روش های مراقبت از دندان ها

مراقبت از دندان ها ، یکی از موارد بسیار مهم در حفظ سلامت دهان و دندان و داشتن طرح لبخند زیبا می باشد ؛ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، با بیماری های مزمن همراه خواهد بود ؛ به همین علت است که همواره به رعایت آن توصیه می شود ؛ مراقبت از دندان ها و همچنین لثه ، کار سختی نبوده و به راحتی و با رعایت برخی نکات بسیار ساده ، قابل انجام خواهد بود . ( بهترین کلینیک دندانپزشکی )

مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان ، اجتناب از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی شیرین ، نوشیدن آب به اندازه کافی ، عدم استعمال دخانیات از ساده ترین نکات بهداشتی دهان و دندان ها می باشند که رعایت آن ها ، در سلامت دندان ها و لثه بسیار تاثیر گذار خواهد بود .

اما بهتر است بدانید که مراقبت از دندان ها ، تنها استفاده از مسواک و نخ دندان نیست ؛ بلکه افراد باید نکات مراقبت از دندان را که در ادامه مقاله به آن می پردازیم ، رعایت کنند.

مراقبت از دندان ها

اصول مراقبت از دندان ها به شرح ذیل می باشد :

  1. سعی کنید به طور مرتب هر 4 الی 6 ماه یک بار برای معاینه دندان های خود به بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی محل سکونت خود مراجعه کنید.
  2. به طور مرتب در روز دو الی سه بار مسواک بزنید.
  3. به این نکته توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از غذا خوردن ، اقدام به مسواک زدن نکنید ؛ چرا که جویدن و خوردن غذا باعث نرم تر شدن میانی دندان شده و با مسواک زدن بلافاصله بعد از غذای باعث آسیب به مینای دندان می شوید.
  4. به طور مرتب از دهانشویه استفاده کنید.
  5. سعی کنید به آرامی دندان های تان را مسواک بزنید ؛ چرا که مسواک زدن خشن باعث جدا شدن لثه از ریشه دندان شده و باعث پوسیدگی دندان می شود.
  6. از خوردن بیش از اندازه خوراکی های چسبنده به دندان مانند پفک ، شکلات و شیرینی و غیره خودداری کنید.
  7. در صورتی که عادت به جویدن آدامس و نوشیدن نوشابه دارید ، از نوع بدون قند آن استفاده کنید.
  8. از خمیر دندان های سفید کننده دندان بیش از اندازه استفاده نکنید ؛ چرا که حاوی مقداری مواد ساینده است و به مرور زمان باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.

نکاتی درباره مراقبت از دندان ها

  • در صورتی که دندان های حساسی دارید و با نوشیدن آب سرد ، دردی کوتاه در عمق دندان های تان احساس می کنید ، بهتر است با مراجعه به دندانپزشک از خمیر دندان های مخصوص استفاده کنید.
  • در صورتی که سیگاری هستید ، سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید ؛ چرا که باعث بد رنگ شدن و پوسیدگی دندان های تان می شود.
  • همچنین افراد می توانند با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی خوب و مجهز از تکنیک های پیشگیری از پوسیدگی دندان ؛ مانند فیشور سیلانت و فلوراید تراپی استفاده کنند.
  • به این نکته توجه کنید ، افرادی که دندان های فشرده دارند یا دندان های شان از هم فاصله دارد ؛ بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرند ؛ به همین علت به آن ها توصیه می شود با مراجعه به یک دندانپزشک خوب و مجرب اقدام به بر طرف کردن مشکلات دندانی خود کنند.

با رعایت موارد فوق دندان های زیبا و سلامی داشته باشید.

