تغذیه بعد از ارتودنسی

آیا می دانید پس از ارتودنسی دندان رژیم غذایی وجود دارد که برای دست یابی به لبخندی زیبا و دندان هایی مرتب باید به آن عمل کنید ؟ با ما همراه باشید تا در ذیل درباره تغذیه بعد از ارتودنسی توضیح دهیم.

ارتودنسی دندان

همانطور که در مقالات پیشین نیز ذکر کردیم، ارتودنسی جزو درمان های دندانپزشکی می باشد که موجب اصلاح بهم ریختگی دندان ها و همچنین ایجاد طرح لبخندی زیبا و دلنشین می شود.

به دلیل ابزار های مخصوصی که در این درمان استفاده می شود و روی دندان های بیماران کار گذاشته می شود افراد پس از درمان به مشکلاتی دچار می شوند که پس از مدتی برطرف می گردد.

یکی از این مشکلات در غذا خوردن و دیگری در صحبت کردن و مسواک زدن است که پس از مدت کوتاهی با عادت کردن به ابزار های ارتودنسی این مشکلات برطرف می شوند.

تغذیه بعد از ارتودنسی

برای اینکه بیمار دوره نقاهت پس از ارتودنسی را به راحتی سپری کند بهترین متخصص ارتودنسی ، رژیم غذایی را برای بیمار تهیه کرده و به او می دهد که در ادامه مقاله توضیح داده شده است.

تغذیه بعد از ارتودنسی

بهتر است در این دوران از مصرف غذا های شیرین خودداری کنید و در صورت مصرف حتما دندان های خود را مسواک بزنید.

غذاهایی که نیاز به جویدن دارند را از وعده های غذایی خود حذف نکنید، بلکه آن ها را به تکه های کوچک تر تبدیل کنید تا به راحتی بتوانید آن را بجوید.

از خوردن و جویدن موارد غذایی سفت خودداری کنید را که به براکت های ارتودنسی فشار وارد کرده و باعث شکسته شدن آن می شود.

از خوردن شکلات های چسبنده مانند کارامل و تافی و حتی آدامس در این دوران ممنوع است.

بعد از ارتودنسی چه باید کرد ؟

  • حتی در این زمان باید برای مسواک زدن از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده شود.
  • به رژیم غذایی که در بالا ذکر کردیم عمل شود.
  • پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید.
  • بهتر است دو وعده در روز دندان های خود را نخ دندان بکشید.
  • استفاده از نخ دندان بسیار موثر می باشد.
  • برای استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • جهت تسکین درد دندان بعد از ارتودنسی از دارو های تجویز شده استفاده کنید.
  • در صورتی که ارتودنسی دندان های شما از نوع متحرک می باشد در هنگام خارج کردن از دهان آن را در جای مخصوص قرار دهید.
  • برای انجام ورزش های حرفه ای با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تغذیه بعد از ارتودنسی

ارتودنسی دندان درد دارد ؟

حین درمان بیمار دردی احساس نمی کند اما احتمال این که پس از درمان درد مختصری را متحمل شود وجود دارد که با رعایت نکات بالا و مصرف دارو های تجویز شده پس از مدت کوتاهی برطرف می شود.

هزینه ارتودنسی دندان

این هزینه با توجه به نوع ارتودنسی دندان ( ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی نامرئی ، ارتودنسی لینگوال و غیره) ، میزان ناهنجاری دهان و دندان ها ، تجربه و تخصص دندانپزشک و بسیاری از عوامل دیگر تعیین می شود.

لازم به ذکر است که این هزینه منحصر به فرد می باشد و برای هر فرد با دیگری متفاوت است.

سوالات متداول در رابطه با ارتودنسی

معمولا افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، با سوالات متعددی مواجه خواهند شد. از این رو در ادامه قصد داریم پاسخ برخی از متداول ترین سوالات مربوط به ارتودنسی را تشریح نماییم.

آیا ارتودنسی باعث افزایش طول عمر دندان ها می شود ؟

از آنجایی که با انجام ارتودنسی ، دندان ها در جایگاه مطلوبی در فک قرار می گیرند و مرتب می شوند ، نیرو به صورت یکسان و در همه جهت ها پخش شده و به همین دلیل فشار به روی ریشه دندان ها کمتر می شود. از سوی دیگر با منظم شدن دندان ها ، تمیز نمودن آن ها نیز راحت تر است. بنابراین می توان گفت که انجام ارتودنسی تا حدودی به افزایش طول عمر دندان ها کمک خواهد کرد.

آیا با انجام ارتودنسی مشکلات گوارشی نیز برطرف می شود ؟

به طور طبیعی باید دندان های بالا و پایین به روی یکدیگر قرار گیرند و در تماس با هم باشند. این در حالیست که وقتی وضعیت دندان ها مناسب نیست و به روی یکدیگر قرار نگرفته اند ، غذا به درستی آسیاب نشده و از این رو به خوبی هضم نمی شوند، بنابراین گوارش با اختلال مواجه خواهد شد.

با انجام ارتودنسی دندان ها در جایگاه مناسبی قرار می گیرند و غذا به درستی آسیاب خواهد شد.

تغذیه بعد از ارتودنسی

سن مناسب برای انجام ارتودنسی چه زمانی است؟

در واقع ارتودنسی را می توان از سن سه سالگی تا هنگامی که فرد دارای دندان های اصلی می باشد، انجام داد.

در سنین پایین ، دستگاه های ساده ارتودنسی به منظور اصلاح عادات مضر همچون مکیدن انگشت یا پستانک مورد استفاده قرار می گیرند.

سپس در سن حدود 6 سالگی که دندان های آسیا رویش پیدا کردند ، ابتدا ارتودنتیست نسبت به حذف عامل یا عواملی که موجب به هم ریختگی دندان ها شده اقدام می کند.

در سنین 12 الی 15 سالگی تغییرات اسکلتال و عضلانی همچون بزرگ کردن فک در بیماران انجام می شود. بهترین سن برای انجام ارتودنسی 12 سالگی است که ارتودنسی ثابت انجام خواهد شد.

پس از 12 سالگی درمان ها با احتیاط بیشتری انجام خواهد شد، چرا که پس از سی سالگی ممکن است اسخوان فک کمی تحلیل رود و ارتودنتیست موظف است بیمار را از نحوه درمان و وجود محدودیت ها آگاه سازد.

تفاوت پلاک های متحرک و سیم ارتودنسی چیست؟

در واقع دستگاه های متحرک توسط خود بیمار قابل جابه جایی هستند اما ارتودنسی ثابت ، تنها توسط ارتودنتیست قابل جایگذاری بوده و پس از به اتمام رسیدن دوره درمان از دهان خارج می شوند.