دندانپزشکی تحت بیهوشی ، یکی از روش های ایمن در دندانپزشکی می باشد و برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که از دندانپزشکی ترسیده یا دچار حالت تهوع غیر قابل کنترل می شوند ؛ در این وضعیت ، دندانپزشک برای اینکه بتواند مشکلات دهان و دندان بیمار را بر طرف کند از درمان سدیشن در دندانپزشکی استفاده می کند ؛ باید به افرادی که از کلمه بیهوشی نیز ترسیده اند ، بگوییم که سدیشن با بیهوشی عمومی تفاوت دارد. در این مقاله از سایت کلینیک دندانپزشکی مهرویلا قرار است شما را با این روش آشنا کنیم.  در سدیشن ، بیمار به خواب عمیق فرو می رود و درد و اعمال درد را حس نمی کند ؛ اما در بیهوشی ، بیمار کاملا بیهوش می شود و هیچ چیزی از پیرامون خود را متوجه نمی شود.

دندانپزشکی تحت بیهوشی

کاندیدای مناسب دندانپزشکی تحت بیهوشی چه کسانی هستند ؟

  • کودکانی که به علت ترس با دندانپزشک اطفال ، همکاری نمی کنند.
  • کودکان اوتیسم
  • کسانی که از دندانپزشکی ، بسیار ترس و واهمه دارند.
  • افرادی که دارای مشکلاتی ؛ از جمله محدودیت باز شدن دهان ، حالت تهوع شدید ، زبان بزرگ و از این قبیل موارد می باشند.

انواع بیهوشی دندانپزشکی

بیهوشی دندانپزشکی به سه نوع زیر تقسیم می شود:

  • بی حسی موضعی
  • بی حسی عمومی
  • بی حسی آرامش بخش

در بی حسی موضعی دندانپزشک بدون پایین آوردن سطح هوشیاری بیمار ، در ناحیه مورد جراحی مواد بی حسی تزریق می کند تا درد و ناراحتی و اضطراب بیمار را حین انجام کار کاهش دهد. این دارو با از کار انداختن عصب منتقل کننده درد باعث بی حسی در دهان می شود. لازم به ذکر است که که از این دارو نه تنها برای درمان های مختلف دندانپزشکی استفاده می شود بلکه برای تسکین دردهای دهانی نیز کاربرد دارد.

چند نوع بی حسی موضعی وجود دارد؟

  • پماد
  • تزریق
  • اسپری

انواع بی حسی های تزریقی

  • بی حسی های بلوکی: این نوع تزریق داروی بی حسی کل دهان یا نصف صورت شما را بی حس می کند.
  • بی حسی های نفوذی: این نوع تزریق تنها ناحیه مورد نظر را بی حس می کند.

داندانپزشک عموما در ابتدا ناحیه مورد نظر را با پنبه یا هوا خشک می کند تا بتواند مواد بی حسی را تزریق کند. اگر درد تزریق ماده بی حسی شما را اذیت می کند می توانید از دندانپزشک خود درخواست کنید تا ناحیه مورد نظر را ابتدا با ژل بی حس کرده سپس تزریق را انجام دهد.
برای پر کردن حفره های دندان ، درمان بیماری های لثه ای ، نصب روکش های دندان و دیگر اقدامات دندانپزشکی که دردناک هستند عموماً از بی حسی های تزریقی استفاده می شود.

مزایای بی حسی موضعی

  • بی حسی موضعی هیچ خطری برای بیمار ندارد.
  • بیمار در حین انجام مراحل دندانپزشکی کاملا هوشیار است.
  • بی حسی موضعی کاملا بدون درد بوده و در درمان مشکلات دندانی بسیار موثر واقع می شود.

در امور دندانپزشکی ، مهارت پزشک در تشخیص بهترین نوع بیهوشی با توجه به شرایط بیمار بسیار اهمیت دارد. چراکه بسیاری از بیماران بر این باورند که در تحمل درد های دندان ناتوان هستند و به همین جهت دچار ترس و اضطراب می شوند.

آیا انجام دندانپزشکی تحت بیهوشی عوارض دارد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید بگوییم در صورتی که افراد برای درمان به یک کلینیک دندانپزشکی مجهز و معتبر مراجعه کنند و دندانپزشک ، برای درمان دارای تجربه و مهارت باشد ، هیچ عارضه ای برای آن ها در پی نخواهد داشت.

آیا دندانپزشکی تحت بیهوشی در تمامی مراکز دندانپزشکی انجام می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید بگوییم که این روش تنها در مراکز مجهز و توسط بهترین دندانپزشکان انجام می شود. از همین رو بهتر است در زمان انتخاب پزشک و مرکز درمانی به خوبی دقت کنید و نیاز خود را به آن ها بگوید.

مراحل دندانپزشکی تحت بیهوشی

در این روش درمانی ، ابتدا از سلامت جسمی و روحی بیمار اطمینان حاصل می شود و پس از آن ، در صورتی که بیمار به داروهای بی حسی آلرژی نداشته باشد ؛ از این روش استفاده می شود ؛ پس از حصول اطمینان از بیهوش شدن بیمار ، تمامی خدمات دندانی مورد نیاز بر روی دهان و دندان او انجام می شود.

دندانپزشکی تحت بیهوشی

تفاوت دندانپزشکی تحت بیهوشی کامل و آرام بخش چیست ؟

انجام کدام روش بیهوشی توسط دندانپزشک ، بر اساس شرایط موجود انتخاب می گردد ؛ گفته می شود ؛ در اغلب موارد ، به منظور درمان های کوتاه مدت از آرام بخش و جهت کارهای درمانی که نیاز به مدت زمان بیشتری دارند ، از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

آیا پس از انجام امور دندانپزشکی تحت بیهوشی نیاز به بستری می باشد ؟

خیر ؛ در اغلب موارد ، بیمار در همان روز ترخیص شده و نیاز به بستری نمی باشد.

مراقبت های بعد از دندانپزشکی تحت بیهوشی

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از درمان ، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد و افراد ، نباید استفاده از مسواک و نخ دندان را به هیچ عنوان فراموش کنند .
  2. بلافاصله پس از درمان ، از مصرف مواد غذایی داغ خودداری گردد ؛ چرا که این امر ، موجب افزایش احتمال خونریزی می شود .
  3. پس از به هوش آمدن ، تغذیه را با مایعات در حجم کم شروع کنید .
  4. پس از بیدار شدن بیمار از خواب عمیق ( سدیشن ) فرد می تواند به کارهای روزمره خود بپردازد ؛ فقط توصیه می شود تا دو الی چند ساعت فردی کنار او باشد و تا منزل او را همراهی کند.
  5. توصیه می شود ، پس از بهوش آمدن و انجام خدمات در روز اول ، از غذاهای نرم استفاده کنید و در صورتی که دچار تهوع و خونریزی شدید شدید ؛ سریعا به دندانپزشک تماس گرفته یا حضورا مراجعه کنید.
  6. داروهای تجویز شده را به طور مرتب استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید.

هزینه دندانپزشکی تحت بیهوشی چقدر می باشد؟

هزینه این روش درمانی ، با توجه به پارامترهای بسیار ؛ از جمله میزان ناهنجاری و از این قبیل موارد در هر فرد ، متفاوت بوده و پس از انجام معاینه توسط دندانپزشک ، مشخص می گردد ؛ به بیماران توصیه می شود ، صرفا به خاطر هزینه کمتر به هر پزشک یا کلینیکی مراجعه نکنند.