یکی از عارضه هایی که هیچ فردی تحمل آن را ندارد، دندان درد است. در این شرایط می توان از اسپری ها، دارو های تسکین دهنده، شستشو با مواد ضد عفونی کننده و غیره استفاده کرد، اما تمامی این درمان ها مقطعی می باشند. در این شرایط بیمار حتما باید به دندانپزشکی خوب عالی مراجعه کند، اگر پوسیدگی دندان ها شدید باشد بهترین دندانپزشک از عصب کشی دندان جهت برطرف کردن درد دندان استفاده می کند. شاید تاکنون شما عزیزان جمله “به عصب رسیده است” را شنیده باشید این جمله به این معناست که پوسیدگی دندان به گونه ای گسترش پیدا کرده که به قسمت عصب دندان رسیده است. در چنین شرایطی درد بیمار ضربان دار و غیر قابل تحمل می باشد. اگر پوسیدگی به عصب دندان برسد دندان ها حساس می شوند به گونه ای که در مقابل غذا های سرد یا گرم از خود واکنش هایی نشان می دهند که حتی با مصرف مسکن نیز برطرف نمی شود. اگر شما نیز تا کنون با این درد مواجه شدید اید و می خواهید راه های درمان آن را بدانید یا بدانید که عصب کشی چه زمانی نیاز می شود و چگونه انجام می شود بهتر است این مقاله از سایت کلینیک دندانپزشکی مهرویلا واقع در کرج را مطالعه نمایید.

 

عصب کشی دندان

 

عصب کشی دندان درد دارد ؟

اغلب افراد تصور می کنند که عصب کشی درد دارد در صورتی که این باور کاملا غلط است و این فرآیند درمانی تحت بیحسی موضعی انجام می شود و بیمار حین درمان دردی را احساس نمی کند. شما عزیزان می توانید برای بهره مندی از بهترین نتیجه پس از درمان به کلینیک دندانپزشکی مهرویلا واقع در کرج مراجعه کنید. حضور دندانپزشکان و جراحان حاذق و با تجربه در این کلینیک می تواند نتیجه بسیار مطلوبی را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. اگر علاقه مند هستید که این درمان را با ما تجربه کنید با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عصب کشی در کرج

  • برای شستشو بهتر است از محلول آب نمک استفاده کنید.
  • از مصرف آدامس، شیرینی ها و خوراکی هایی که چسبندگی دارند پرهیز کنید.
  • مراقبت های بسیاری وجود دارند که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.
  • تا زمانی که اثرات دارو بیحسی وجود دارد از خوردن و جویدن پرهیز کنید.
  • در صورتی که درد داشتید می توانید از مسکن هایی که دندانپزشک برای شما عزیزان تجویز کرده است استفاده کنید.
  • پس از گذشت دو ساعت می توانید از غذا های نرم استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که غذا دمای متعادل داشته باشد.
  • دندان پزشکان و متخصصان مجرب بهترین کلینیک دندانپزشکی مهرویلا در کرج  توصیه می کنند پس از انجام عصب کشی دندان برای مدتی از سمت دیگر فک خود جهت جویدن غذا ها استفاده کنید.

 

عصب کشی دندان

مراحل درمان ریشه دندان در کلینیک مهرویلا

به طور کلی درمان ریشه دندان در چهار مرحله انجام می شود ، در مرحله اول دستیابی به کانال انجام شده ، سپس مرحله دوم تعیین کردن طول رشته و سپس مرحله سوم تمیز کردن و شکل دادن به کانال و مرحله چهارم پر کردن کانال نام دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

  • مرحله اول

در ابتدا به منظور انجام بررسی های لازم ، توصیه می شود تا عکس رادیولوژی از دندان ها تهیه شود. این امر سبب می شود تا در پروسه درمانی ، ریشه دندان فرد دچار اسیب نشود و از دارو های بی حسی مناسبی برای آن ها استفاده شود. البته درد موجود در دندان در این مواقع ممکن است به علت آبسه و عفونت بسیار زیاد دندان باشد. پس از انجام بی حسی ، میله ای پلاستیکی به منظور خروج آب دهان داخل دهان قرار داده می شود ، سپس پوسیدگی های ایجاد شده بر روی دندان برداشته شده و عاج دندان به منظور دسترسی به ساقه پالپ دندان باز می شود.

