کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یا نکشیدن جزء اساسی ترین دغدغه های افراد محسوب می شود، بهتر است بدانید که سومین دندان آسیاب با نام دندان عقل در میان مردم شناخته شده است.دلیل این نام گذاری نیز این است که پس از سن 17 سالگی این دندان رشد می کند. قابل ذکر است 4 دندان در فکین وجود دارد که جزء آخرین دندان ها در قوس فکی هستند.

دندان های عقل در دهان برخی از افراد به خوبی رشد نمی کنند و مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورند. این افراد پس از مراجعه به دندانپزشکی ، با تشخیص دندانپزشک باید جراحی دندان انجام دهند تا بتوانند آن دندان ها را از دهان خارج کنند. اگر این جراحی صورت نگیرد بیمار دچار مشکلاتی مانند درد دندان و بهم ریختگی دندان ها و غیره می شود.

توصیه ما به شما این است که ابتدا برای معاینه و مشاوره به یک کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید، پس از انجام معاینات مورد نیاز فرد برای انجام جراحی باید اقدام کند.

اگر به دنبال کلینیک دندانپزشکی خوب و معتبرجهت انجام جراحی دندان هستید می توانید به کلینیک دندانپزشکی مهرویلا در کرج مراجعه کنید، چرا که در این مرکز دندانپزشکان مجرب و حاذقی مشغول به فعالیت هستند، شما نیز می توانید با مراجعه به این کلینیک و انجام خدمات دندانپزشکی تجربه خوبی را کسب کنید.

کشیدن دندان عقل

اگر برای کشیدن دندان عقل عفونت وجود داشته باشد ابتدا باید عفونت برطرف درمان شود سپس جراحی صورت گیرد.

ابتدا دندانپزشک لثه دندان مورد نظر را بیحس می کند که این بیحسی با تزریق آمپول به لثه انجام می شود. سپس دندانپزشک با استفاده از ابزار خاصی بافت لثه روی دندان را باز می کند و استخوان پوشاننده را از روی دندان برمی دارد. در مرحله بعدی دندانپزشک خوب بافتی که دندان توسط آن به استخوان متصل شده است را جدا می کند و در انتها دندان را می کشد.

پس از انجام شدن مراحل جراحي دندان ، بخیه زده می شود که در برخی مواقع این بخیه ها جذبی هستند و نیازی به کشیدن ندارند.

درد بعد از کشیدن دندان عقل

باید بگوییم ددر ایجاد شده پس از کشیدن دندان عقل نیز مانند سایر دندان ها است و تفاوتی وجود ندارد و فرد با مصرف مرتب داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک و استفاده از کیسه یخ و سایر مراقبت های میزان درد آن را کاهش داد.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

توصیه ما به شما عزیزان این است که در روز اول پس از جراحی دندان عقل از مایعات سرد و نرم استفاده کنید.

از مصرف مایعات داغ جدا خودداری کنید.

از روز دوم نیاز به رژیم غذایی خاصی نیست اما به دلیل وجود درد ممکن است محدودیت باز کردن دهان وجود داشته باشد، پس بهتر است تا زمان فروکش کردن درد از غذاهای نرم استفاده کنید.

عوارض کشیدن دندان عقل

برخی از افراد ممکن است پس از کشیده شدن دندان دچار خشکی حفره یا ساکت شوند و در سه روز اول جراحی درد زیادی داشته باشند و دهان شان بد بو و بد طعم گردد.

مراقبت هاى پس از جراحی دندان

جراحي دندان نیز همانند دیگر جراحی ها به مراقبت هایی نیاز دارد که ما در ذیل به این مراقبت ها اشاره کرده ایم.

• تا زمانی که اثرات دارو بیحسی ازبین نرفته است زبان یا لپ خود را گاز نگیرید.
  • هنگام استراحت چند بالشت در پشت سر خود بگذاريد.
  • در صورت طولانی شدن مدت خونریزی دندان تان با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • از کیسه یخ بر روی گونه هایتان استفاده کنید.
  • فعالیت های بدنی خود را به حداقل برسانید.
  • به مدت 24 ساعت پس از جراحی سیگار نکشید.

ضرورت کشیدن دندان عقل نهفته

به دلیل اینکه دندان های عقل در انتهای لثه قرار دارند و تمیز کردن آن نسبت به سایر دندان ها مشکل تر است، محلی برای تجمع باکتری ها می باشد. ایجاد باکتری ها موجب می شود تا به روی دندان پلاک ایجاد شده و در نهایت منجر به پوسیدگی آن ها شود.