مراقبت از دندان ها

نکاتی در ارتباط با مسواک زدن

  1. طبق توصیه دندانپزشک ، حداقل روزی سه بار به مدت 2 دقیقه ، باید مسواک بزنید .
  2. به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی مینای دندان ، از مسواک نرم استفاده کنید.
  3. با استفاده از پشت مسواک ، زبان خود را به آرامی مسواک بزنید.
  4. با حرکات ملایم عقب ، جلو و دایره ای تمامی سطوح دندان ها را به آرامی مسواک بزنید.
  5. خمیر دندان حاوی فلوراید ، استفاده کنید .
  6. حداقل هر سه ماه یک بار ، مسواک خود را تعویض کنید .
  7. و از این قبیل موارد

دهان شویه

استفاده از دهان شویه ، می تواند تاثیر به سزایی در سلامت دندان ها داشته باشد ؛ زیرا نواحی از دندان ها ، لثه و دهان که تمیز کردن آن ها توسط مسواک و نخ دندان دشوار است را شستشو می دهد ؛ از دیگر مزایای آن ، باید به کاهش میزان اسید دهان اشاره کرد .

طبق توصیه دندانپزشک ، بهتر است ، دهان شویه حاوی فلوراید ، تهیه کرده و در حین استفاده ، دو دقیقه آن را در دهان تان نگه دارید .

بیماری های لثه

یکی از دردناک ترین بیماری های دهان و دندان ، بیماری لثه است که در بسیاری از موارد افراد اطلاعات چندانی از آن ندارند ؛ حتی در برخی موارد ممکن است بیمار درد دهان خود را به دندان نسبت دهد و در پی درمان دندان خود باشد. در حالی که درد برای لثه بوده و باید نسبت به درمان آن اقدام شود ؛ به طور کلی دندان ها در لثه رشد می کنند و لثه به عنوان یک نگهدارنده ، نقش مهمی در مقاومت و استحکام دندان ها دارد ؛ به همین دلیل بیمار شدن لثه ، به سرعت به روی دندان ها نیز تاثیر می گذارد.

بیماری لثه ، می تواند در سنین مختلف حاصل شود و عوامل مختلفی می توانند در ایجاد آن تاثیرگذار باشند.

علت بیماری لثه

عفونت ، یکی از مهم ترین عواملی است که منجر به بیماری لثه خواهد شد که دلیل اصلی آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است ؛ هر فرد باید حداقل روزی یک بار مسواک بزند و دندان های خود را تمیز کند ؛ توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار از دهانشویه حاوی فلوراید نیز استفاده کنید.

علائم بیماری لثه

بیماری لثه ، علائم مختلفی در پی خواهد داشت که در ذیل ، به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • مزه و بوی بد دهان
  • احساس درد در لثه که همراه با تورم و التهاب باشد.
  • خونریزی لثه پس از مسواک زدن
  • ممکن است بر اثر تحلیل لثه ، طول تاج دندان ها افزایش یابد.
  • ایجاد کیست در خط لثه ( به دلیل کنار کشیدن لثه از دندان )
  • تغییر موقعیت دندان ها
  • خروج مایع عفونی و چرک از لثه و مابین دندان ها

مراحل بیماری لثه

هنگامی که لثه ها دچار التهاب و بیماری می شوند ، سه مرحله را پشت سر گذاشته اند :

  1. مرحله اول ژنژیویت یا التهاب لثه : در این حالت ، پلاک هایی به روی خط لثه ظاهر می شوند و اگر بیمار از مسواک و نخ دندان استفاده کند ، می تواند آن ها را از بین ببرد ؛ اما در صورتی که فرد باز هم مسواک نزد ، باکتری ها شروع به تولید اسید ( سم ) می کنند و بر بافت لثه تاثیر می گذارند ؛ در این مرحله معمولا لثه خون ریزی خواهد داشت.
  2. مرحله دوم پریودنتیت : در این حالت استخوان اطراف دندان ها آسیب می بینند و در برخی موارد برگشت پذیر هم نیستند. همچنین زیر خط لثه کیسه هایی ایجاد شده که محل مناسبی برای باقی ماندن غذا هستند و به مرور موجب عفونت لثه نیز خواهند شد. در این حالت مراجعه به دندانپزشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  3. مرحله سوم پریودنتیت پیشرفته : در این حالت التهاب و عفونت لثه بسیار زیاد است ؛ چرا که استخوان نگهدارنده دندان ها کاملا از بین رفته و لثه قادر به نگهداری از دندان ها نیست. در این شرایط اگر به موقع به دندانپزشک مراجعه نشود ، باید دندان ها کشیده شوند.