کلینیک مهرویلا یکی از مجهز ترین مراکز جراحی دندان عقل در کرج است. دلایل متعددی برای کشیدن دندان عقل وجود دارد و معمولاً توصیه می شود این دندان ها در سن زیر ۳۵ سالگی خارج شوند. کشیدن دندان های عقل نیز مسائل خاص خود را دارد و می تواند از کشیدن ساده دندان عقل تا جراحی دندان عقل متفاوت باشد.

جراحی دندان عقل در کرج

بطور کلی دندان عقل آخرین دندانی است که در فک رویش پیدا می کند و اگر جایی برای رویش پیدا نکند مشکل آفرین می شود. در مقاله پیش رو قصد داریم انواع جراحی دندان عقل، درد و مشکلات جراحی دندان عقل و هزینه کشیدن دندان عقل را با شما به بحث بگذاریم.

انواع جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل انواع متفاوتی دارد ، که با توجه به مکان جایگیری آن در ناحیه فک ، نوع آن مشخص می شود که می توان در موارد زیر به آن اشاره کرد.

• نهفتگی به صورت افقی بودن دندان عقل
  • نهفتگی به سوی نواحی عقب دهان
  • دندان عقل نهفته عمودی
  • نهفتگی مزیال این دندان

مراحل جراحی دندان عقل در کرج

1. معاینه بیمار و انجام عکسبرداری و تست های تشخیصی نیاز به جراحی دندان عقل
  2. بی حسی دندان عقل و بافت های اطراف دهان در محلی که دندان عقل واقع شده
  3. برداشتن بافت و استخوان هایی که بر روی دندان عقل قرار گرفته اند به کمک تجهیزات پیشرفته
  4. شل و لق کردن دندان عقل و جدا کردن آن از بافت پیوندی حفره دندان به کمک وسایل مخصوص
  5. خارج کردن دندان از دهان پس از اطمینان از شل بودن کافی آن
  6. شکستن دندان برای راحت تر خارج کردن آن از دهان در صورت نیاز
  7. بخیه زدن محل های بریده شده به منظور جوش خوردن و التیام زخم ها

چرا دندان عقل نیاز به کشیدن پیدا می کند؟

• گیر افتادن دندان عقل زیر خط لثه به خاطر کمبود فضا
  • بیرون زدن غیر طبیعی (به شکل کج، مایل یا چرخیده) از لثه
  • ایجاد تغییر در نحوه قرار گیری دندان ها بر روی یکدیگر و بر هم خوردن هم محوری فک ها در اثر رشد دندان عقل
  • عفونت باکتریایی (پری کورونیت) ناشی از گیر کردن ذرات غذا بین دندان
  • عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و خراب شدن دندان عقل، به دلیل عدم دسترسی مناسب

مشکلات و عوارض ناشی از نهفتگی دندان عقل

فشرده شدن دندان ها

ممکن است فشار ناشی از رویش دندان عقل سبب کج شدن دندان کناری آن شود. کج شدن دندان ها سبب بروز به هم ریختگی و به هم فشرده شدن دندان ها می شود.

ایجاد پوسیدگی دندان

ممکن است در اثر جمع شدن ذرات غذا در اطراف قسمت بیرون زده دندان عقل،دندان عقل یا دندان های کناری دچار پوسیدگی یا ایجاد پلاک دندانی شوند.

بروز تورم و درد در لثه ها

دندان عقلی که به صورت کامل بیرون نزده باشد یا به صورت کج رشد کند، سبب رشد باکتری و ایجاد عفونت در لثه ها می شود. عفونت می تواند سبب بروز درد و ورم در لثه ها، بوی بد دهان و محدودیت حرکت فک شود.

تشکیل کیست

یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به دندان عقل نهفته، مشکلات مربوط به بروز کیست یا تومور در اطراف آن می باشد. این کیست ها و تومور ها سبب تخریب استخوان فک و دندان های مجاور می شوند. معمولا درمان این عوارض با پیچیدگی زیادی همراه است.

جراحی دندان عقل نیمه نهفته

به طوری که دندان عقل بیمار همانند دندان ‌های دیگر آن رشد کند ، از طریق تکنیک ‌های متداول و عادی توسط دندانپزشک حاذق کشیده خواهد شد و به جراحی نیازی نیست. اما در صورتی که خروج دندان عقل به ‌طور کامل از لثه نباشد و مقداری از آن در لثه بماند ، به جراحی نیاز است که به نوع آن نیز ، دندان عقل نیمه نهفته می‌ گویند . جراحی دندان عقل نیمه نهفته به واسطه دندانپزشک اعمال می ‌شود و انجام آن ضرورت دارد. دندان عقل نیمه نهفته می بایست هر چه سریع ‌تر جراحی شود تا از التهاب لثه و عفونت آن جلوگیری می شود.

