ارتودنسی در کودکان

ارتودنسی در کودکان ، به معنای ردیف کردن دندان ها با هدف افزایش زیبایی و حفظ سلامت دندان ها انجام می شود. گاهی در برخی از کودکان که برای چکاپ به دندانپزشک اطفال مراجعه می کنند ، علائم نامرتبی و ناهنجاری های دندانی در آن ها مشاهده می شود.

ارتودنسی در کودکان

در این زمان متخصص دندانپزشکی کودکان ، کودک را برای بررسی های دقیق تر و آغاز درمان ارتودنسی به یک متخصص ارتودنسی خوب و مجرب معرفی می کند.

توصیه ما به والدین عزیز این است که درمان ارتودنسی را نادیده نگیرند و از همان سنین کودکی اقدام به انجام آن کنند در این صورت دیگر کودک در بزرگ سالی به ارتودنسی و انجام جراحی فک برای رفع ناهنجاری های فک و دندان احتیاج نخواهد داشت.

مزایای درمان ارتودنسی در کودکان

پروتکل های درمان ارتودنسی در سنین کودکی ، تحت عنوان ارتودنسی پیشگیری شناخته می شوند. درمان ارتودنسی در این سنین ، علاوه بر برطرف کردن آسان تر مشکلات فک و دندان در کودکان ، می تواند به از بین بردن عادت های بد در آن ها ، کمک نماید.

علاوه بر این شناسایی و درمان ناهنجاری های دهانی در سنین کمتر ، که هنوز دندان ها و فک ها به رشد کامل خود نرسیده اند ، سبب می شود از انجام درمان های ارتودنسی طولانی مدت یا درمان با روش های تهاجمی مانند جراحی ، در سنین بزرگسالی پیشگیری شود.

انجام درمان های ارتودنسی در سنین کودکی ، به دلیل در حال رشد بودن دندان ها و فک ها و شکل پذیری راحت تر آن ها ، به آسانی صورت می گیرد. به دلیل پیشرفته بودن ساختار های عصبی و عضلانی در سنین بزرگسالی ، معمولا درمان های ارتودنسی در این سنین ، با درد زیادی همراه خواهد بود و به مراتب دشوار تر است.

ارتودنسی پیشگیرانه در کودکی ، می تواند لبخندی زیبا و سالم را در سنین بزرگسالی برای کودک به ارمغان بیاورد. همچنین احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد؛ چرا که تمیز کردن و رعایت بهداشت در دندان های صاف و یکدست و مرتب ، که کاملا بر روی یکدیگر قرار می گیرند ، به مراتب آسان تر است.

فواید درمان های ارتودنسی در سنین کودکی

  • به دست آمدن نتایج با کیفیت تر ، و دارای احتمال خطر و ریسک کمتر
  • عدم نیاز یا کاهش دادن نیاز فرد ، برای اقدامات درمانی تهاجمی در آینده مانند جراحی
  • تشخیص عادت های بد در کودکان و جلوگیری از آن ها ( مانند مکیدن انگشت ، زبان زدن به دندان ها ، تنفس از راه دهان و … )
  • جلوگیری از اختلالات رشد و تضعیف فک و دندان ، در کودکان و برطرف کردن اختلالاتی مانند (TMJ)

بهترین سن برای شروع درمان ارتودنسی

نمی توان انجام درمان های ارتودنسی را به سنین خاصی محدود کرد؛ ولی به عقیده متخصصان ارتودنسی ، انجام درمان های ارتودنسی قبل از سنین رشد و در سنین 8 یا 9 سالگی ، دارای نتایج موثرتری است. در این سنین کودک در حال طی کردن روند رشد خود می باشد و به کمک درمان های ارتودنسی ، می توان استخوان های فک و صورت کودک را به راحتی و بدون دخالت جراحی ، از جای خود حرکت داد و آن ها را به موقعیت مناسب هدایت کرد.

تجهیزات ارتودنسی کودکان

معمولا درمان های ارتودنسی اطفال ، از طریق تجهیزات ارتودنسی ثابت مانند براکت ها و تجهیزات ارتودنسی متحرک مانند نگهدارنده ها ، صورت می پذیرد. متخصصان ارتودنسی اطفال سعی بر این دارند تا حد امکان ، براکت های شاد و رنگی را برای کودکان استفاده کنند و این رنگارنگ بودن ترکیب براکت ها ، سبب می شود روند درمان ارتودنسی برای کودکان دوست داشتنی تر باشد.

براکت هایی که به صورت معمول برای درمان ارتودنسی در اطفال استفاده می شوند ، از جنس فلزی و نقره ای رنگ می باشند. متخصصان برای جذابیت بخشیدن به براکت های فلزی ، سعی می کنند برای اتصال براکت ها و سیم ها به یکدیگر ، از کش های لاستیکی رنگارنگ استفاده کنند. می توان در هر جلسه تنظیم ارتودنسی ، از طریق تغییر رنگ این کش ها و با ایجاد تنوع رنگ در آن ها ، علاقه کودکان به این درمان افزایش داد.

ارتودنسی در کودکان چگونه انجام می شود؟

ابتدا برای درمان ارتودسی عکس های رادیوگرافی از دندان ها کودک تهیه می شود تا به درستی تشخیص داده شود که کودک به چه روش درمانی احتیاج دارد.

سپس متخصص ارتودنسی با زدن ماده ای خمیر مانندن به دندان های کودک ا زان یک قالب تهیه می کند تا الگویی از وضعیت دندان های کودک در خارج از دهان داشته باشد.

پس از انجام موارد فوق و بررسی وضعیت رفتاری و مدارا کردن کودک روند درمان مشخص می شود.

