مراحل انجام ارتودنسی

مراحل انجام ارتودنسی چگونه است ؟ ارتودنسی یکی از خدماتی می باشد که در کلینیک های دندانپزشکی ارائه می شود.

درمان دندان ها توسط ارتودنسي تنها توسط  متخصص ارتودنسی انجام می شود.

ارتودنسی خود از دو بخش ” ارتو ”  که به معنای دندان و ” دنسی ” که به معنای صاف و مرتب شد می باشد تشکیل شده است.

ناگفته نماند که ارتودنسی دندان فقط براى مرتب شدن دندان ها استفاده نمى شود بلکه در برخی مواقع همراه با جراحی فک نیز می باشد که در اين حالت مى توان روابط فكى را نيز علاوه بر دندان ها مرتب کرد.

در ارتودنسی همراه با جراحی فک که در دندانپزشکی ها و میان دندانپزشکان به ارتوسرجری شهرت دارد ابتدا ارتودنسی انجام می شود و سپس جراحی فک جهت رفع ناهنجاری های فکی صورت می گیرد.

 

مراحل انجام ارتودنسی

 

مراحل انجام ارتودنسی

اولین مرحله در این روش که جزو مهم ترین مرحله نیز می باشد ، انتخاب بهترين متخصص ارتودنسی و يک جراح فک خوب است.

در مرحله دوم باید برای معاینه و مشاوره به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پس از معاینه طرح و برنامه مناسبی برای درمان ارتودنسي دندان های شما تهیه شود.

در جلسه مشاوره تمامی مشکلات دهان و دندان ها توسط دندانپزشک بررسی و در صورتی که دندانی جرم داشته باشد مراحل جرمگیری دندان پیش از آغاز درمان ارتودنسی انجام می شود.

همچنین پیش از شروع درمان ارتودنسی در صورت وجود پوسیدگی در دندان ها رفع می گردد.

پس از درمان دندان ها، بنا به تشخیص ارتودنتیست در صورتی که نیاز به ارتودنسی متحرک باشد از دندان های فک بالا و پایین و قالب تهیه می شود.

در شرایطی كه به ارتودنسي ثابت نياز باشد بايستى وسايل ارتودنسي روى دندان هاى شما نصب گردند.

انواع دستگاه های ارتودنسی

  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی سرامیکی

مراحل انجام ارتودنسی

اقدامات بعد از ارتودنسی دندان

  • بهتر است بلافاصله پس از قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی در دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان ها آغاز شود.
  • در دوران بهبودی پس از ارتودنسي باید از مسواک مخصوص ارتودنسی و نخ دندان جهت تمیز کردن دندان ها استفاده گردد.
  • طبق دستور ارتودنتیست افراد می توانند از دهانشویه های مخصوص برای شستشوی دهان خود استفاده کنند.
  • هنگامی که بعد از قرار دادن دستگاه در دهان دردی متحمل شدید می توانید با اجازه متخصص ارتودنسی خود از مسکن استفاده کنید.
  • در این دوران باید از مصرف غذاهای سفت و سخت مانند ته دیگ ، ذرت و غیره پرهیز کنید.
  • بهتر است در طول درمان ارتودنسي از انجام ورزش های رزمی پرهیز کنید یا در هنگام انجام چنین ورزش هایی از محافظ دستگاه ارتودنسی که در اختیار تان قرار داده شده است استفاده نمایید.
  • جلساتی که ارتودنتیست برای ارتودنسی دندان هایتان تعیین شده را به صورت مرتب حضور پیدا کنید تا وقفه ای در درمان تان به وجود نیاید.
  • برای مطالعه و آگاهی بیشتر درباره مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان به قسمت مقالات سایت مراجعه فرمایید.

آیا ارتودنسی دندان درد دارد ؟

افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، اغلب نگران درد ناشی از آن می باشند.

قابل توجه این دسته از افراد باید بگوییم که حین درمان یا به عبارت دیگر، هنگام چسباندن براكت هاى ارتودنسى هیچ گونه دردی احساس نمی شود اما ممکن است در هر مرحله از ارتودنسی افراد با درد روبه رو شوند که با مصرف دارو های تجویز شده می توانند آن را تسکین دهند.

مراحل انجام ارتودنسی

طول مدت استفاده از ارتودنسی دندان ها

به طور کلی بسته به اینکه بیمار با استفاده از کدام روش تحت ارتودنسی قرار می گیرد ، شرایط و مدت زمان درمان نیز متفاوت است. در واقع دستگاه های ارتودنسی به دو دسته تقسیم می شوند :

  • براکت دستگاه ارتودنسی ثابت

در صورتی که مرتب شدن دندان ها توسط دستگاه ارتودنسی ثابت انجام شود ، درمان بین 12 الی 24 ماه به طول می انجامد. البته این زمان متغیر بوده و با توجه به اینکه میزان و شرایط مشکلات دندانی چقدر است ، می تواند بیشتر یا کمتر باشد.

  • براکت دستگاه های متحرک و غیر ثابت

گاهی برای درمان و اصلاح بهم ریختگی های دندان ها ، نیازی به استفاده از براکت های ثابت نیست و از ارتودنسی های متحرک استفاده می شود. البته در برخی موارد ممکن است پس از درمان با ارتودنسی ثابت ، برای مدت زمان کوتاهی ، نیاز به استفاده از ارتودنسی متحرک نیز باشد. این ضرورت به نحوه درمان و شرایط بیمار بستگی دارد. لازم به ذکر است مدت زمان استفاده از این براکت ها بسیار کوتاه تر از ارتودنسی ثابت است.

معاینات در طول مدت درمان ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی مراجعه مرتب به متخصص ارتودنسی خود در روند بهبودی و سرعت بخشیدن به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معمولا بیمار موظف است ماهی یکبار برای چکاپ و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه نماید.

در هر جلسه معاینه سیم ها تنظیم شده و دندان ها یک مرحله به نتیجه نهایی درمان نزدیک می شوند.

مراحل انجام ارتودنسی

آیا استفاده از ارتودنسی موجب زخم شدن و درد دهان می شود ؟

به طور کلی دهان یکی از بخش های مهم و حساس بدن هستند و کمی زمان می برد تا به شرایط جدید عادت کند. بنابراین ممکن است در برخی موارد فرد دچار زخم دهانی شود. البته این عارضه نادر بوده و بیشتر برای افرادی که حساس تر هستند رخ می دهد.

به طبع ارتودنسی به روی دندان ها فشار وارد می کند و در هر جلسه معاینه که سیم ها محکم تر می شوند ، فشار وارده به روی دندان ها بیشتر شده و کمی درد به همراه خواهد داشت که به زودی برطرف می شوند. البته درد آن کاملا قابل تحمل بوده و ممکن است حتی نیاز به مصرف مسکن هم نباشد.

آیا براکت ارتودنسی در گفتار افراد تاثیرگذار است؟

در بیشتر موارد وجود ارتودنسی در دهان هیچ مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد و بیمار همچون افراد عادی صحبت می کند. این در حالیست که در برخی موارد ممکن است به دلیل شرایط بیمار یا نحوه کارگذاری ارتودنسی کمی گفتار فرد را تغییر دهد. به عنوان مثال فرد کمی نوک زبانی حرف می زند یا ممکن است نتواند برخی کلمات را به درستی تلفظ نماید. البته این موارد در روز های اولیه برای فرد پیش می آید و به تدریج و پس از سازگار شدن بیمار با آن برطرف خواهد شد.