کامپوزیت دندان چیست

کامپوزیت دندان چیست ؟ یکی از روش هایی که در دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت دندان است. در مواردی که فرد دچار پوسیدگی دندان شده باشد یا علاقه مند به داشتن لبخندی زیبا باشد از کامپوزیت دندان استفاده می شود.

کامپوزیت در حقیقت یک ماده ای می باشد که هم رنگ دندان ها است و بر روی آن ها قرار می گیرد.

کاربرد های کامپوزیت دندان چیست ؟

این روش کاربرد های بسزایی دارد که مهم ترین آن پر کردن و ترمیم کردن دندان های خالی و شکسته شده می باشد.

اصلاح تغییر رنگ دندان ها، برطرف کردن لکه های دندانی، ایجاد زیبایی و غیره از کاربرد های ونیر کامپوزیتی می باشد که در مقالات قبلی درباره آن به صورت جامع صحبت کرده ایم.

کامپوزیت دندان چیستاقدامات قبل از کامپوزیت دندان

پیش از این که برای این درمان اقدام کنید در ابتدا باید از انجام این روش درمانی اطمینان حاصل کنید. برای کسب اطمینان می توانید در سرچ صفحات گوگل اطلاعاتی درباره کامپوزیت دندان به دست آورید.

پس از این که از انتخاب کامپوزیت دندان اطمینان حاصل فرمودید به دنبال کلینیک دندانپزشکی معتبری باشید که حتى الامکان به محل سکونت شما نزدیک باشد.

از نحوه درمان و نتایجی که دندانپزشک مجموعه تاکنون برای بیماران به وجود آورده است مطمئن شوید.

برای ویزیت به کلینیک دندانپزشکی مورد نظر مراجعه کنید و با دندانپزشک مجموعه برای انجام چنین درمانی مشورت کنید.

دندانپزشک نیز پس از بررسی های لازم به اطلاع شما می رساند که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

طول عمر کامپوزیت دندان

مهارت و تجربه دندانپزشک، رعایت نکات لازم پس از درمان تا حد بسیاری بر روی طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر می گذارند به همین دلیل ما در ابتدای مقاله به انتخاب کلینیک دندانپزشکی معتبر و دندانپزشک مجرب اشاره نموده ایم.

اما درباره رعایت نکاتی که پس از درمان با کامپوزیت دندان باید رعایت کنید لازم است بگوییم که هرچه در رعایت این نکات کوشا باشید از نتیجه ایده آل تری برخوردار خواهید شد.

کامپوزیت دندان چیستاقدامات پس از درمان با کامپوزیت دندان

  • افراد پس از این درمان باید برای مدت یک روز از نوشیدن نوشیدنی های رنگی خودداری کنند.
  • در مواقعی که در این دوران از نوشیدنی های رنگی استفاده کردید حتما دهان و دندان های خود را شستشو دهید.
  • به هیچ عنوان از غذا های سفت و سخت استفاده نشود.
  • مسواک زدن پس از هر وعده غذایی را فراموش نکنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسزایی بر روی نتیجه درمان می گذارد.
  • اگر قصد استفاده از دهانشویه را دارید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

قیمت کامپوزیت دندان

هدف استفاده از کامپوزیت دندان، منطقه جغرافیایی و دیگر موارد بر روی قیمت کامپوزیت دندان تاثیر می گذارند به همین دلیل نمی توان بدون بررسی های لازم دندانپزشک این هزینه را بیان کرد.

بهترین کار برای آگاهی از این هزینه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینه دندان هایتان توسط دندانپزشک می باشد.

ونیر کامپوزیت دندان

در واقع ونیر نوعی کامپوزیت می باشد که به منظور پر کردن شکستگی یا فاصله میان دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که این کامپوزیت بیشترین شباهت را به رنگ دندان های اصلی داشته ، غالبا برای دندان های جلویی که در معرض دید هستند استفاده می شود.

یکی دیگر از مزیت های کامپوزیت ونیر این است که معمولا نیازی به تراشیدن دندان ها نیست و به ساختار دندان ها آسیبی وارد نمی شود.

ونیر کامپوزیت ها با استفاده از امواج نوری سفت شده و به تدریج همرنگ با دندان های دیگر خواهند شد.

کامپوزیت دندان چیستمراحل کامپوزیت دندان

برای کامپوزیت دندان ابتدا دندان ها به طور کامل شسته شده و عاری از جرم خواهند شد.