یکی از راه های جذب کودک برای انجام ارتودنسی دندان ، استفاده از براکت های رنگی می باشد.

همچنین گاهی دندانپزشک تشخیص می دهد که علاوه بر براکت های ارتودنی وسیم های ان لازم است از هدیگیر نیز در طول درمان استفاده شود.

مدت زمان درمان ارتودنسی در کودکان به میزان ناهنجاری های موجود در دهان آن ها بستگی دارد و از 8 ماه الی 24 ماه ممکن است طول بکشد.

ارتودنسی در کودکان

درد ارتودنسی دندان

والدین به این نکته توجه داشته باشند که پس از نصب براکت های ارتودنسی بر روی دندان های کودک ، فشاری برای مرتب شدن به دندان ها وارد می شود که باعث اذیت و کلافگی کودک می شود پس در این مدت با آن ها رفتار مناسبی داشته باشید و سعی کنید آن ها را درک کنید.

همچنین داروهای مسکنی را که متخصص ارتودنسی برای تان تجویز نموده است به طور مرتب به کودک بدهید تا از شدت درد آن بکاهد.

شستشوی دهان با محلول آب گرم و نمک ، می تواند تاثیر به سزایی در تسکین درد ناشی از ارتودنسی ، داشته باشد .

اقدامات قبل از ارتودنسی در کودکان

همانطور که گفته شد درمان ارتودنسی طولانی مدت است و مدت زمان زیادی به روی دندان ها قرار می گیرد، لذا پیش از شروع درمان ابتدا باید لثه و دندان ها مورد بررسی قرار بگیرند. برای این کار متخصص ارتودنسی ابتدا سلامت لثه و دندان ها را مورد ارزیابی قرار می دهد تا از این موضوع اطمینان پیدا کند که این درمان اثر مخرب و منفی برای دندان ها و لثه نداشته باشد.

در صورتی که دندان ها دچار پوسیدگی شده باشند یا فرد به بیماری لثه ای مبتلا باشد ، حتما باید پیش از کارگذاری ارتودنسی نسبت به درمان آن ها اقدام کند.

نکات مهم در دوره درمان ارتودنسی

اولین نکته این است که فرد باید به طور منظم و طی زمان های دقیق و مشخص شده به منظور تنظیم مجدد و چکاپ وضعیت ارتودنسی به مطب مراجعه کند.

توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان در این مدت اهمیت دوچندان دارد. چرا که دستگاه ارتودنسی ثابت موجب تجمع مواد غذایی و میکروب ها می شوند و به همین دلیل احتمال ایجاد پوسیدگی دندان ها چند برابر خواهد شد. اما باید گفت که با وجود دستگاه ارتودنسی کمی تمیز کردن دندان ها دشوار است اما جای نگرانی نیست و پزشک متخصص به شما نحوه شستشو و تمیز کردن دندان ها را به شما آموزش خواهد داد.

چگونگی تمیز کردن دندان ها

برای تمیز کردن دندان ها باید از یک سمت شروع کنید و به سمت دیگر بروید. در واقع باید تک به تک شروع به تمیز و پاک کردن دندان ها نمایید. توجه داشته باشید که دندان های پشتی هم به اندازه دندان های جلویی به خوبی تمیز شوند. در واقع باید حد فاصل براکت ارتودنسی و لثه کاملا تمیز شده باشد.

در طول مدت درمان با ارتودنسی استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری دارد اما این کار با وجود سیم و براکت ها کمی دشوار تر است. متخصص ارتودنسی به شما نحوه استفاده از نخ دندان مخصوص را آموزش خواهد داد.

توصیه می شود حتما از دهانشویه نیز استفاده کنید تا کلیه میکروب ها از دهان شسته شوند.

مراقبت های بعد از ارتودنسی در کودکان

  1. طبق توصیه متخصص دندانپزشکی ، از دستکاری براکت های ارتودنسی خودداری نمایید .
  2. در صورتی که براکت های ارتودنسی ، آسیب دید ؛ سریعا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید .
  3. به هیچ عنوان در دوره درمان ارتودنسی ، نباید در رابطه با مراجعه به پزشک سهل انگاری گردد ؛ چرا که بدین صورت ، دوره درمان طولانی می شود .
  4. کودکانی که تحت درمان با ارتودنسی قرار گرفته اند ، باید از انجام کارهایی ؛ از جمله جویدن مداد ، یخ ، ناخن و از این قبیل موارد خودداری نمایند.
  5. باید توجه نمایید ؛ در حین انجام ورزش هایی که امکان اصابت ضربه به دهان وجود دارد ، از محافظ دهان و دندان استفاده کنید ؛ بدین ترتیب ، دیگر احتمال آسیب دیدگی دستگاه ارتودنسی ، وجود نخواهد داشت.

ارتودنسی در کودکان

رژیم غذایی بعد از ارتودنسی در کودکان

مصرف مواد غذایی سفت و چسبناک ؛ از جمله آدامس ، آبنبات ، آجیل ، ته دیگ ، میوه های سفت ؛ مانند گوجه سبز ، هویج و از این قبیل موارد منجر به آسیب دیدگی براکت ها و در نتیجه افزایش طول مدت و هزینه درمان می شود ؛ بنابراین به شما توصیه می شود ، از مصرف این موارد خودداری نمایید.

در صورت تمایل به مصرف مواد غذایی سفت می توانید آن ها را تکه تکه یا آسیاب نمایید. همچنین توصیه می شود ؛ در روزهای ابتدایی پس از درمان ، از مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه ؛ از جمله نوشابه ، چای ، زعفران و از این قبیل موارد پرهیز نمایید.