسیدگی بیشتر شده و به عصب دندان می رسد و در این مواقع ممکن است با عصب کشی دندان نیز نتوان دندان را حفظ نمود و دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

• وضعیت بزاق دهان بیمار
  • فرم دندان  ( دندان هایی که نامرتب هستند احتمال بروز پوسیدگی در آن ها بیشتر است. )
  • سلول های موجود در بزاق دهان افراد
  • ژنتیک و جنس دندان

پوسیدگی دنداننشانه های پوسيدگي دندان چیست ؟

زمانی که دندان دچار پوسیدگی می شود دارای علائمی می باشد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1. تغییر رنگ مینای دندان در محل پوسيدگي می تواند از علائم پوسيدگي مینای دندان باشد، در این مواقع مینای دندان قهوه ای یا سیاه رنگ می شود.
  2. گاهی میزان تخریب ناشی از پوسيدگي بسیار کم بوده و به صورت سوراخ کوچکی در دندان ظاهر می شود که تنها با معاینه توسط دندانپزشک قابل تشخیص است.
  3. پوسيدگي بیش از اندازه دندان باعث شکسته شدن دندان می شود.
  4. حساس شدن و درد دندان هنگام خوردن مواد غذایی سرد، گرم ، ترش و شیرین.
  5. درد و حساس شدن دندان هنگام فشار دادن آن می تواند از دیگر علائم پوسيدگي دندان باشد.
  6. گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها و پاره شدن نخ دندان نیز می تواند علت پوسيدگي دندان باشد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق برای معاینه به بهترین کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت وجود پوسيدگي سریعا درمان شده و دندان از بین نرود.

نحوه درمان پوسیدگی دندان

پس از معاینه و گرفتن عکس از دندان ، دندانپزشک وسعت پوسيدگي را مشخص کرده و پس از آن روش درمانی مناسبی را برای برطرف کردن آن انتخاب می کند.

برای درمان ابتدا پوسیدگی های موجود با استقاده از دستگاه های مخصوص در دندانپزشکی برداشته می شود و در صورتی که وسعت پوسیدگی کم باشد با آمالگام یا کامپوزیت دندان پر می شود.

اما در صورتی که پوسيدگي به ریشه دندان رسیده باشد دندانپزشک ابتدا به عصب کشی دندان پرداخته و پس از آن دندان را با استفاده از مواد مخصوص پر می کند.

گاهی لازم است برای زیباتر شدن دندان پوسیده از روکش دندان نیز استفاده کرد.

شکستن دندان ها

زمانی که افراد دندان های سالمی داشته باشند ، زیبایی چهره آن ها نیز افزایش می یابد. اما در برخی موارد ممکن است به طور ناگهانی یا بر اثر خوردن خوراکی های سفت ، دندان دچار شکستگی شود. با شکستن دندان ها ، زیبایی دهان کاهش یافته یا از بین می رود. غالباً دندان ها به صورت عمودی شکسته می شوند که بر اثر وارد شدن فشار بیش از حد رخ می دهد. در واقع در حالت طبیعی فشار حاصل از جویدن به روی دندان ها تقسیم می شود اما هنگامی که فشار به روی یکی از دندان ها بیشتر باشد ، منجر به شکستن آن خواهد شد.

دلایل شکستگی دندان ها

عوامل مختلفی می توانند منجر به شکستگی دندان ها شوند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد :

• تغذیه نامناسب

اصلی ترین دلیل شکستگی دندان ، داشتن رژیم غذایی نامناسب است. افرادی که بیش از حد از نوشیدنی های اسیدی همچون نوشابه یا مواد غذایی شیرین و نشاسته دار استفاده می کنند ، بیشتر در معرض شکستگی دندان هستند. چرا که در صورت مصرف این مواد ، به تدریج دندان استحکام خود را از دست می دهد و به راحتی با خوردن مواد غذایی سفت می شکنند.

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

همیشه مقداری از مواد غذایی لا به لای دندان ها باقی می مانند و در صورتی که فرد بهداشت را رعایت نکند این مواد باقی مانده تبدیل به پلاک و جرم می شوند و به روی دندان ها ثابت خواهند شد. پلاک و جرم موجب ضعیف شدن دندان شده و آن را شکننده می کنند.

• ضربه و حوادث

در برخی موارد ممکن است بر اثر برخورد ضربه سنگین به دندان ، دندان ها ترک بخورند. ترک دندان به راحتی و با کوچکترین ضربه منجر به شکستگی می شود.

• تغییرات دما

زمانی که افراد بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی های سرد ، نوشیدنی داغ میل کنند ، ممکن است دندان آن ها ترک بخورد و این ترک خوردگی زمینه ساز شکستن دندان خواهد شد.

• پوکی استخوان

پوکی استخوان بر اثر عدم مصرف لبنیات و مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D حاصل می شود. این عارضه که معمولا در افراد میانسال رایج تر است ، در تضعیف دندان ها نیز موثر بوده و موجب شکستن آن ها خواهد شد.

• افزایش سن

بالا رفتن سن یکی از دلایلی است که می تواند منجر به شکستن دندان ها شود. در واقع هرچه سن بیشتر شود قدرت دندان ها نیز کمتر شده و شکننده تر می شوند.

علائم شکستگی دندان ها

در اغلب موارد دندان شکسته کاملا واضح و قابل مشاهده است. اما بعضی اوقات ممکن است در ابتدا فرد متوجه شکستگی دندان خود نشود و زمانی آگاه گردد که تکه شکسته از دندانش جدا شده باشد.

پوسیدگی دندان

این مورد معمولا زمانی پیش می آید که دندان عصب کشی شده باشد و دردی ندارد. در این حالت ممکن است دندان پس از مدتی دچار التهاب و عفونت شود. اما دندان هایی که عصب دارند ، نسبت به گرما و سرما حساس می شوند.

به منظور تشخیص شکستگی پنهان دندان ، عکسبرداری و رادیولوژی صورت می گیرد.

درمان زیبایی دندان شکسته شده

در صورت شکسته شدن دندان ، ترمیم آن ضروری است. هر چه ترمیم این دندان به تعویق بیوفتد ، ممکن است دندان دچار شکستگی بیشتری شود.

لازم به ذکر است امکان اصلاح دندان هایی که به صورت عمودی شکسته اند و به دو قسمت تقسیم شده اند ، وجود ندارد. به منظور درمان دندان های شکسته از روش باندینگ یا پر کردن دندان ، روکش دندان ، شکل دهی مینای دندان و غیره استفاده می شود.