آیا لمینت دندان برای من مناسب است ؟

لمینت دندان ، لایه ای بسیار نازک می باشد که بر روی دندان ها قرار می گیرد و هم رنگ دندان ها می باشد. از این لایه جهت اصلاح رنگ و سایز دندان ها استفاده می شود. با ما همراه باشید تا درباره مزایای لمینت دندان اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

مزایای لمینت دندان

همانطور که می دانید لمینت ها انواع متفاوتی دارند که کامپوزیتی و سرامیکی از انواع آن ها می باشند. در شرایطی که دندان ها دچار تغییر رنگ شده باشند ، جهت درمان ریشه دندان ها ، وجود لکه هایی بر روی آن ها و غیره از لمینت دندان استفاده می شود. از مزایای لمینت دندان این است که موجب درمان ساییدگی ، شکستگی ، بهم ریختگی دندان ها و غیره می شود.

استحکام لمینت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

  • اندازه لمینت ها در مقایسه با دندان ها
  • رابطه بین بسته شدن فک ها
  • همپوشانی دندان ها
  • انتخاب لمینت های مناسب با توجه به وضعیت دندان ها
  • میزان رعایت بهداشت دهان و دندان
  • میزان تراشیدن دندان ها

مزایای لمینت دندان شامل مواردی چون:

  • ظاهری شبیه به دندان های طبیعی خود فرد به وجود می آورد.
  • ونیرهای سرامیکی در مقابل لکه ها و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند.
  • امکان انتخاب رنگ در ونیرها وجود دارد.
  • برای طبیعی به نظر رسیدن تیره بودن رنگ دندان هایتان می توانید ونیر سفید انتخاب کنید.
  • رنگ ونیرها شباهت بسیاری به رنگ اصلی دندان ها دارند.

کاربرد های لمینت دندان

معمولا از لمینت دندان ، برای اصلاح ظاهر دندان ها ، در مواردی که نقایصی در کانتور ، شکل یا رنگ دندان اصلی وجود داشته باشد ، استفاده می شود.

مهمترین موارد کاربرد لمینت ، در اصلاح موارد زیر می باشد :

  • تغییر شکل دادن دندان ها در اثر ساییدگی
  • شکستن یا ترک خوردن دندان ها
  • وجود ناهمواری ، نامنظمی و نامرتبی در دندان ها
  • اصلاح فاصله میان دندان های فاصله دار
  • تغییر رنگ دندان ها در اثر عصب کشی ، مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین ، مصرف بیش از اندازه فلوراید ، رزین های پر کننده و … .

لمینت برای چه افرادی توصیه نمی شود ؟

  1. افرادی دارای دندان های ناسالم ، که ناشی از پوسیدگی یا بیماری های لثه می باشد.
  2. افراد دارای دندان های ضعیف ،که در اثر پوسیدگی ، شکستگی و پر کردن دندان ها ایجاد شده باشد.
  3. افرادی که از مینای کافی ، برروی سطح دندان خود برخوردار نیستند.

ساییدن دندان ها بر روی یکدیگر در زمان لمینت می تواند ، موجب ایجاد ترک خوردگی یا شکستگی در روکش ها شود. بنابراین لمینت برای افرادی که در هنگام خواب دندان های خود را بر روی یکدیگر می سایند ، یا دندان قروچه دارند ، مناسب نیست.

انواع لمینت های دندان

لمینت ها یا ونیرها دارای دو نوع هستند که عبارتند از :

لمینت سرامیکی

این لمینت ها از سرامیک یا به اصطلاح عامیانه از جنس چینی ساخته شده اند ، و به کار گیری آن ها به روش غیر مستقیم لمینت گذاری معروف است. این لمینت ها از نوع دیگر لمینت ها ( لمینت های کامپوزیتی ) ، مقاوم تر بوده و دارای شکل ظاهری زیبا و ثبات رنگ مناسبی می باشند. از آن جایی که ساخت لمینت های سرامیکی بعد از قالب گیری در لابراتوار های دندان سازی انجام می شود ، این لمینت ها گران تر از نوع دیگر لمینت هستند.

لمینت کامپوزیتی

از مهم ترین مزایای لمینت دندان کامپوزیتی ، بالا بودن میزان پایش پذیری یا براقیت سطح و عبور نور از کامپوزیت می باشد. کامپوزیت ها از تنوع رنگ متنوعی برخوردارند ، به همین دلیل هر فردی می تواند از کامپوزیت هم رنگ دندان خود ، برای لمینت کردن دندان ها استفاده کند. همچنین در نصب لمینت های کامپوزیتی تا زمانی که دندان از شرایط مناسبی برخوردار باشد ، از تراش دندانی کمتری استفاده می شود یا حتی نصب لمینت ، بدون تراش دندانی صورت می گیرد.

