بلیچینگ دندان چیست

بلیچینگ دندان چیست ؟ سفید کردن دندان ها یکی از خدماتی می باشد که در دندانپزشکی ها ارائه می شود. این روش بلیچینگ نام دارد و برای افرادی که با تغییر رنگ دندان های خود رو به رو شده اند بسیار مناسب می باشد.

روش های بسیاری بسیاری برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که یکی دیگر از آن ها لمینت دندان است که در این مقاله درباره تفاوت های بین بلیچینگ و لمینت دندان صحبت خواهیم کرد.

بلیچینگ دندان چیست

درباره بلیچینگ دندان

ماده ای که موجب سفید کردن دندان ها می شود پراکسید هیدروژن نام دارد که بین هرم های میناى دندان ها قرار می گیرد و باعث رسوب رنگدانه ها از روی دندان ها می گردد. پس از مدتی این ماده به زیر مینا دندان نفوذ و رنگ آن ها را روشن تر می کند که در نهایت دندان هایی سفید برای فرد ایجاد می شود.

بلیچینگ خود به دو دسته بلیچینگ در خانه و بلیچینگ در مطب تقسیم می شود که بلیچینگ در مطب در کوتاه ترین مدت نتیجه دلخواه را ایجاد می کند اما در روش بلیچینگ در خانه در مدت زمان طولانی تر این اتفاق رخ می دهد با این تفاوت که ماندگاری بلیچینگ دندان در خانه بیش از بلیچینگ در مطب است.

لمینت دندان

لمینت لایه ای است که بر روی دندان ها قرار می گیرد و موجب تغییر رنگ و همچنین زیبایی در آن ها می شود که در نهایت افراد می توانند از لبخندی دلنشین بهره مند شوند.

لمینت به دو گونه لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می شود که درباره آن ها در مقالات پیشین صحبت کرده ایم، در صورت تمایل به آگاهی از آن ها می توانید به قسمت مقالات سایت مراجعه و مقالات مربوطه را مطالعه فرمایید.

تفاوت بلیچینگ و لمینت

بلیچینگ ماده ای شیمیایی می باشد که بر روی دندان ها قرار می گیرد و پس از مدتی موجب سفید کردن آن ها می شود اما لمینت همانند روکش می باشد و به ساختار دندان اضافه می گردد و علاوه بر سفید کردن موجب ترمیم دندان ها نیز می شود.

معایب بلیچینگ دندان

مهم ترین عیبی که در این روش وجود دارد ماندگاری آن است که بسیار کوتاه می باشد و افراد برای بهره مندی از دندان هایی سفید باید مجددا به دندانپزشکی مراجعه کنند.

تغییر رنگ دندان ها پس از بلیچینگ تا حد بسیاری به مقدار مصرفی فرد از مواد و نوشیدنی های رنگی بستگی دارد.

لازم به ذکر است که نتیجه این درمان به سن، عوامل ژنتیکی و لکه های ایجاد شده بر روی دندان ها بستگی دارد.

بلیچینگ دندان چیست

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان چیست ؟

  • پس از اتمام مراحل بلیچینک دندان ها را با آب گرم بشویید و لثه ها را ماساژ دهید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در نتیجه این درمان بسیار حائز اهمیت است.
  • حتما پس از مصرف مواد غذایی رنگی باید دندان ها تمیز شوند.
  • با مشورت دندانپزشک می توانید از دهانشویه برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.
  • در طول روز حداقل دو بار مسواک بزنید.

سوالات متداول درباره بلیچینگ دندان

آیا بلیچینگ برای دندان ها مضر است ؟

بررسی ها نشان داده سفید کردن دندان ها از طریق بلیچینگ هیچ ضرری به دندان ها نمی رساند و تاکنون هیچ عارضه ای در این رابطه گزارش نشده است.

آیا نور دستگاه بلیچینگ خطرناک است ؟

به طور کلی هر نوری که به صورت مستقیم به چشم برخورد کند ، برای چشم ضرر دارد. به همین جهت از آنجایی که در بلیچینگ از نور متمرکز استفاده شده که از نوع هالوژنی است ، حین درمان حتما باید از عینک های مخصوص استفاده نمایید.

آیا بلیچینگ موجب تغییر رنگ دندان ها نیز خواهد شد ؟

خیر – در واقع بلیچینگ دندان توانایی تغییر رنگ روکش دندان و دندان های ترمیم شده را ندارد. تنها ممکن است در دراز مدت از تغییر رنگ روکش ها جلوگیری کند.

انجام بلیچینگ دندان در دوران باراداری مجاز است ؟

از آنجایی که در بلیچینگ دندان از مواد سفید کننده شیمیایی استفاده می شود و احتمال آلوده شدن و به خطر افتادن سلامت شیر مادر وجود دارد ، توصیه می شود روش های سفید کردن دندان خود را به بعد از دوره بارداری و شیردهی موکول نمایید.

بلیچینگ دندان چیست

دوام بلیچینگ دندان چقدر است ؟

ماندگاری این روش برای همه یکسان نیست و به لایف استایل و شیوه زندگی او بستگی دارد. در واقع مواد غذایی مورد استفاده هر فرد در میزان ماندگاری درمان او موثر است. به این صورت که هرچه فرد بیشتر از موادی همچون چای ، قهوه ، شکلات و غذاهای حاوی رنگدانه استفاده کند ، ماندگاری بلیچینگ او کمتر خواهد بود. از این رو علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان ، نوع رژیم غذایی نیز در میزان ماندگاری بلیچینگ دندان تاثیر گذار است.

بازه زمانی درمان بلیچینگ دندان چقدر است ؟

معمولا بلیچینگ دندان بین 2 تا 3 جلسه درمانی به طول می انجامد و هر جلسه تقریبا 45 دقیقه طول می کشد.

انجام بلیچینگ چند درجه رنگ دندان ها را تغییر خواهد داد ؟

معمولا با این روش رنگ دندان ها بین دو تا شش درجه تغییر می کنند. البته این میزان تغییر رنگ دندان به رنگ اصلی خود دندان نیز بستگی دارد. به عنوان مثال دندان های خاکستری نسبت به دندان های زرد کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

آیا بلیچینگ موجب ساییده شدن دندان ها می شوند ؟

در مواردی که در لایه بسیار سطحی مینای دندان تغییر رنگ رخ داده باشد ، به منظور کسب نتیجه بهتر ابتدا مایکروابریژن و سپس بلیچینگ انجام خواهد شد. در این حالت لایه بسیار ظریف تراشیده می شود تا بدرنگی ها از دندان جدا شوند.