23 دسامبر

کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یا نکشیدن آن یکی دغدغه های بیماران در سالهای اخیر است. سومین دندان آسیا(مولر) ,دندان عقل نامیده میشود. علت نامگذاری این دندان به دندان عقل سن رویشی این دندان می باشد که از حدود ۱۷ سالگی میتواند اتفاق بیافتد. ۴ عدد دندان عقل در فکین وجود دارد که آخرین دندانها در قوس فکی می باشند.

دندان های عقل در دهان برخی از افراد به خوبی رشد نمی کنند و مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورند. این افراد پس از مراجعه به دندانپزشکی ، با تشخیص دندانپزشک باید جراحی دندان انجام دهند تا بتوانند آن دندان ها را از دهان خارج کنند. اگر این جراحی صورت نگیرد بیمار دچار مشکلاتی مانند درد دندان و بهم ریختگی دندان ها و غیره می شود.

بهتر است ابتدا به دندانپزشکی مراجعه و دندان های خود را چکاب کنید. پس از انجام معاینات لازم توسط دندانپزشک در صورت نیاز باید برای جراحی بافت سخت يا نرم در فک اقدام کنید.

اگر به دنبال کلینیک دندانپزشکی معتبری برای انجام این درمان می باشید می توانید به کلینیک دندانپزشکی ما مراجعه کنید. جراحان و دندانپزشکان حاذقی در کلینیک دندانپزشکی ما حضور دارند که تاکنون تجربه های موفقی داشته اند. شما نیز می توانید بهترین تجربه درمان را با ما داشته باشید.

کشیدن دندان عقل

اگر برای کشیدن دندان عقل عفونت وجود داشته باشد ابتدا باید عفونت برطرف درمان شود سپس جراحی صورت گیرد.

ابتدا دندانپزشک لثه دندان مورد نظر را بیحس می کند که این بیحسی با تزریق آمپول به لثه انجام می شود. سپس دندانپزشک با استفاده از ابزار خاصی بافت لثه روی دندان را باز می کند و استخوان پوشاننده را از روی دندان برمی دارد. در مرحله بعدی دندانپزشک خوب بافتی که دندان توسط آن به استخوان متصل شده است را جدا می کند و در انتها دندان را می کشد.

پس از انجام شدن مراحل جراحي دندان ، بخیه زده می شود که در برخی مواقع این بخیه ها جذبی هستند و نیازی به کشیدن ندارند.

درد بعد از کشیدن دندان عقل

درد بعد از کشیدن دندان عقل نیز مانند سایر دندانهاست و تفاوتی ندارد و در صورت مصرف مرتب داروهای مسکن طبق دستور پزشک و استفاده از کیسه یخ و شستشوی مناسب محل زخم پس از مصرف غذا درد تا سه روز فروکش خواهد کرد.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

در روز اول پس از کشیدن و یا جراحی دندان عقل، مصرف مایعات سرد و غذاهای نرم و سرد از قبیل بستنی، ماست و …توصیه می شود.ازمصرف مایعات گرم مانند چای باید خودداری شود. پس از گذشت روز اول معمولا نیازی به رعایت رژیم غذایی بخصوصی نیست ولی بعلت وجود احتمالی درد و محدودیت باز کردن دهان رعایت رژیم غذائی نرم تر از حالت معمول برای بیمار راحتتر می باشد.

عوارض کشیدن دندان عقل

درای ساکت یا به اصطلاح فارسی، حفره ی خشک از عوارضی است که ممکنست پس از کشیدن دندان عقل اتفاق بیفتد. در این حالت سه روز پس از جراحی درد بیماران افزایش پیدا کرده و بو و مزه ی بد در دهان احساس میشود.

مراقبت هاى پس از جراحی دندان

جراحي دندان نیز همانند دیگر جراحی ها به مراقبت هایی نیاز دارد که ما در ذیل به این مراقبت ها اشاره کرده ایم.

• تا زمانی که اثرات دارو بیحسی ازبین نرفته است زبان یا لپ خود را گاز نگیرید.
  • هنگام استراحت چند بالشت در پشت سر خود بگذاريد.
  • در صورت طولانی شدن مدت خونریزی دندان تان با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • از کیسه یخ بر روی گونه هایتان استفاده کنید.
  • فعالیت های بدنی خود را به حداقل برسانید.
  • به مدت 24 ساعت پس از جراحی سیگار نکشید.

کلینیک دندانپزشکی مهرویلا
( ارتودنسی و جراحی فک – ایمپلنت دندان – لمینیت دندان – دندانپزشکی کودکان )