نکته: در این مرحله با استفاده از ابزاری مخصوص ، عفونت های موجود برداشته می شوند.

  • مرحله دوم 

پس از برداشت پالپ آسیب دیده در محله ابتدایی ، کانال ریشه تخلیه و پاکسازی می شود. بسیار مهم است که در این مرحله تمامی نواحی دندان به خصوص قسمت های داخلی کانال از هرگونه عفونت پاکسازی و خشک شوند. در این مرحله ممکن است درمان به چند جلسه نیاز داشته باشد که داخل دندان به صورت موقت پر شده و سپس تخلیه می شود تا دندان از مواد غذایی و بزاق در امان باشد.

  • مرحله سوم

پس از تخلیه تمامی عفونت ها به صورت کامل و خشک کردن دندان در این مرحله کانال دندان پر می شود. در این مرحله ممکن است نیاز باشد تا از مواد بی حسی استفاده شود. در این مواقع از مواد مخصوص پر کننده دندان استفاده شده تا بتواند از ریشه و کانال دندان در برابر بزاق و نفوذ هر ماده خارجی محافظت کند.

  • محله چهارم

مرحله نهایی همان ترمیم دندان می باشد ، زیرا در این مواقع دندان به علت پوسیدگی بسیار ضعیف شده و به صورت بسیار زیاد پر شده است ، لازم است تا به منظور حفاظت از آن در برابر اسیب های پیش رو و کمک به بازگشت دندان به عملکرد گذشته خود ترمیم دندان نیز انجام شود. ترمیم با استفاده از ایجاد یک روش دندان انجام شده که باعث ایجاد یک جلوه طبیعی می شود. روکش های دندانی معمولا از جنس طلا  و پرسلاین هستند . پس از عصب کشی دندان و قرار دادن روکش دندان ، افراد می توانند فعالیت های روزمره خود و مصرف مواد غذایی را آغاز کنند.

نکته: توجه داشته باشید که روز های ابتدایی پس از درمان ریشه دندان ، دندان ها بسیار حساس خواهند شد که با کوچکترین سرما و گرما و جوید افراد درد را احساس خواهند کرد . البته این عارضه به مرور و با مصرف مسکن نیز بهبود پیدا خواهد کرد ، در غیر این صورت جهت درمان آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نحوه انجام روکش دندان عصب کشی شده چه گونه است ؟

ابتدا باید بدانید که روکش دندان عصب کشی شده به چه دلیل نیاز پیدا می کند ؟ برای پاسخ به سوالتان باید بدانید که دندان بیمار بعد از عصب کشی ساختار شکننده ای دارد به همین دلیل در مواردی لازم است که این دندان ها جهت محکم شدن روکش شوند که مراحل انجام این پروسه نیز شامل :

بی حسی دندان ها : در انجام اینکار به دلیل نزدیک شدن بیش از حد ابزار های عصب کشی به دندان بهتر است که جراح از بی حسی استفاده کند .

تصویر برداری و گزینش رنگ اولیه : در نظر داشته باشید که لابراتوری که وظیفه ساختن روکش دندان ها را بر عهده دارد نیازمند مواردی نظیر یک مدل از ساختار منحنی دندان ، قوس فک بالا و پایین و ناحیه دقیق رویش دندان ها نیاز خواهد داشت ؛  اما در صورتی که به گزینش روکش سرامیکی اقدام کرده اید پیش از آماده سازی دندان پزشک به رنگ دقیق دندان های بیمار نیاز خواهد داشت .

آماده سازی دندان ها : بمنظور آماده سازی دندان ها و نحوه صحیح قرارگیری روکش روی آنها ، پزشک باید با کاهش دادن قسمت پایین زیر روکش به این هدف کمک بسزایی بکند .

