انواع روکش‌ های دندان

خدمات انواع روکش ‌های دندان ، در کلینیک مهرویلا بهترین کلینیک دندانپزشکی کرج ، انجام می شود. روکش یا پروتز دندان ، کلاهک فلزی یا سرامیکی یا ترکیبی از هر دوی آن می باشد که ، بر روی دندان ها قرار گرفته می شود. این روکش ها علاوه بر این که از دندان ها حفاظت می کنند ، موجب زیبایی آن ها نیز می شوند.

انواع روکش ‌های دندان

انواع روکش ‌های دندان

  • روکش های تمام فلزی

همان طور که از نام آن نیز مشخص است ، تماما از فلز تشکیل شده است ، که این فلز هم می تواند سفید و هم می تواند زرد باشد.

مزیت روکش های تمام فلزی : به دلیل این که تراش کمتری به دندان ها می دهد ، جزء بهترین نوع روکش های دندانی به حساب می آید. ناگفته نماند که این نوع روکش ، از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است.

  • روکش سرامیکی دندان

جنس این نوع روکش ها چینی است و از پرسلن تهیه شده اند.

مزیت روکش سرامیکی دندان : این نوع روکش ها در مقایسه با انواع دیگر خود طبیعی تر هستند ؛ زیرا از هیچ گونه فلزی در زیر آن ها استفاده نشده است. اگر فردی به آلیاژ هایی که در فلز وجود دارد ، حساسیت داشته باشد ،  می تواند از این روش استفاده کند.

انواع روکش های دندان سرامیکی

پرسلن جاکت کراون ، چیزی حدود یک قرن پیش با عنوان روکش تمام سرامیکی ساخته شده است ، که بسیار ضعیف می باشد ، به همین دلیل امروزه کاربرد چندانی ندارد.

پرسلن های مدرن : این نوع از روکش های سرامیکی ، با همه ی زیبایی های خود از استحکام بالایی برخوردار است.

  • روکش ترکیب سرامیک و فلز

آن چیزی که امروزه به عنوان قالب از آن ها ، در مطب های دندانپزشکی استفاده می شود ، همین نوع روکش است ، به گونه ای که بخش فلزی اطراف دندان را پوشش می دهد ، و به عنوان بخش مرکزی موجب استحکام روکش دندان می شود.

مزیت روکش ترکیب سرامیک و فلز : این نوع روکش ها در مقابل روکش های سرامیکی ، از استحکام بالایی برخوردار می باشد.

  • روکش دندان زیرکونیم

این نوع روکش تماما از سرامیک تشکیل شده است ، و توسط فریم های زیرکونیومی تقویت شده اند.

این روکش از نظر ساختاری ، مانند روکش های ترکیبی فلز و سرامیک می باشد ، با این تفاوت که از زیرکونیوم سفید رنگ ، به جای روکش استفاده خواهد شد.

مزیت روکش دندان زیرکونیم : فیتنس عالی ، در هر قسمت از دهان استحکام بالایی دارد ، دندان ها را از لحاظ زیبایی احیا می کند ، و نیز افرادی که به فلز آلرژی دارند ، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

انواع روکش ‌های دندان

مراقبت های انواع روکش های دندان

به طور معمول طول عمر روکش های دندان 10 الی 15 سال می باشد ؛ اما در صورت رعایت مراقبت های بعد از روکش دندان ، طول عمر آن از این مدت نیز بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است پس از ترمیم دندان و تا آماده شدن روکش دائمی ، به منظور محافظت از دندان در مقابل عوامل خارجی ، روکش موقتی به روی دندان قرار داده می شود. از این رو مراقبت از آن اهمیت بالایی خواهد داشت.

در ادامه به بررسی مراقبت های بعد از روکش موقتی و دائم ، خواهیم پرداخت.

مراقبت از روکش موقت

  • پس از چسباندن روکش موقت حداقل تا نیم ساعت از جویدن خودداری کنید. چرا که حداقل نیم ساعت زمان می برد چسب روکش عمل کند.
  • توجه داشته باشید که روکش های موقتی استحکام چندانی ندارند ، بنابراین از جویدن ته دیگ ، یخ ، ناخن و سایر مواد سخت خودداری کنید.
  • طی این مدت از جویدن آدامس و مواد چسبناک نیز پرهیز نمایید.
  • حساس شدن نسبت به غذاها سرد و گرم امری کاملا طبیعی بوده ، و معمولا با گذاشتن روکش دائمی برطرف می شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخودار می باشد. البته توجه داشته باشید که از مسواک نرم و به آرامی استفاده کنید. استفاده هر روز از نخ دندان از اهمیت بالایی برخودار است. البته بهتر است در اطراف روکش دندان موقتی از نخ دندان استفاده نکنید ؛ چرا که ممکن است روکش کنده شود.
  • به محض اینکه متوجه درآمدن روکش موقت شدید ، حتما به دندانپزشک خود مراجعه فرمایید.