نهفتگی دندان عقل

همانطور که بحث شد، نمی شود سختی کشیدن همه دندان ها را یکی درنظر گرفت و فاکتورهای زیادی در تعیین پیچیدگی کشیدن دندان تاثیرگذار می باشند. البته دندان عقل را می توان متفاوت از باقی دندان ها دانست و معمولاً کشیدن دندان عقل سختی های بیشتری نسبت به سایر دندان ها دارد.

یکی از مشکلات دندان های عقل نهفتگی آنهاست و نهفتگی دندان عقل سختی زیادی را برای کشیدن و خارج کردن آن اضافه می کند. دراین بین نهفتگی دندان عقل بالا وضعیت بهتری دارد ولی نهفتگی دندان عقل پایین مشکلات و دشواری بیشتری دارد. نهفتگی دندان عقل موجب می شود که گاهی در خارج کردن آن نیازمند جراحی دندان عقل باشد.

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

یکی از مهمترین مشکلاتی که در راه کشیدن دندان عقل وجود دارد، جراحی دندان عقل نهفته روی عصب می باشد. در این موارد دندان عقل بسیار مجاور عصب تحتانی فک می باشد و جراحی و خارج کردن این دندان، احتمال آسیب به عصب را دارد.

عصب تحتانی  فک پایین مسئول ایجاد حس در لب پایین و اطراف دهان می باشد و آسیب به آن موجب ایجاد بی حسی موقت در این مناطق می شود. اگر آسیب وارده جدی تر باشد حتی ممکن است بی حسی دائمی لب ایجاد شود. جراحی دندان عقل نهفته روی عصب گاهی آنقدر احتمال و ریسک آسیب به این عصب را بالا می برد که جراح فک به مراجعه کننده توصیه می کند دست به آن نزند و از خیر جراحی و خارج کردن آن بگذرد.

دکتر خوب برای جراحی دندان عقل نهفته

دکتر خوب برای جراحی دندان عقل در کرج ، دندانپزشکی است که مهارت کافی برای خارج کردن دندان عقل نهفته را داشته باشد. جراحی دندان عقل بسته به اینکه عمق نهفتگی چقدر باشد، جراحی بافت نرم باشد یا جراحی بافت سخت، متفاوت می باشد و شرایط جراحی متفاوتی را برای خارج کردن این دندان عقل نهفته ایجاد می کند. دندانپزشکی که در زمینه خارج کردن دندان عقل نهفته تجربه کاری بالایی پیدا کرده باشد، یک دکتر خوب برای جراحی دندان عقل نهفته می باشد.

البته باید بدانید که گاهی پیچیدگی خارج کردن دندان عقل نهفته آنقدر زیاد می شود که بایستی کشیدن آن را به عهده متخصص جراحی دندان عقل نهفته گذاشت. متخصص جراحی دندان عقل نهفته یک جراح دهان، فک و صورت می باشد که علاوه بر دوره دندانپزشکی، یک دوره تخصصی جراحی فک و صورت را نیز گذرانده است. جراح فک و صورت، متخصص جراحی دندان عقل نهفته می باشد و اینکار را با تکنیک های ظریف و مهارت خاصی انجام می دهد.

کشیدن دندان در کرج

کشیدن دندان یکی از اولین درمان های دندانپزشکی است که یک دندانپزشک در دانشکده دندانپزشکی آن را فرا می گیرد. جذابیت کشیدن راحت یک دندان توسط دندانپزشک برای مراجعین آنقدر بالاست که معمولاً موجب می شود آنها با همین کشیدن دندان، در مورد مهارت دندانپزشک قضاوت نمایند.

به نوعی کشیدن دندان دروازه اعتماد مراجعین به دندانپزشک است و کشیدن دندان در کرج نیز برای کلینیک های دندانپزشکی کرج همین حکم را دارد. البته جزییات این کشیدن دندان در همه دندان ها یکی نیست و در دندان های مختلف سختی کار و پیچیدگی متفاوتی را به همراه دارد و نمی توان کشیدن همه دندان ها را در یک رده و با یک میزان دشواری قرار داد.

مراقبت‌های قبل از جراحی دندان عقل

بیمارانی که از عارضه های زمینه ‌ای همچون مشکلات فشارخون ، سکته مغزی ، بیماری قلبی ، یا سابقه بیماری‌ های پیوند اعضا و غیره در عذابند می بایست قبا از انجام جراحی دندان عقل خود با دندانپزشک مشورت کنند تا برنامه های مراقبتی پیش از جراحی دندان عقل را در اختیارشان قرار دهد. همچنین از مصرف داروهای رقیق کننده خون همانند آسپرین نیز به مدت 1 هفته قبل از انجام این پروسه اجتناب ‌نمایند. علاوه بر آن توصیه می ‌شود که حداقل در حدود ۳ روز پیش از کشیدن دندان عقل ، مصرف دخانیات را کنار بگذارند.