مزایای لمینت دندان

تفاوت لمینت های دندان

هماگونه که گفته شد لمینت ها دو دسته هستند، لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی .

لمینت های سرامیکی در مقایسه با لمینت های کامپوزیتی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند، زیبایی و جلوه بهتری دارند، از نظر ثبات رنگی در درجه بالاتری می باشند. لمینت های کامپوزیتی در مقایسه با لمینت های سرامیکی ارزان تر هستند و برای قرار گیری تراش کمتری بر روی دندان ها ایجاد می کنند.

ونیرهای سرامیکی که از اسم آن ها نیز مشخص است از جنس سرامیک می باشند و در آزمایشگاه ساخته می شوند، اما ونیرهای کامپوزیتی از جنس کامپوزیت هستند و به صورت مستقیم در مطب تهیه می شوند.

کلینیک دندانپزشکی

برای درمان دندان هایتان بهتر است کلینیک دندانپزشکی معتبر و قابل اعتمادی را انتخاب کنید تا برای نتیجه درمان دندان های خود تردید نداشته باشید. دندانپزشکی خوب مورد انتخاب شما عزیزان باید ابتدا از دندانپزشکان بسیار ماهر و با تجربه ای بهره مند باشند، سپس نظافت و نظم را رعایت کنند.

این دو مورد از عوامل اصلی می باشند که باید در انتخاب یک دندانپزشکی خوب به آن ها دقت کنید. شما عزیزان می توانید برای درمان به کلینیک ما مراجعه کنید، دندانپزشکان ماهر و زبردستی در کلینیک ما حضور دارند که می توانند بهترین نتیجه درمانی را برای شما به ارمغان آورند.

برای مراجعه می توانید از طریق شماره هایی که در سایت وجود دارند هماهنگی های لازم را انجام دهید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

  • پس از کارگزاری لمینت دندان ، ممکن است دندان ها به سرما و گرما حساس شوند و به هنگام نوشیدن نوشیدنی های سرد یا گرم ، بیمار با درد خفیفی مواجه گردد. این حالت کاملا طبیعی بوده و نهایت تا چند روز به طور کامل برطرف خواهد شد.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهیمت است ، بنابراین پس از هر وعده غذایی حتما مسواک بزنید.
  • توصیه می شود استفاده از مواد غذایی همچون چای و قهوه که حاوی رنگدانه هستند را کنار بگذارید یا به حداقل برسانید. چرا که مواد غذایی حاوی رنگدانه به مرور موجب ایجاد تغییر رنگ در دندان ها می شوند.
  • استفاده از مواد غذایی سفت همچون آجیل ، سیب یا هویج می توانند موجب شکستن دندان ها شوند ، بنابراین بهتر است آن ها را به قطعات کوچک تر تقسیم نمایید یا خوردن آن ها را به حداقل برسانید.
  • بدیهی است امکان آسیب دیدگی و حتی شکستگی لمینت ها وجود دارد اما باید گفت که اصلا جای نگرانی نیست و به راحتی قابل ترمیم هستند.
  • افرادی که قصد استفاده از دهان شویه دارند باید پیش از مصرف ، با پزشک خود مشورت کنند.
  • استعمال دخانیات علاوه بر تهدید سلامتی فرد ، به تدریج موجب تغییر رنگ دندان ها می شود ، بنابراین بهتر است مصرف سیگار یا قلیون را کنار بگذارید.
  • با کارگزاری لمینت به روی دندان ، دیگر نیازی به جرم گیری دندان نیست. اما در صورت تمایل به انجام آن باید احتیاط کرد.
  • هر 6 ماه یکبار به منظور کنترل وضعیت دندان ها به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است ، داشتن لبخند و دندان هایی زیبا ، تنها منوط به اقدامات دندانپزشکی نیست ، بلکه بخش زیادی از آن به مراقبت و نگهداری خود فرد بستگی دارد. بنابراین پس از انجام لمینت دندان ، برای کسب نتیجه ایده آل و ماندگار تر حتما نکات ذکر شده را رعایت نمایید.

مزایای لمینت دندان

هزینه لمینت

میزان و نوع مواد به کار رفته برای ساخت لمینت ها ، میزان تغییرات ، تجربه و میزان تخصص دندانپزشک همه از عواملی هستند ، که می توانند نقش مهمی در هزینه لمینت داشته باشند. از آن جایی که لمینت ها در دسته اقدامات زیبایی دندان جای می گیرند ، بیمه های درمانی هزینه آن را تقبل نمی کنند. چنانچه با توجه به مزایای لمینت دندان ،  قصد کاشت لمینت بر روی دندان های خود را دارید ، بهتر است برای اطلاع دقیق از هزینه های لمینت با متخصص دندانپزشکی مشورت نمایید.