پس از اینکه دندان ها کاملا خشک شدند و هرگونه رطوبت ، خون و بزاق از روی آن ها پاک شد ، دندانپزشک با استفاده از مواد اسیدی سطح جلوی دندان ها را متخلخل می کند و شرایط را برای قرار گیری کامپوزیت به روی دندان ها فراهم می سازد و موجب می شود تا کامپوزیت به خوبی به دندان ها بچسبد.

در مرحله بعدی ، چسبی مخصوص به روی سطح دندان ها زده می شود و به آرامی مواد خمیری کامپوزیت به روی دندان ها قرار داده می شوند. سپس پرتو نوری با طول موج به خصوص به روی کامپوزیت دندان تابانده شده و موجب می شوند تا مواد سخت و فعال شوند. در آخر با استفاده از پولیش ، فرم دلخواه و متناسب ایجاد خواهد شد.

کسب نتیجه نهایی به هنر دست دندانپزشک بستگی دارد. همچنین انتخاب رنگ متناسب نیز در نتیجه نهایی بسیار موثر است.

درد پس از کامپوزیت دندان

پس از به اتمام رسیدن درمان ، ممکن است فرد تا چند روز دچار دندان درد شود. میزان این درد به مقدار ، نوع و محل ترمیم بستگی دارد.

این درد می تواند به صورت کلی در همه دندان های فک بالا یا پایین وجود داشته باشد یا بر اثر حساس شدن دندان به سرما و گرما یا به هنگام جویدن پدید آیند.

به طور کلی این درد امری طبیعی بوده و معمولا پس از چند روز به طور کامل از بین می رود. البته در شرایطی که درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل بود ، حتما دندانپزشک خود را در جریان بگذارید تا در صورت بروز مشکل سریع تر نسبت به رفع آن اقدام فرماید.

برخی از دلالیل بروز دندان درد عبارتند از :

  • حساس شدن دندان پس از پر شدن با کامپوزیت
  • حساس شدن دندان به سرما و گرما
  • احساس درد به هنگام جویدن

کامپوزیت دندان چیستمراقبت های بعد از کامپوزیت دندان چیست ؟

  • رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین اقداماتی است که افراد پس از کارگذاری کامپوزیت باید به آن توجه کنند. به همین جهت افراد باید حداقل در طی روز دو مرتبه دندان های خود را با استفاده از مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید شستشو دهند. همچنین استفاده از نخ دندان یک بار در روز ضرورت دارد. استفاده از دهان شویه نیز به سلامت دندان ها و استحکام کامپوزیت ها کمک می کند.
  • به طور کلی مواد غذایی حاوی رنگدانه سبب لکه دار شدن دندان های اصلی و کامپوزیت ها می شوند. این مواد غذایی شامل چای ، توت ، نوشیدنی های رنگی ، شکلات ، سس و غیره می شوند. همچنین استعمال دخانیات نیز سبب تغییر رنگ کامپوزیت ها خواهند شد. بنابراین تا جای ممکن مصرف این مواد را به حداقل یا به صفر برسانید. توجه داشته باشید که امکان انجام اقداماتی همچون بلیچینگ به روی کامپوزیت ها وجود ندارد بنابراین مراقب تغییر رنگ کامپوزیت ها باشید.
  • کامپوزیت دندان در مقایسه با دندان اصلی ظریف تر هستند به همین دلیل از فشار وارد کردن به آن خودداری نمایید. انجام اقداماتی همچون جویدن ناخن ، مداد ، یخ و سایر مواد غذایی سبب ترک خوردن یا شکستن کامپوزیت می شوند.
  • نوشیدن آب پس از هر وعده غذایی تا حدودی سبب شستن و جلوگیری از باقی ماندن مواد غذایی لا به لای دندان ها می شود و به کاهش میزان اسید آن ها کمک خواهد کرد.
  • در صورتی که کامپوزیت دندان دچار آسیب دیدگی شد ، نگران نشوید. شما می توانید با مراجعه مجدد به دندانپزشک خود نسبت به ترمیم آن اقدام فرمایید.
  • تا مدتی پس از کارگذاری کامپوزیت ها ، حساس شدن دندان ها به سرما و گرما طبیعی است و پس از چند روز به طور کامل برطرف می شوند.