یکی از عارضه هایی که هیچ فردی تحمل آن را ندارد، دندان درد است. در این شرایط می توان از اسپری ها، دارو های تسکین دهنده، شستشو با مواد ضد عفونی کننده و غیره استفاده کرد، اما تمامی این درمان ها مقطعی می باشند. در این شرایط بیمار حتما باید به دندانپزشکی خوب عالی مراجعه کند، اگر پوسیدگی دندان ها شدید باشد بهترین دندانپزشک از عصب کشی دندان جهت برطرف کردن درد دندان استفاده می کند. شاید تاکنون شما عزیزان جمله “به عصب رسیده است” را شنیده باشید این جمله به این معناست که پوسیدگی دندان به گونه ای گسترش پیدا کرده که به قسمت عصب دندان رسیده است. در چنین شرایطی درد بیمار ضربان دار و غیر قابل تحمل می باشد. اگر پوسیدگی به عصب دندان برسد دندان ها حساس می شوند به گونه ای که در مقابل غذا های سرد یا گرم از خود واکنش هایی نشان می دهند که حتی با مصرف مسکن نیز برطرف نمی شود. اگر شما نیز تا کنون با این درد مواجه شدید اید و می خواهید راه های درمان آن را بدانید یا بدانید که عصب کشی چه زمانی نیاز می شود و چگونه انجام می شود بهتر است این مقاله از سایت کلینیک دندانپزشکی مهرویلا واقع در کرج را مطالعه نمایید.

عصب کشی دندان درد دارد ؟

اغلب افراد تصور می کنند که عصب کشی درد دارد در صورتی که این باور کاملا غلط است و این فرآیند درمانی تحت بیحسی موضعی انجام می شود و بیمار حین درمان دردی را احساس نمی کند. شما عزیزان می توانید برای بهره مندی از بهترین نتیجه پس از درمان به کلینیک دندانپزشکی مهرویلا واقع در کرج مراجعه کنید. حضور دندانپزشکان و جراحان حاذق و با تجربه در این کلینیک می تواند نتیجه بسیار مطلوبی را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. اگر علاقه مند هستید که این درمان را با ما تجربه کنید با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عصب کشی :

• تا زمانی که اثرات دارو بیحسی وجود دارد از خوردن و جویدن پرهیز کنید.
  • در صورتی که درد داشتید می توانید از مسکن هایی که دندانپزشک برای شما عزیزان تجویز کرده است استفاده کنید.
  • دندان پزشکان و متخصصان مجرب بهترین کلینیک دندانپزشکی کرج توصیه می کنند پس از انجام عصب کشی دندان برای مدتی از سمت دیگر فک خود جهت جویدن غذا ها استفاده کنید.
  • از مصرف آدامس، شیرینی ها و خوراکی هایی که چسبندگی دارند پرهیز کنید.
  • پس از گذشت دو ساعت می توانید از غذا های نرم استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که غذا دمای متعادل داشته باشد.
  • برای شستشو بهتر است از محلول آب نمک استفاده کنید.
  • مراقبت های بسیاری وجود دارند که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

عصب کشی چقدر طول میکشد ؟

مدت زمان انجام عصب کشی دندان و تعداد جلساتی که برای این درمان نیاز است به دندان ها و میزان پوسیدگی آن ها بستگی دارد. جهت اطلاع از این امر می توانید با دندانپزشکان مجموعه ما یک جلسه مشاوره داشته باشید. طی این جلسه مشاوره تمامی ابهامات شما عزیزان برطرف می شود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای عصب کشی دندان ها چقدر است؟

معمولا هر جلسه بسته به اینکه کانال های دندان ها به چه تعداد هستند ، نوع درمان ( اولیه یا مجدد ) و پیچیدگی آن بین نیم تا یک ساعت و نیم به طول می انجامد. چنانچه دندان فاقد عفونت یا پیچیدگی خاصی باشد؛ در یک جلسه می توان درمان را انجام داد. اما در مواقعی که دندان عفونت کرده باشد ، لازم است که داخل دندان با استفاده از مواد دارویی ضدعفونی شوند. در این شرایط مرحله دوم و پر کردن ریشه دندان به جلسه بعدی موکول خواهد شد.