تهیه تصویر نهایی : تصویر برداری رادیولوژی دندان آنقدر پر اهمیت است که کوچکترین نقصی می تواند منجر به تولید روکشی شود که اندازه آن مناسب نیست در نتیجه با تهیه کردن تصویر نهایی گام بزرگی در نحوه صحیح قرار دادن روکش دندان بر می داریم.

روکش موقت : پزشک برای محافظت از دندان های عصب کشی شده در مواردی با قرار دادن روکش موقت از قرار گیری دندان ها در برابر دما و فشار زیاد جلوگیری می کنند .

قرار دادن روکش دائمی : آماده شدن روکش دائمی اندکی زمان می برد و ممکن است در مواردی دندان ها از قبل آماده شده اما روکش همچنان در حال ساخت باشد .

ارزیابی نهایی قرار گیری دندان ها روی هم : در آخر پزشک به بررسی نحوه قرار گیری دندان های روکش شده بر روی دندان های مقابل می پردازد زیرا اگر روکش ها بلند باشد درد و حسایست زیادی را به همراه خواهند داشت .

آیا درمان جایگزینی به جای عصب کشی وجود دارد؟

تنها راه جایگزین برای دندانی که نیاز به عصب کشی دندان دارد ، کشیدن آن است. اما همیشه حفظ دندان در درجه اول قرار دارد. زمانی که دندان حفظ می شود، از بروز یک سری مشکلات که ممکن است بعدا پدید آید ، جلوگیری خواهد شد. این مشکلات عبارتند از : مشکل در جویدن ، به حرکت درآمدن دندان های اطراف ، از بین رفتن حجم و دانسیته استخوان فک و غیره. همچنین حفط دندان ، انجام RCT و ترمیم آن از نظر اقتصادی نسبت به بریج یا ایمپلنت نیز بهتر است.

 

عصب کشی دندان

 

آیا با انجام عصب کشی دندان طول عمر دندان کاهش می یابد؟

در صورتی که عصب کشی توسط دندانپزشک حاذق و با تجربه انجام شود و ترمیم مناسبی به روی تاج دندان قرار گیرد ، دندانی که تحت عصب کشی و ترمیم قرار گرفته همانند سایر دندان های طبیعی و سالم ماندگاری دارند. توصیه می شود برای افزایش طول عمر دندان خود ، به طور کامل بهداشت دهان و دندان را با استفاده از مسواک و نخ دندان رعایت کنید. در برخی موارد ممکن است حتی پس از گذشت چند ماه یا چند سال از انجام عصب کشی نیز فرد متحمل درد شود. در این شرایط با انجام رادیوگرافی باید منشا و علل بروز درد مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه علت درد انجام عصب کشی دندان  ناقص باشد می توان با عصب کشی مجدد به حفظ دندان کمک کرد.

تفاوت عصب کشی دندان جلو با دندان آسیاب و یا عقل چیست ؟

متخصص برای شروع پروسه عصب کشی سوراخی را در تاج دندان ، برای دسترسی به پالپ ایجاد می نماید. محل ایجاد سوراخ ها در دندان های جلو و عقب متفاوت است. برای دندان های جلو ، پروسیجر درمانی در سطح پشتی دندان ایجاد می شود ، پس از اتمام کار حفره ایجاد شده با مواد پر کننده دندان بسته می گردد. این مواد اغلب موقتی بوده و تا زمان آماده سازی روکش دندان ها چسبانده خواهد شد. با این تفاسیر، گاهی اوقات پس از عصب کشی دندان ، اعمال روکش برای دندان های جلویی ضرورت ندارد زیرا فشار زیادی بر این دندان ها وارد نمی شود. در خصوص فرایند روکش کردن دندان جلویی ، دقت در زیبایی ترمیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اختلاف رنگ آن با دندان های دیگر زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی دیگر از  تفاوت های بارز و مهم این دو دندان ، تعداد ریشه های آن ها است ،دندان های جلویی دارای ریشه های کمتری هستند. در حین عصب کشی دندان های آسیاب سوراخ ها در سطح بالایی آن ها ایجاد می شود ، در واقع حفره در سطحی از دندان که با آن غذا را می جویم ایجاد خواهد شد. پس از خاتمه پروسیجر، به علل ورود فشار های زیاد به دندان های عقب ، اغلب روکش ها برای جلوگیری از شکستن و خرد شدن دندان الزامیست. معمولا دندان های آسیاب دارای دو الی  سه ریشه هستند ، که هر کدام حاوی یک الی  دو مجرای مجزا می باشند ، هر چه تعداد ریشه ها بیشتر باشد ، درمان عصب کشی طولانی تر خواهد شد..

