سلامت دندان ها از همان دوران کودکی بسیار مهم است ، به همین دلیل در صورتی که کودک با مشکلی روبه رو شد والدین باید سریعا وی را به یک متخصص دندانپزشک اطفال ببرند ، تا دندانپزشک اطفال با معاینه و بررسی دندان های کودک اقدامات لازم را انجام دهد.

متخصص-دندانپزشک-اطفال

درباره متخصص دندانپزشک اطفال

دندانپزشکی کودکان جزو یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی می باشد که با هدف پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان از کودکی تا دوران نوجوانی انجام می شود.

دندانپزشک اطفال پس از گذراندن دوره های عمومی دندانپزشکی وارد دوره های تخصصی می شود و با گذراندن آزمون بورد تخصصی قادر به دریافت دانشنامه خود می باشد. یک دندانپزشک اطفال خوب در دوره های آموزشی و تخصصی خود درباره علم روانشناسی کودکان ، مراحل رشد روانی کودکان و نحوه برخود با آنان اطلاعات و آگاهی کسب می کند و پس از اخذ مدرک می تواند به خوبی به درمان بیماری های دهان و دندان کودکان بپردازد.

درمان بیماری های دهان و دندان کودکانی که به ناتوانی ذهنی ، اوتیسم ، فلج مغزی و غیره مبتلا هستند نیز توسط این متخصصین انجام می شود.

یک متخصص دندانپزشک اطفال چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

  • همانطور که در بالا ذکر کردیم ، یک دندانپزشک اطفال خوب باید از علم روانشناسی کودکان آگاهی داشته باشد.
  • با کودک صادق باشد.
  • تمامی نکات لازم را به والدین توضیح دهد.
  • هنگام درمان درباره موضوعاتی که برای سن او مناسب نیست ، صحبت نکند.
  • با مهربانی با کودک رفتار کند و وی را با محیط دندانپزشکی و نحوه درمان آشنا کند.

متخصص-دندانپزشک-اطفال

اولین ویزیت دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی کودکانی که در کلینیک دندانپزشکی ما حضور دارند به والدین توصیه می کنند پس از رشد اولین دندان کودک ، وی را برای معاینه به متخصص دندانپزشک اطفال ببرند. در این صورت اگر کودک به ناهنجاری های فکی یا دندانی دچار شود از همان سنین کم می توان به درمان یا پیشگیری آن پرداخت تا در دوران بزرگسالی دچار مشکل نشوند.

دندانپزشکی اطفال

محیط دندانپزشکی اطفال کمی با دندانپزشکی بزرگسالان متفاوت است به گونه ای که :

  1. در دندانپزشکی اطفال از پوسترهای کارتونی و عروسک های مورد علاقه کودکان استفاده شده است.
  2. در برخی از این کلینیک های دندانپزشکی وسایل بازی هایی که کودکان در سن کودکی علاقه دارند تا با آن ها بازی کنند وجود دارد.
  3. محل درمان از سالن انتظار کودک مجزا است.
  4. این موارد موجب می شوند تا کودک برای مراجعه به دندانپزشکی و درمان دندان های خود علاقه پیدا کند.

دندانپزشکی کودکان شبانه روزی

کلینیک دندانپزشکی مهرویلا یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی کودکان شبانه روزی است که در کرج وجود دارد.

در کلینیک دندانپزشکی ما دندانپزشکان و متخصصان حاذقی حضور دارند که نتایج ایده آلی برای افراد به وجود آورده اند. همین امر موجب شده تا والدین بسیاری برای درمان و پیشگیری دندان های کودکان خود به ما مراجعه کنند. اگر شما نیز از ساکنین کرج هستید می توانید از طریق شماره هایی که در سایت وجود دارند جهت تعیین وقت قبلی تماس و به ما مراجعه کنید.

با مراجعه به صفحه اینستاگرام کلینیک مهرویلا ، می توانید به اطلاعات بیشتری در رابطه با این کلینیک دست یابید.

عفونت لثه کودکان

زمانی که باکتری با سرعت بالایی در لثه رشد کند ، عفونت لثه یا آبسه دندان ایجاد خواهد شد. پاکت لثه ای زمانی ایجاد می شود که لثه عفونت کرده و از سطح دندان پسرفت می کند. با ایجاد آبسه در لثه کودکان فاصله میان دندان و لثه افزایش پیدا می کند. به شیار ایجاد شده حاصل از این فاصله پاکت لثه می گویند.