انواع روکش ‌های دندان

مراقبت از انواع روکش های دندان دائمی

  • چسبیدن و عمل کردن چسب روکش دائمی ، حداقل 24 ساعت به طول می انجامد. بنابراین در این مدت از جویدن اجسام سخت خودداری کنید.
  • حساس شدن به غذاهای سرد و گرم پس از چند هفته برطرف خواهد شد.
  • به منظور افزایش طول عمر روکش دندان ، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
  • به صورت مرتب و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  • توصیه می شود هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • بهتر است روزی یک بار و قبل از خواب ، از دهان شویه استفاده نمایید. دهان شویه به از بین بردن ذرات چسبنده و جرم دندان کمک می کند.
  • ممکن است در روز های ابتدایی حس بدی به روکش جدید داشته باشید ، و فکر کنید که بالا تر از سایر دندان ها می باشد. این مسئله پس از گذشت چند روز برطرف خواهد شد.
  • پیشنهاد می شود هر 6 ماه یکبار ، به منظور چکاپ دندان خود به دندانپزشک مراجعه فرمایید.
  • در صورت درآمدن روکش دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید ، تا اقدامات لازم برای چسباندن مجدد روکش ها انجام شود.

کامپوزیت دندان

به طور کلی کامپوزیت نوعی لمینت دندان است که ، ساخته شده از ماتریکس رزینی بوده و برای زیبا سازی ، تغییر رنگ و مرتب کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. کامپوزیت ها به دو نوع ونیر و رزین تقسیم بندی می شوند. در حقیقت باید گفت که لمینت دندان شامل دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی می شود ، و نوع کامپوزیتی در مقایسه با نوع سرامیکی آن ، از ثبات رنگ کمتری برخوردار است ؛ اما از لحاظ هزینه به صرفه تر می باشد.

لازم به ذکر است از این مواد ، به منظور پر کردن دندان ها و درمان شکستگی دندان ها نیز استفاده می شود.

انواع روکش ‌های دندان

در حین روکش کردن دندان

ممکن است ؛ در حین روکش کردن دندان ، از داروی بی حسی موضعی استفاده شود ، اما در اغلب موارد نیازی نیست.
متخصص دندانپزشک ، معمولاً مقدار کمی از مینای دندان را از جلو و کناره های دندان بر می دارد ؛ این باعث می شود که روکش ها ، جا بیفتند تا دندان ها طبیعی به نظر برسند ؛ سپس ، از دندان قالب می گیرد و به آزمایشگاه دندانپزشکی ، ارسال می کند تا روکش متناسب با دندان را بسازند.

متخصص دندانپزشک ، ممکن است روکش های موقتی را در دندان قرار بدهد.

رنگ روکش ، با استفاده از راهنما ، با دندان های اطراف مطابقت داده می شود تا کاملا طبیعی به نظر برسد ؛ برای ترمیم جزئی دندان های جلویی ، می توان از یک ماده پر کننده به رنگ طبیعی ، استفاده کرد ؛ زمانی ، گزینه ای عالی است که دندان ، بتواند از مواد پرکننده پشتیبانی کند ، اما ممکن است ، برای گوشه های شکسته دندان ، خیلی خوب کار نکند ؛ همیشه ، یک اتصال بین دندان و مواد پر کننده ، وجود خواهد داشت.

در ویزیت بعدی ، متخصص دندانپزشک ، روکش ها را روی دندان ها ، قرار می دهد تا متناسب و شکل آن ها را بررسی کند ؛ پس از تنظیمات لازم ، دندان ها ، تمیز شده و در نهایت روکش به دندان ، متصل می شود.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

در اولین مرحله ابتدا دندان ها جرمگیری می شوند ، تا کاملا تمیز باشند. سپس باید دندان ها کاملا خشک شوند تا هیچ رطوبت یا بزاقی به روی دندان ها باقی نماند.

در این مرحله با استفاده از مواد اسیدی سطح خارجی دندان ها متخلخل شده ، و دندان برای کارگذاری کامپوزیت آماده می شود.

پس از قرار دادن چسب مخصوص به روی دندان ها ، مواد خمیری به آرامی به روی آن ها قرار داده می شود. برای گذاشتن این مواد به روی دندان ها ، لایه های کامپوزیت به روی یکدیگر قرار داده می شوند ، و با استفاده از لامپ پزشکی مخصوص سفت می شوند. پس از تکمیل لایه های دندان ، دندانپزشک شکل نهایی را ایجاد کرده ، و ظاهر دندان را طبیعی می کند.

کاربرد های کامپوزیت دندان

  • ترمیم دندان های شکسته
  • پرکردن دندان های جلویی
  • پر کردن فضای بین دندان ها
  • ترمیم و اصلاح ترک خوردگی
  • اصلاح بد رنگی و بد فرمی دندان
  • پرکردن دندان هایی که در سطح وسیع تخریب شده اند.

آیا کامپوزیت دندان دردناک است؟

این امکان وجود دارد که تا چند روز پس از انجام کامپوزیت ، دندان ها حساس شوند و فرد با شدت های مختلفی دچار درد شود. این عوارض کاملا طبیعی هستند ، و پس از مدتی برطرف می شوند. البته میزان این درد ها کاملا قابل تحمل است ؛ اما برای کنترل آن می توانید از مسکن استفاده نمایید.

هزینه انواع روکش های دندان چقدر است ؟

هزینه روکش دندان ها ، به عوامل متعددی ؛ از جمله آماده سازی دندان ها ، تعداد روکش و مواد مورد نیاز جهت ساخت و از این قبیل موارد وابسته است ؛ از این رو بهتر است ، جهت اطلاع از هزینه دقیق روکش دندان ، به دندانپزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید.

لازم به ذکر است که اغلب موسسات بیمه ، بخشی از هزینه ی این روش درمانی را پرداخت می کنند.