جراحی دندان عقل به منظور جلوگیری از بروز بیماری هایی که در ادامه خواهیم گفت بسیار مهم تلقی می شود. البته استفاده از برخی دارو ها همچون آنتی بیوتیک و دهان شویه می تواند از بروز بعضی از بیماری ها جلوگیری کند.

در صورتی که پلاک های دندان از بین نروند، ممکن است موجب بروز بیماری های زیر شوند:

پوسیدگی دندان ها

پلاک ها باعث شکستن سطح دندان می شوند و حتی امکان پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. در صورتی که این پوسیدگی بیشتر شود، دندان را سوراخ کرده و در نهایت منجر به تخریب دندان خواهد شد.

کشیدن دندان عقل

ژنژیویت یا بیماری های پریودنتال ( بیماری لثه )

اسیدی که از پلاک ها آزاد می شود، موجب بروز عفونت در لثه خواهد شد. زمانی که لثه عفونت می کند قرمز ، متورم و دردناک می شود. چنانچه لثه بیمار گردد، احتمال تخریب بافت و استخوان اطراف دندان عقل نیز وجود دارد.

• پری کورونیت
  • در این حالت پلاک های ایجاد شده باعث بروز عفونت در بافت پیرامون دندان می شوند.
  • عفونت بافت یا سلولیت
  • بروز عفونت های باکتریایی در زبان ، گلو و گونه می تواند به دلیل دندان عقل نهفته در لثه باشد.
  • استئومیلیت
  • این عفونت درون استخوان فک ظاهر می شود.
  • آبسه دندانی
  • ممکن است به دلیل وجود عفونت باکتریایی ، دندان عقل یا بافت اطراف آن چرک کند. این عفونت در نهایت منجر به آبسه دندان خواهد شد.
  • تومور های خوش خیم و کیست ها
  • در برخی موارد نادر ممکن است دندان عقلی که در لثه وجود دارد موجب بروز کیست شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر یک از بیماری ها ذکر شده به مقاله مرتبط که در سایت وجود دارد مراجعه فرمایید.

زمان مناسب برای جراحی دندان عقل نهفته

به طور طبیعی معمولا در سنین نوجوانی ریشه های دندان تشکیل می شوند، بنابراین توصیه می شود در این زمان برای جراحی دندان عقل نهفته اقدام نمایید.

در این زمان حدود دو سوم ریشه دندان تشکیل شده و به همین دلیل کشیدن دندان عقل کمترین عوارض را در پی خواهد داشت. با گذشت زمان و افزایش سن ، ریشه های دندان رشد کرده و ممکن است دندان ها تغییر شکل دهند. در این حالت کشیدن دندان ممکن است با مشکل مواجه شود و دوره نقاهت نیز طولانی تر خواهد بود.

دلایل حساس شدن دندان ها

گاهی دندان ها در مقابل عواملی همچون گرما و سرما ، غذا های تند ، نوشیدنی های سرد و حتی وزش باد حساس می شوند و دچار دندان درد خواهند شد. از جمله عواملی که سبب حساسیت دندان ها می شوند عبارتند از:

استفاده بیش از حد از دهانشویه : دهانشویه دارای مقداری مواد اسیدی است که در صورت مواجهه بیش از حد آن با دندان ، مینای دندان را از بین می برد. در این شرایط دندان ها به مواد غذایی گرم و سرد حساس شده و احساس ناخوشایندی را به همراه دارد. دندانپزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که از دهانشویه هایی استفاده کنند که حاوی فلوراید خنثی هستند تا از میزان حساسیت آن ها کاسته شود.

• استفاده بیش از حد از سفید کننده ها

زمانی که از مواد سفید کننده و جرم گیر دندان به صورت مداوم استفاده می شود ، سبب حساس شدن دندان ها خواهد شد. چرا که این مواد حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی بوده و آسیب شدیدی به مینای دندان می زند. بنابراین از استفاده بیش از حد آن ها خودداری نمایید. خمیر دندان های حاوی پروکسید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. توصیه می شود پیش از انجام اقدامات سفید کننده دندان همچون جرمگیری و روکش دندان حتما با دندان پزشک خود مشورت نمایید.

• تحلیل لثه

با تحلیل لثه و عقب نشی آن ، حساس شدن ریشه دندان امری بدیهی است. در واقع ریشه دندان حاوی مجرا های کوچکی است که در هر یک از آن ها تعداد بالایی عصب مرکزی وجود دارد ؛ اما لثه روی آن ها را پوشانده و از دندان و ریشه آن محافظت می کند. اما زمانی که لثه تحلیل برود و ریشه نمایان گردد ، مواد غذایی با عصب مرکزی برخورد می کند و این موضوع سبب دندان درد خواهد شد.

سایر دلایل حساس شدن دندان

1. مصرف مواد غذایی اسیدی