21 اکتبر

درمان پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان : می توان گفت تمامی افراد دچار پوسیدگی دندان می شوند، اما این پوسیدگی در هر فردی در یک برهه خاص اتفاق می افتد. پوسیدگی به معنای خرابی دندان ها می باشد و زمانی که رخ می دهد بر روی مینا و عاج دندان ها تاثیر بسزایی می گذارد.

درمان پوسیدگی دندان یکی از درمان هایی است که در دندانپزشکی ها انجام می شود.

شاید تصور می کنید سالمندان از این عارضه مستثنا هستند در صورتی که این گونه نیست و علت پوسیدگی در دندان های آنان مصرف برخی دارو ها می باشد. ابتدایی ترین کار برای درمان پوسیدگی های دندان رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی از یک رژیم غذایی مطلوب می باشد.

درد می تواند یکی از علائم وجود پوسیدگی در دندان هایتان باشد. دندانپزشکان حاذقی که در کلینیک ما حضور دارند، معتقد هستند با رعایت بهداشت و معاینه منظم دندان ها می توان از این عارضه پیشگیری کرد.

اگر دندان های تان دچار پوسیدگی شد به آن بی توجهی نکنید، زیرا به مرور زمان بهبود پیدا نمی کند بلکه میزان پوسیدگی بیشتر نیز می شود.

پوسیدگی دندان :

با پرکردن دندان ها می توانید این مشکل را برطرف کنید، اما در صورتی که پوسیدگی دندان ها عمیق شوند پرکردن پاسخ گو نمی باشد و لازم است توسط عصب کشی درمان شوند.

در شرایطی که پوسیدگی دندان عمیق باشد و به آن رسیدگی نکنید و پس از گذشت زمان بسیاری به دندانپزشکی مراجعه کنید، در این مواقع باید دندان را کشید.

تمامی موارد درمانی ذکر شده به همراه درمان های بسیار دیگر در کلینیک ما انجام می شود. برای مراجعه با شماره هایی که در سایت وجود دارند تماس بگیرید.

دندان ها چگونه پوسیده می شوند؟

پوسیدگی و خرابی دندان ها هنگامی اتفاق می افتد که ذره های غذای دارای قند و نشاسته که حاصل از نان، غلات، شیر، نوشابه، میوه ها، آبنبات و غیره می باشد بر روی دندان ها باقی بمانند.

باکتری هایی که در داخل دهان حضور دارند مراحل هضم این مواد را انجام می دهند و آن ها را به اسید تبدیل می کنند.

باکتری ها به همراه اسید و ذرات غذا و بزاق دهان پلاک را تشکیل می دهند. این پلاک ها بر روی دندان ها می چسبند و مینا دندان را تجزیه می کنند، در انتها حفره هایی بر روی دندان ها ایجاد می شود که از آن ها به عنوان کرم خوردگی یا پوسیدگی یاد می کنند.

علائم پوسیدگی دندان

از شایع ترین علائم درد دندان ، حساست دندان ها به سرما، گرما، شیرینی، فشار و علائم دیگر آن طعم و بوی بد دهان است. اگر پوسیدگی به موقع درمان نشود و به عصب و ریشه برسد عصب دندان می میرد و در انتها آبسته اتفاق می افتد.

درمان پوسیدگی دندان

درمان این عارضه با پرکردن دندان ، روکش دندان ، عصب کشی دندان انجام پذیر است که در مقالات بعدی به صورت جامع درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

هزینه درمان پوسیدگی دندان

این هزینه به میزان پوسیدگی دندان و فرایند درمانی و دیگر موارد بستگی دارد. برای اطلاع از این هزینه به کلینیک ما مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از عصب کشی

به طور کلی عصب کشی برای درمان ریشه دندان آسیب دیده که دارای عفونت بوده و پوسیده شده انجام می شود. طی این درمان ابتدا کانال ریشه و پالپ هایی که در آن وجود دارند، ضدعفونی می شوند و توسط مواد جایگزین پر خواهند شد.

از آنجایی که عصب دندان عفونت کرده و پوسیدگی به قسمت درونی دندان می رسد، عصب کشی دندان دردناک بوده به همین دلیل استفاده از دارو های بی حسی در حین درمان ضروری است.

این درد حین انجام فرآیند درمان ریشه به کمک ماده بی حس کننده کنترل می شود اما پس از اتمام عصب کشی و از بین رفتن اثر ماده بی حسی ، کمی درد وجود دارد که پس از چند روز برطرف خواهد شد.

رعایت اقدامات بعد از عصب کشی به بیمار کمک می کند تا چندین سال نیازی به ترمیم مجدد نداشته باشد. توصیه می شود بدین منظور به دندانپزشک با تجربه و متخصص مراجعه فرمایید، چرا که این درمان پیچیده بوده و درمان باید با نهایت دقت انجام شود.

درمان پوسیدگی دندان

مراقبت های بعد از عصب کشی عبارتند از :

• تا زمانی که در فک ، لب یا زبان خود احساس بی حسی ای که ناشی از ماده بی حس کننده است را داشتید، از جویدن پرهیز کنید.
  • داشتن درد پس از عصب کشی دندان امری طبیعی و موقتی بوده و ممکن است در هر فرد به صورت مختلفی بروز کند. در صورت داشتن احساس درد شدید می توانید از دارو های مسکنی که دندانپزشک برای شما تجویز نموده استفاده کنید.
  • بعد از عصب کشی حداقل تا 24 ساعت از قسمت مخالف فک خود برای خوردن و جویدن غذا استفاده کنید.
  • خوردن آدامس ، شیرینی و خوراکی های چسبنده ممنوع می باشد.
  • از خوردن خوراکی های خیلی سرد و خیلی داغ خودداری نمایید. پس از دو ساعت خوردن غذاهای نرم با دمای مناسب مانعی ندارد.
  • تا زمانی که روکش اصلی به روی دندان قرار نگرفته ، استفاده از نخ دندان الزامیست. همچنین به آرامی و با احتیاط مسواک بزنید، چرا که دیواره آن ها شکننده می باشد.
  • استفاده از محلول شستشو آب و نمک در کاهش تورم و درد دندان موثر است.
  • بعد از اینکه عصب کشی انجام شد، همیشه مراقب دندان خود باشید و بهداشت دهان دندان را رعایت نمایید. چرا که دیگر در دندان رشته انتقال حس موجود نیست و متوجه درد نخواهید شد، به همین دلیل بدون آن که متوجه آن شوید دندان پوسیده می شود.
  • بعد از عصب کشی ، به روی دندان روکش قرار خواهد گرفت، از این رو توجه داشته باشید که خوردن غذاهای سفت احتمال شکستن دندان را افزایش خواهد داد.
  • فشردن دندان ها به روی هم برای دندان هایی که تازه درمان شده اند مضر می باشد و منجر به ایجاد ترک های ریز در مینای دندان خواهد شد.

پانزده − 1 =