درواقع زمانی که پاکت لثه آنقدر عمیق شود که موجب تجمع باکتری های پلاک ، جرم و ذرات غذا گردد ، آبسه ایجاد خواهد شد. چرا که در این حالت سیستم ایمنی بدن توانایی مبارزه با عفونت را ندارد. این عارضه می تواند بر اثر عدم کنترل رشد باکتری و بافت عفونی لثه باشد و منجر به تورم بزرگی به روی لثه گردد.

متخصص دندانپزشک اطفال

آبسه و عفونت لثه می توانند به صورت ناگهانی ایجاد شوند و دردناک و حساس به لمس شوند.

انواع آبسه

  • آبسه روی لثه

این نوع آبسه به روی لثه ایجاد شده و در نزدیک ترین محل به طوق دندان قرار دارد. در اکثر مواقع دندان از قبل دچار پاکت یا تحلیل استخوانی نیست و معمولاً بر اثر برخورد ضربه یا تجمع ذرات غذا ملتهب می شود.

  • آبسه مابین لثه و دندان

این نوع آبسه پیشرفته است و در فاصله میان لثه و دندان ایجاد می شود. زمانی که دندان از قبل دارای پاکت پریودنتال بوده و تا حدی دچار تحلیل استخوانی است ، این نوع آبسه ایجاد می شود. آبسه میانی لثه و دندان در هر قسمتی از لثه که دارای شیار عمیق باشد شکل می گیرد. معمولاً زمانی که فرد دچار بیماری لثه ای پیشرفته بوده و دچار تحلیل استخوانی شده باشد ، شایع تر است.

علائم آبسه های دندان کودک

به طور کلی آبسه دندان سطح صاف دارد و قطر آن می تواند دو الی ده سانت باشد. علائم آن عبارتند از :

  1. درد
  2. تورم
  3. التهاب و قرمزی
  4. زخم های باز به روی لثه
  5. ایجاد برآمدگی کوچک در نزدیکی دندان عفونی ( داخل یا خارج لثه ها )

عوارض عفونت لثه کودکان

آبسه دندانی ممکن است نشانگر علائم بیماری لثه باشد. عوارض این عارضه عبارتند از :

  • لقی دندان
  • پس رفتن لثه ها
  • افتادن دندان
  • پاکت های پریودنتال
  • بوی بد دهان در کودکان
  • از بین رفتن استخوان
  • خونریزی لثه های حساس
  • ایجاد فضاهای بین دندان ها

متخصص دندانپزشک اطفال

پیشگیری از پوسیدگی دندان

دندانپزشک اطفال ، به منظور جلوگیری از پوسیدگی دندان ، اقدام به انجام روش هایی ؛ از جمله فلوراید تراپی ، فیشور سیلانت و از این قبیل موارد می کند و بدین ترتیب ، موجب افزایش استحکام دندان ها در برابر پوسیدگی ، می شود.

فضا نگهدارنده ها

زمانی پزشک اقدام به استفاده از فضا نگهدارنده ها ، می کند که بخواهد فضای مورد نیاز جهت رشد دندان دائمی را حفظ کند ؛ به عنوان مثال ، زمانی که دندان به شدت آسیب دیده و دندانپزشک اطفال ، مجبور به کشیدن دندان می شود ؛ پس از آن ، جهت حفظ فضای دندان کشیده شده ، اقدام به استفاده از فضا نگه دارنده ها می کند.

کنترل عادات دهانی کودک

بعضی از عادات دهانی کودکان ، می تواند موجب بروز بسیاری از مشکلات دهان و فک ، نامرتبی دندان ها و از این قبیل موارد شود که با مراجعه به دندانپزشک کودکان ، می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

کنترل عادات دهانی کودک ، یکی دیگر از خدماتی است که توسط دندانپزشک اطفال ، انجام می گیرد و ایشان ، نکات مهم را به والدین توضیح داده و توصیه به رعایت آن ها می کنند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از موارد فوق ، می توانید به مقاله مربوطه در سایت مراجعه نمایید.