عصب کِشی درست است یا عصب کُشی؟

در واقع عصب کِشی یا عصب کُشی لغت عامیانه است که برای ترجمه Root Canal Therapy مورد استفاده قرار می گیرد. طی این روش بافت همبند داخل دندان که شامل اعصاب است ، هم کشیده شده و هم کشته می شود. اما ترجمه درست و لغوی Root Canal Therapy درمان ریشه دندان می باشد.

 

عصب کشی دندان

 

بریج چیست؟

بریج دندان برای اتصال میان دو دندانی که از یکدیگر فاصله دارند استفاده می شود. همچنین در شرایطی که یک دندان کنده شده باشد می توان بریج را جایگزین آن کرد. اما علی رغم اینکه بسیاری از بیماران از بریج استقبال می نمایند و برخی از دندانپزشکان از آن استفاده می کنند ، آگاهی از معایب و مشکلات بریج خالی از لطف نیست. این مشکلات عبارتنداز :

  • طول عمر کوتاه 

بریج طول عمر کوتاهی داشته و پس از مدتی چسب آن شل شده و روکش لق می شود. بنابراین بیمار باید برای درمان مجدد اقدام نماید که مشکلات و هزینه های بعدی را در پی خواهد داشت. لازم به ذکر است در این شرایط بیمار نباید از مواد غذایی بسیار سفت استفاده کند.

  • نیازمند مراقبت ویژه 

زمانی که از بریج استفاده می شود ، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع اگر به خوبی از دندان ها مراقبت نشود احتمال پوسیدگی دندان و در نتیجه انجام عصب کشی دندان بر روی دندان دیگر وجود دارد که سبب از دست رفتن مقاومت بریج خواهد شد. در نتیجه علاوه بر دندان پایه ، بریج هم نیاز به ترمیم پیدا می کند. لازم به ذکر است بیمار باید هر 6 ماه یکبار و حداکثر سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه نماید تا روکش ها معاینه شوند.

  • استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوص 

زمانی که از بریج استفاده می شود ، بیمار نمی تواند از مسواک و نخ دندان معمولی استفاده کند. به همین جهت افراد باید درباره نوع وسایل تمیز کننده و نحوه استفاده از آن ها با دندانپزشک خود مشورت نمایند.

  • حساسیت به گرما و سرما 

این عارضه تا مدتی پس از درمان طبیعی است. اما اگر پس از گذشت یک ماه برطرف نشد ، لازم است عصب کشی دندان  و روت کانال  انجام شود و باید دندان و فک بیمار تحت معاینه قرار گیرد. از همین رو توصیه می شود قبل از این که پوسیدگی دندانتان شدت یابد به یک کلینیک دندانپزشکی خوب در کرج کلینیک مهرویلا یا شهر محل زندگی خود مراجعه کنید.

  • به وجود آمدن خط سیاه در انتهای بریج 

در لبه های بریج قسمتی فلزی وجود دارد که از تجمع مواد غذایی در لثه جلوگیری کرده و به سلامت آن کمک می کند. اما این قسمت فلزی در محل اتصال بین لبه روکش بریج و لثه خطی سیاه و خاکستری ایجاد می کند که چندان ظاهر زیبایی نداشته و خوشایند نیست.