عصب کشی دندان قیمت 1400 و 1401 در کرج

هزینه این درمان پس از معاینه مشخص می گردد. شما عزیزان می توانید برای معاینه و آگاهی از این هزینه با شماره هایی که در سایت وجود دارند با کلینیک دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

آیا درمان جایگزینی به جای عصب کشی وجود دارد؟

تنها راه جایگزین برای دندانی که نیاز به عصب کشی دندان دارد ، کشیدن آن است. اما همیشه حفظ دندان در درجه اول قرار دارد. زمانی که دندان حفظ می شود، از بروز یک سری مشکلات که ممکن است بعدا پدید آید ، جلوگیری خواهد شد. این مشکلات عبارتند از : مشکل در جویدن ، به حرکت درآمدن دندان های اطراف ، از بین رفتن حجم و دانسیته استخوان فک و غیره. همچنین حفط دندان ، انجام RCT و ترمیم آن از نظر اقتصادی نسبت به بریج یا ایمپلنت نیز بهتر است.

عصب کشی دندان

آیا با انجام عصب کشی دندان طول عمر دندان کاهش می یابد؟

در صورتی که عصب کشی توسط دندانپزشک حاذق و با تجربه انجام شود و ترمیم مناسبی به روی تاج دندان قرار گیرد ، دندانی که تحت عصب کشی و ترمیم قرار گرفته همانند سایر دندان های طبیعی و سالم ماندگاری دارند. توصیه می شود برای افزایش طول عمر دندان خود ، به طور کامل بهداشت دهان و دندان را با استفاده از مسواک و نخ دندان رعایت کنید.

در برخی موارد ممکن است حتی پس از گذشت چند ماه یا چند سال از انجام عصب کشی نیز فرد متحمل درد شود. در این شرایط با انجام رادیوگرافی باید منشا و علل بروز درد مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه علت درد انجام عصب کشی دندان  ناقص باشد می توان با عصب کشی مجدد به حفظ دندان کمک کرد.

عصب کِشی درست است یا عصب کُشی؟

در واقع عصب کِشی یا عصب کُشی لغت عامیانه است که برای ترجمه Root Canal Therapy مورد استفاده قرار می گیرد. طی این روش بافت همبند داخل دندان که شامل اعصاب است ، هم کشیده شده و هم کشته می شود. اما ترجمه درست و لغوی Root Canal Therapy درمان ریشه دندان می باشد.

بریج چیست؟

بریج دندان برای اتصال میان دو دندانی که از یکدیگر فاصله دارند استفاده می شود. همچنین در شرایطی که یک دندان کنده شده باشد می توان بریج را جایگزین آن کرد. اما علی رغم اینکه بسیاری از بیماران از بریج استقبال می نمایند و برخی از دندانپزشکان از آن استفاده می کنند ، آگاهی از معایب و مشکلات بریج خالی از لطف نیست. این مشکلات عبارتنداز :

• طول عمر کوتاه :

بریج طول عمر کوتاهی داشته و پس از مدتی چسب آن شل شده و روکش لق می شود. بنابراین بیمار باید برای درمان مجدد اقدام نماید که مشکلات و هزینه های بعدی را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است در این شرایط بیمار نباید از مواد غذایی بسیار سفت استفاده کند.

• نیازمند مراقبت ویژه :

زمانی که از بریج استفاده می شود ، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع اگر به خوبی از دندان ها مراقبت نشود احتمال پوسیدگی دندان و در نتیجه انجام عصب کشی دندان بر روی دندان دیگر وجود دارد که سبب از دست رفتن مقاومت بریج خواهد شد. در نتیجه علاوه بر دندان پایه ، بریج هم نیاز به ترمیم پیدا می کند. لازم به ذکر است بیمار باید هر 6 ماه یکبار و حداکثر سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه نماید تا روکش ها معاینه شوند.

• استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوص :

زمانی که از بریج استفاده می شود ، بیمار نمی تواند از مسواک و نخ دندان معمولی استفاده کند. به همین جهت افراد باید درباره نوع وسایل تمیز کننده و نحوه استفاده از آن ها با دندانپزشک خود مشورت نمایند.

• حساسیت به گرما و سرما :

این عارضه تا مدتی پس از درمان طبیعی است. اما اگر پس از گذشت یک ماه برطرف نشد ، لازم است عصب کشی دندان  و روت کانال  انجام شود و باید دندان و فک بیمار تحت معاینه قرار گیرد. از همین رو توصیه می شود قبل از این که پوسیدگی دندانتان شدت یابد به یک کلینیک دندانپزشکی خوب در کرج یا شهر محل زندگی خود مراجعه کنید.

• به وجود آمدن خط سیاه در انتهای بریج :

در لبه های بریج قسمتی فلزی وجود دارد که از تجمع مواد غذایی در لثه جلوگیری کرده و به سلامت آن کمک می کند. اما این قسمت فلزی در محل اتصال بین لبه روکش بریج و لثه خطی سیاه و خاکستری ایجاد می کند که چندان ظاهر زیبایی نداشته و خوشایند نیست.

فیلم عصب کشی دندان