دوران نقاهت بعد از کشیدن دندان عقل

• ممکن است اندکی خونریزی از جای زخم ایجاد شود که برای بند آوردن آن می توان از فشردن و گاز زدن گاز پانسمان استفاده کرد.
  • ممکن است در 72 ساعت اول بعد از جراحی اندکی تورم در صورت ایجاد شود و یا رنگ پوست در محل جراحی دندان تغییر کند.
  • تا چند روز باز کردن دهان توسط بیمار دشوار است.
  • به بیمار توصیه می شود بهداشت دهان و دندان خود را به کمک مسواک زدن و استفاده از دهانشویه رعایت کند.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت دهان و دندان از تجویز آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.
  • برای کاهش میزان درد می توان از مسکن ها با تجویز پزشک استفاده نمود.
  • تا چند روز بعد از جراحی برای جلگیری از بروز درد و خونریزی از غذاهای نرم و رقیق استفاده کنید.

درد جراحی دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل نهفته در فک بالا باشد معمولاً خارج کردن آن خیلی اذیت ندارد و زود ترمیم می شود. این موضوع در فک پایین متفاوت است و معمولاً خارج کردن آن با سختی همراه است. اگر خارج کردن دندان عقل نهفته فک پایین نیازمند جراحی بافت سخت باشد و لازم باشد که استخوان نیز برداشته شود، به دشواری و درد جراحی دندان عقل نهفته اضافه خواهد شد.

معمولاً برای کنترل درد جراحی دندان عقل نهفته ،مسکن تجویز می شود و برای ممانعت از تورم آن ناحیه کمپرس آب گرم تجویز می شود. برای پیشگیری از تریسموس (باز نشدن دهان) نیز ممکن است دارو و توصیه هایی تجویز شود.

عوارضی که بعد از انجام جراحی دندان عقل بروز پیدا می کند ؟

بعد از انجام جراحی دندان عقل فرد ممکن است با برخی از علائم زیر مواجه شود که قابل نگرانی نبوده و ذکر آن ها به این دلیل است که در صورت شدت یافتن علائم ، هرچه سریعتر به دندان پزشک خود مراجعه کنید :

ایجاد درد در ناحیه تحت جراحی : پس از عمل دندان عقل ، ممکن است با التهاب و درد در محل عمل روبرو شوید . این موضوع اغلب به دلیل آسیب به بافت ‌های اطراف دندان عقل (مانند لثه و بافت‌ های نرم) ایجاد می شود . پزشک ممکن است داروهایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول به شما تجویز کند که در کاهش درد موثر هستند.

خونریزی در محل جراحی : انتظار می ‌رود که خونریزی پس از جراحی دندان عقل تا 48 ساعت ادامه داشته باشد . این یک پدیده طبیعی است و بیشترین حجم خونریزی در 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی رخ می ‌دهد. برای کنترل خونریزی می‌ توانید یک گاز استریل را روی محل جراحی قرار دهید و سپس آن را محکم گاز بگیرید. این کار با اعمال فشار به محل جراحی ، به کنترل خونریزی کمک می‌ کند .علاوه بر آن در صورتی که با اعمال فشار ، خونریزی کنترل نشود ، ممکن است از گازهای فشرده نظیر فوم استیلن یا نیتروژن درمانی استفاده شود .

ایجاد حس تهوع : بعد از جراحی ، بهتر است از غذاهای سبک و ملایم مانند نوشیدنی‌ های گرم، سوپ‌ های مایع ، پوره میوه و موز استفاده کنید. این نوع غذاها ممکن است در کنترل حالت تهوع کمک کننده باشند. همچنین توجه داشته باشید که قبل از مصرف دارو ، غذا خورده باشید تا احتمال ایجاد این عارضه در شما کاهش یابد ؛ اما در صورت کنترل نشدن حالت تهوع به پزشک مراجعه کنید . ممکن است ایشان دارو هایی نظیر دیمنهیدرینات یا متوکلوپرامید برایتان تجویز کند .

هزینه جراحی دندان عقل در کرج

هزینه جراحی دندان عقل نهفته نیز به چندین فاکتور مهم بستگی دارد. اینکه جراحی بافت نرم باشد یا نیاز به برداشت استخوان باشد، مستقیماً روی هزینه آن تاثیر می گذارد. میزان مهارت و تخصص درمانگر نیز مستقیماً روی هزینه جراحی دندان عقل نهفته تاثیر دارد. اگر جراحی دندان عقل نهفته توسط متخصص جراحی فک انجام شود هزینه آن بالاتر از قیمت کشیدن آن توسط دندانپزشک خواهد بود. بطور کلی معمولاً هزینه کشیدن دندان عقل نهفته بالاتر از هزینه خارج کردن سایر دندان ها خواهد بود.

• جراحی دندان عقل چه میزان طول می کشد؟

برای کشیدن هر یک از دندان‌ های معمولی اغلب در حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز می باشد. اما پزشک در خصوص دندان عقل به زمان بالاتری نیاز دارد. از این رو ممکن است این امر حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول بینجامد. در صورتی که تحت جراحی دندان عقل نهفته قرار گیرید ، برای خروج دندان به زمان بیشتری نیاز دارید. زمان دقیق کشیدن دندان عقل ، نسبت به نوع نهفتگی آن تشخیص داده می شود.