 فیلم عصب کشی دندان

علائم عفونت در پالپ دندان چیست ؟

از شایع ترین نشانه های وجود عفونت پالپ در دندان و نیاز فرد به عصب کشی دندان ، به شرح زیر می باشد

  1. لقی دندان
  2. تورم و احساس گرما در لثه ها
  3. احساس درد متوسط الی شدید در دندان هنگام جویدن غذا
  4. احساس درد در هنگام نوشیدن مواد خیلی سرد و یا خیلی گرم
  5. تریسموس ، بیماری که به نام قفل فک نیز شناخته می شود

عصب کشی چقدر زمان میبرد ؟

مدت زمان انجام عصب کشی دندان و تعداد جلساتی که برای این درمان نیاز است به دندان ها و میزان پوسیدگی آن ها بستگی دارد. جهت اطلاع از این امر می توانید با دندانپزشکان مجموعه ما یک جلسه مشاوره داشته باشید. طی این جلسه مشاوره تمامی ابهامات شما عزیزان برطرف می شود . باید بدانید که مدت زمان انجام عصب کشی دندان ، وابسته به تعداد کانال های آن می باشد . در واقع دندان های جلو دارای یک کانال بوده و دندان های عقب دو تا سه کانال دارند . همین موضوع زمان انجام عصب کشی را متغیر می سازد ؛ زیرا رفع مشکلات پالپ و ریشه دندان های جلو ، سریع تر از دندان های پشتی انجام می شود .البته لازم به ذکر است که در حالت استاندارد ، عصب کشی در مدت زمانی حدود 30 تا 90 دقیقه انجام خواهد شد .

عصب کشی مجدد دندان ها چیست ؟

لازم به ذکر است که عصب کشی مجدد دندان ها به دلیل عدم موفقیت دندان پزشک در تعمیر دندان ها انجام می شودکه به دلایلی نظیر :

ساختار پیچیده کانال ریشه : باید بدانید که کانال ها و ریشه دندان ها در اشکال مختلف وجود داشته که پزشک بی تجربه ممکن است در تشخیص آن ها با مشکل مواجه شود . حتی در مواردی نیز دیده شده است که باکتری ها می توانند در نواحی پیچیده و باریک ریشه های دندان پنهان شوند .

تاخیر پزشک در جایگذاری روکش روی دندان ها : توجه داشته باشد که بهتر است بلافاصله بعد از عصب کشی دندان ، پزشک روکش ها را جایگذاری کرده تا مانع از ورود باکتری به دندان های اسیب پذیر شود .

آلودگی های و باکتری های بزاق : دندان پزشک باید در پروسه پر کردن دندان ها دقت عمل لازم را داشته باشد تا احتمال وارد شدن بزاق آلوده به داخل دندان ها کاهش یابد .

ایجاد مشکل در ترمیم دندان ها : در صورتی که ماده پر کننده دندان ها شل بوده و یا روکش ها ترک داشته باشند ، احتمال ایجاد عفونت در جدید بسیار افزایش می یابد .

 

تعداد جلسات مورد نیاز برای عصب کشی دندان ها چقدر است؟

معمولا هر جلسه بسته به اینکه کانال های دندان ها به چه تعداد هستند ، نوع درمان ( اولیه یا مجدد ) و پیچیدگی آن بین نیم تا یک ساعت و نیم به طول می انجامد. چنانچه دندان فاقد عفونت یا پیچیدگی خاصی باشد؛ در یک جلسه می توان درمان را انجام داد. اما در مواقعی که دندان عفونت کرده باشد ، لازم است که داخل دندان با استفاده از مواد دارویی ضدعفونی شوند. در این شرایط مرحله دوم و پر کردن ریشه دندان به جلسه بعدی موکول خواهد شد.

عصب کشی دندان قیمت 1402 در کرج

هزینه این درمان پس از معاینه مشخص می گردد. شما عزیزان می توانید برای معاینه و آگاهی از این هزینه با شماره هایی که در سایت وجود دارند با کلینیک دندانپزشکی مهرویلا تماس بگیرید.