پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلات دهان و دندان می باشد که اکثر افراد به خاطر آن به کلینیک دندانپزشکی مهرویلا مراجعه کرده اند، دراین مقاله قصد داریم به علل بروز پوسیدگی و ترمیم دندان پوسیده بپردازیم.

ترمیم دندان پوسیده

علل پوسیدگی دندان و نیاز به ترمیم دندان پوسیده

یکی از رایج ترین علل پوسیدگی دندان بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان اعم از مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان  و دهانشویه ، مراجعه دوره ای جهت چکاب به دندانپزشکی و غیره می باشد. همچنین می توان از دیگر دلایل بروز پوسیدگی دندان به مصرف بیش از اندازه شیرینی و شکلات ، خوردن مواد غذایی که اسید زیادی دارند اشاره کرد. قابل ذکر است وراثت نیز می تواند در پوسیدگی موثر باشد.

راه های ترمیم دندان پوسیده به شرح ذیل می باشد:

  • اولین گام برای حفظ و درمان دندان پوسیده رفع پوسیدگی دندان می باشد.
  • برای از بین بردن پوسیدگی دندان پزشک ابتدا از دندان پوسیده عکس تهیه می کند تا وسعت پوسیدگی را مشخص کند و با توجه به آن روش درمانی را تعیین می کند.
  • در برخی از مواقع که پوسیدگی دندان سطحی باشد ، دندانپزشک با استفاده از وسایل مخصوص اقدام به برداشتن پوسیدگی کرده و پس از آن با مواد مخصوص دندان را پر می کند.
  • اما در صورتی که پوسیدگی زیاد باشد و به ریشه دندان رسیده باشد دندانپزشک اقدام به عصب کشی دندان می کند، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عصب کشی دندان می توانید به مقالات جامعی که تهیه شده و در وب سایت موجود است مراجعه کنید.
  • پس از رفع پوسیدگی دندان دندان پزشک از کامپوزیت و روکش دندان استفاده می کند تا علاوه بر ترمیم دندان ، دندان ظاهری زیبایی پیدا کند.
  • همچنین در برخی از مواقع دندانپزشک پس از اتمام فرآیند درمان با فلوراید تراپی اقدام به جلوگیری از پوسیدگی دندان می کند.

مراقبت های بعد از ترمیم دندان پوسیده

  1. معمولا بهترین دندانپزشک پس از ترمیم دندان به بیمار خود توصیه می کند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند و به صورت مرتب برای چکاب به پزشک مراجعه نماید.
  2. نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را فراگیرد و از آن ها به طور مرتب استفاده کند.
  3. در صورتی که پس از ترمیم دندان ، دندانپزشک دارویی تجویز نموده است به طور مرتب استفاده کند.
  4. در روز پس از ترمیم دندان بهتر است غذاهای آبکی میل کند.
  5. با رعایت موارد فوق دندان های سالم و زیبایی داشته باشید.

در صورت داشتن سوال می توانید از طریق وب سایت یا صفحه اینستاگرام سوالات خود را بپرسید.

ترمیم دندان پوسیده

پر کردن دندان راهی برای ترمیم دندان پوسیده

زمانی که دندان دچار پوسیدگی می شود ، ابتدا نسبت به خارج نمودن بخش پوسیده دندان اقدام شده و سپس قسمت خالی دندان ، با استفاده از موادی مخصوص پر می شود. برای این کار ابتدا اطراف دندان پوسیده بی حس می شود و با استفاده از ابزاری به خصوص همچون مته یا لیزر قسمت پوسیده از دندان برداشته خواهد شد. پس از اینکه پوسیدگی به طور کامل از دندان خارج شد، به منظور جلوگیری از ورود باکتری به حفره ایجاد شده ، با استفاده از موادی مخصوص حفره پر می شود.

چنانچه پوسیدگی نزدیک ریشه دندان باشد ، غالباً دندان پزشک با هدف محافظت از عصب ، از گلس اینومر ، رزین کامپوزیت یا سایر مواد استفاده می کند.

در واقع پر کردن دندان به صورت لایه لایه انجام می شود و هر لایه توسط اشعه به خصوصی محکم خواهد شد. در نهایت پس از پر شدن حفره ، دندان صیقل داده می شود تا فرم طبیعی پیدا کند.

انواع مواد پر کننده ها برای ترمیم دندان پوسیده

مواد پر کننده دندان انواع مختلفی دارند و تشخیص اینکه کدام نوع مناسب تر است به وسعت پوسیدگی ، داشتن آلرژی به مواد مختلف ، موقعیت دندان و همچنین قیمت آن بستگی دارد.

از جمله مواد پر کننده دندان شامل موارد زیر می شوند :

  • آمالگام
  • کامپوزیت
  • طلا
  • سرامیک ( پرسلین )
  • رزین یا گلس اینومر

نگهداری و مراقبت از پر کردگی های صورت گرفته برای ترمیم دندان پوسیده

پس از پر کردن دندان ممکن است بیمار با درد خفیفی مواجه شود که این طبیعی است و به دلیل حساس شدن دندان است. همچنین این درد پس از چند روز فروکش خواهد کرد. پس از پر کردن دندان حتما باید نکات بهداشتی دهان و دندان رعایت شود و افراد به صورت مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند. لازم به ذکر است بهتر است تا مدتی از مسواک های مخصوص دندان های حساس مصرف نمایند.